Witam wszystkich.
Jestem tu nowy i jeszcze nie zorietowałem się w pełni w organizacji na forum.
Nie wiem czy zamieszczam pytanie w dobrym miejscu za co z góry przepraszam. Pytanie jak w temacie: jak zdemontowć kierownicę w Swifcie z 2013 roku?
Suzuki Swift MK7 demontaż kierownicy
Moderator:raptus1984
Nie wiem, czy w Swiftach była montowana poduszka - jeśli tak to po bokach kierownicy będziesz miał dwa otworki, tam będą śruby "torksy", jeśli nie to śrubokrętem płaskim podważasz klakson i go zdejmujesz (powinien być na zatrzaskach). Na drążku kierowniczym będzie nakrętka (chyba na klucz 32 nasadkowy). Wyjmujesz kluczyki, blokujesz kierownicę i odkręcasz ale nie do końca (nakrętka zostaje jeszcze na gwincie), robisz kreskę na wieloklinie i na kierownicy, żeby ją założyć w tym samym położeniu. Teraz zapierasz się nogami i mocno szarpiesz kierownicą aż się zluzuje. Jak luźno chodzi po wieloklinie odkręcasz nakrętkę (jest ona po to, żebyś kierownicą się w nos nie uderzył) i ściągasz.
Ps. Z ciekawości: Czemu ją chcesz zdjąć??
Jeśli pomogłem, postaw piwo :-)
Ps. Z ciekawości: Czemu ją chcesz zdjąć??
Jeśli pomogłem, postaw piwo :-)
Dzięki za podpowiedź. Piwko się należy.
W moim Swifcie jest standardowa kierownica z Airbagiem. Kupiłem używaną kierownicę multifunkcyjną.
Jak się przyglądnąłem tej prostej to niestety nie widać żadnych torksów i dalej mam zagwózdkę jak się do niej dobrać. Są od spodu dwa wkręty i jak je próbowałem popuścić to zaczęła sie luzować nakładka plastikowa z górnej strony i nie wiem czy po odkręceniu zdejmę ją razem z osłoną Airbagu i klasonu w jednym.
Faktem jest że w tej multifunkcyjnej są z boku dwa torxy które prawdopodobnie służą do blokowania jej na kolumnie. W tej mojej tego nie ma. Ryzykować w ciemno za bardzo nie chcę.
W moim Swifcie jest standardowa kierownica z Airbagiem. Kupiłem używaną kierownicę multifunkcyjną.
Jak się przyglądnąłem tej prostej to niestety nie widać żadnych torksów i dalej mam zagwózdkę jak się do niej dobrać. Są od spodu dwa wkręty i jak je próbowałem popuścić to zaczęła sie luzować nakładka plastikowa z górnej strony i nie wiem czy po odkręceniu zdejmę ją razem z osłoną Airbagu i klasonu w jednym.
Faktem jest że w tej multifunkcyjnej są z boku dwa torxy które prawdopodobnie służą do blokowania jej na kolumnie. W tej mojej tego nie ma. Ryzykować w ciemno za bardzo nie chcę.
Te śruby masz w kolumnie kierownicy czy w kierownicy (sądzę że w kolumnie - nie ruszaj ich). Wstaw fotkę kierownicy od przodu z góry dołu i boków. W każdym aucie kierownica jest nakładana na drążek wieloklinowy wiec na pewno musi być nakrętka od przodu.
Ps. Jeśli jest poduszka to ZAWSZE ODŁĄCZ AKUMULATOR!!!!!!!!!!!!!!
Ps. Jeśli jest poduszka to ZAWSZE ODŁĄCZ AKUMULATOR!!!!!!!!!!!!!!
Zrobię kilka fotek tej standardowej kierownicy i je wstawię. Jeśli chodzi o elektronikę to pewności nie mam ale jak przyglądnąłem sie złączom wychodzącym z taśmy to wygląda że instalacja jest przygotowana. Pozostaje tylko pytanie czy jest zaprogramowana czy może nie trzeba tego specjalnie programować.
Aha.. O akumulatorze pamiętam
Aha.. O akumulatorze pamiętam
Postęp w zdejmowaniu kierownicy.
Poduszka powietrzna zintegrowana z klaksonem schodzi po odblokowaniu trzech zatrzasków sprężynowych odblokowywanych przez otwory od spodu kierownicy. Jak teaz odpiąć poduszkę?
Dwa wkręty mocujące o których pisałem dotyczą jedynie maskownicy zewnętrznej i na tym poziomie demontażu są nieistotne.
Jednocześnie wyjaśniła się kwestia taśmy pod kierownicą - trzeba wymienić na taśmę obsługującą multifunkcje. Standardowa ma jedynie pin obsługujący klakson i tyle.....
O dalszym postępie prac będę informował na bieżąco
Poduszka powietrzna zintegrowana z klaksonem schodzi po odblokowaniu trzech zatrzasków sprężynowych odblokowywanych przez otwory od spodu kierownicy. Jak teaz odpiąć poduszkę?
Dwa wkręty mocujące o których pisałem dotyczą jedynie maskownicy zewnętrznej i na tym poziomie demontażu są nieistotne.
Jednocześnie wyjaśniła się kwestia taśmy pod kierownicą - trzeba wymienić na taśmę obsługującą multifunkcje. Standardowa ma jedynie pin obsługujący klakson i tyle.....
O dalszym postępie prac będę informował na bieżąco
Sytuacja po trochu opanowana ale....
Fotki mam zrobione zarówno kierownicy którą chcę zdjąć jak i tej multifunkcyjnej którą chcę założyć. Zamieszcze je ale w tej chwili nie mają już większego znaczenia bo jestem już dalej w temacie zmiany kierownicy.
Po drodze okazało sie że od ok połowy 2013 roku zmieniono mocowanie poduszki w kierownicy i musiałem kupić poduszkę pasującą do tej starszej wersji kierownicy.
Na tym etapie na którym jestem w tym temacie to problem powstał z instalacją od strony samochodu.
Otóż wyszł na to żeby zminimalizować potencjalne problemy w moim temacie to należ skupić się na podzespołach określonej wersji - węgierska lub japońska. Nieświadom tego kupiłem kierownicę z anglika, taśmę również (a to prawdopodobnie jest z wersji japońskiej) a moja instalacja wewnętrzna jest węgierska i powstał problem z wtyczkami od strony instalacji samochodu do połączenia z taśmą - są inne.
Teraz albo trzeba kupić taśmę "węgierską" uważając na odpowiednią ilość pinów w gniazdach przyłączeniowych albo zdobyć fragment instalacji "anglika" z wiązką obsłgującą taśmę i podłączyć do istniejącej instalacji.
Na razie się nie poddaję i walczę dalej...
Fotki mam zrobione zarówno kierownicy którą chcę zdjąć jak i tej multifunkcyjnej którą chcę założyć. Zamieszcze je ale w tej chwili nie mają już większego znaczenia bo jestem już dalej w temacie zmiany kierownicy.
Po drodze okazało sie że od ok połowy 2013 roku zmieniono mocowanie poduszki w kierownicy i musiałem kupić poduszkę pasującą do tej starszej wersji kierownicy.
Na tym etapie na którym jestem w tym temacie to problem powstał z instalacją od strony samochodu.
Otóż wyszł na to żeby zminimalizować potencjalne problemy w moim temacie to należ skupić się na podzespołach określonej wersji - węgierska lub japońska. Nieświadom tego kupiłem kierownicę z anglika, taśmę również (a to prawdopodobnie jest z wersji japońskiej) a moja instalacja wewnętrzna jest węgierska i powstał problem z wtyczkami od strony instalacji samochodu do połączenia z taśmą - są inne.
Teraz albo trzeba kupić taśmę "węgierską" uważając na odpowiednią ilość pinów w gniazdach przyłączeniowych albo zdobyć fragment instalacji "anglika" z wiązką obsłgującą taśmę i podłączyć do istniejącej instalacji.
Na razie się nie poddaję i walczę dalej...
Kilka fotek.
Kierownica po zmianach w połowie 2013 roku, chodzi o zmianę mocowania poduszki, taśma w wersji standard z obsługa jedynie poduszki i klaksonu, oraz taśma w pełnej wersji obsługi (radio, tempomat i telefon) prawdopodobnie z gniazdami wersji japońskiej. Jeśli się mylę to proszę o info w tym temacie.
Kierownica po zmianach w połowie 2013 roku, chodzi o zmianę mocowania poduszki, taśma w wersji standard z obsługa jedynie poduszki i klaksonu, oraz taśma w pełnej wersji obsługi (radio, tempomat i telefon) prawdopodobnie z gniazdami wersji japońskiej. Jeśli się mylę to proszę o info w tym temacie.
Wymiana kierownicy ostatecznie zakończona sukcesem.
Oczywiście były po drodze jeszcze "schody". Otóż wtyk instalacji samochodu a raczej jego piny okazały się innego rozmiaru. Myślałem że przepnę je do nowej kostki pasującej do gniazda taśmy multimedialnej ale niestety nic z tego. Musiałem przerabiać ale to był najmniejszy problem. Kolejna zmyłka to wtyk Airbaga. Taśma standard ma wtyk 2-pinowy, taśma multimedialna 4-pinowy i kompletnie niekompatybilne...
Ale tu wystarczyło przepiąć piny pomiędzy wtykami... ufff.
Instalacja do taśmy standard w wersji Club ma tylko 6 żył. Brakuje do tempomatu (2 żyły).
Wystarczyło dociągnąć i podpiąć we wtyczce do taśmy i do odpowiedniej wtyczki w "puszce bezpieczników"
Generalnie w tym temacie pominąłem kwestię kombi-instrumentu (zegarów) które wymieniłem dużo wcześniej, bo tylko ten z obrotomierzem posiada obsługę m.innymi tempomatu. Załączam jeszcze kilka zdjęć dotyczących gniazd i wtyczek na taśmie oraz zdjęcie że to działa
Reasumując:
jeśli masz wersję Club czyli najprostszą sprzedawaną wersję Swifta to za ok 800-1000 zł (przyjmując konieczność wymiany poduszki która jest najdroższa - ok 450 zł) można wstawić kierownicę z obsługą radia, telefonu i tempomatu. W tej kwocie zawarta jest również wymiana zegarów.
I byłbym zapomniał o chyba najważniejszym w temacie tempomat: jest to możliwe jeśli pedał gazu jest potencjometryczny.
Życzę sukcesów. Przypadek opisany na przykładzie wersji z 2013 roku po zmianach liftingowych.
Oczywiście były po drodze jeszcze "schody". Otóż wtyk instalacji samochodu a raczej jego piny okazały się innego rozmiaru. Myślałem że przepnę je do nowej kostki pasującej do gniazda taśmy multimedialnej ale niestety nic z tego. Musiałem przerabiać ale to był najmniejszy problem. Kolejna zmyłka to wtyk Airbaga. Taśma standard ma wtyk 2-pinowy, taśma multimedialna 4-pinowy i kompletnie niekompatybilne...
Ale tu wystarczyło przepiąć piny pomiędzy wtykami... ufff.
Instalacja do taśmy standard w wersji Club ma tylko 6 żył. Brakuje do tempomatu (2 żyły).
Wystarczyło dociągnąć i podpiąć we wtyczce do taśmy i do odpowiedniej wtyczki w "puszce bezpieczników"
Generalnie w tym temacie pominąłem kwestię kombi-instrumentu (zegarów) które wymieniłem dużo wcześniej, bo tylko ten z obrotomierzem posiada obsługę m.innymi tempomatu. Załączam jeszcze kilka zdjęć dotyczących gniazd i wtyczek na taśmie oraz zdjęcie że to działa
Reasumując:
jeśli masz wersję Club czyli najprostszą sprzedawaną wersję Swifta to za ok 800-1000 zł (przyjmując konieczność wymiany poduszki która jest najdroższa - ok 450 zł) można wstawić kierownicę z obsługą radia, telefonu i tempomatu. W tej kwocie zawarta jest również wymiana zegarów.
I byłbym zapomniał o chyba najważniejszym w temacie tempomat: jest to możliwe jeśli pedał gazu jest potencjometryczny.
Życzę sukcesów. Przypadek opisany na przykładzie wersji z 2013 roku po zmianach liftingowych.
Cześć,
Jak podłączyłeś kierownicę z wersji z radiem i tempomatem, to funkcja tempomatu uaktywniła się sama? Czy coś jeszcze modyfikowałeś ?
Druga kwestia która męczy innych, więc ja zapytam Ciebie w ich imieniu, jak włączyłeś termometr ? Zmiana zegarów + czujnik temperatury?
Jak podłączyłeś kierownicę z wersji z radiem i tempomatem, to funkcja tempomatu uaktywniła się sama? Czy coś jeszcze modyfikowałeś ?
Druga kwestia która męczy innych, więc ja zapytam Ciebie w ich imieniu, jak włączyłeś termometr ? Zmiana zegarów + czujnik temperatury?
Mój Swift to fabryczna wersja Club czyli "golas".
Ale jeśli zmienisz kierownicę na multifunkcyjną to instalacja pojazdu uwzględnia okablowanie do sterowania radiem (oraz obsługi telefonu), jeśli chodzi o tempomat to tak jak napisałem wcześniej należy dołożyć dwie żyły pomiędzy kierownicą a wewnętrzną skrzynką bezpieczników. Jeśli wcześniej wymieniłeś zegary na wersję z obrotomierzem to funkcja tempomatu jest aktywna (sprawdź czy masz pedał gazu potencjometryczny - jest bezwzględnie konieczny).
Do obsługi czujnika temperatury zewnętrznej zegary w wersji z obrotomierzem są konieczne. Instalacja jest gotowa w wersji Club. Wystarczy zapiąć czujnik i działa
Ale jeśli zmienisz kierownicę na multifunkcyjną to instalacja pojazdu uwzględnia okablowanie do sterowania radiem (oraz obsługi telefonu), jeśli chodzi o tempomat to tak jak napisałem wcześniej należy dołożyć dwie żyły pomiędzy kierownicą a wewnętrzną skrzynką bezpieczników. Jeśli wcześniej wymieniłeś zegary na wersję z obrotomierzem to funkcja tempomatu jest aktywna (sprawdź czy masz pedał gazu potencjometryczny - jest bezwzględnie konieczny).
Do obsługi czujnika temperatury zewnętrznej zegary w wersji z obrotomierzem są konieczne. Instalacja jest gotowa w wersji Club. Wystarczy zapiąć czujnik i działa
Wiem, że jak ludzie dokładali termometr do wersji Club to i tak temperatura nie wyświetlała się na zegarach. Skoro tempomat działa po zmianie kierownicy, to oznacza to, że albo komputer centralny jest w każdej wersji taki sam (i z Cluba idzie bez problemu zrobić Premium), albo cały tempomat siedzi w zegarach. Co o tym sądzisz?
Wiesz jak wygląda zrobienie podgrzewanych siedzeń ? Wydaje mi się, że mata powinna być w siedzeniach, bo Premium ma takie same siedzenia co Comfort i Club, a w Premium mają podgrzewanie.
Premium z grzanymi siedzeniami:
Potencjometr na gazie jest w każdej wersji. Nawet na sprzęgle mam czujnik (Comfort):)
Wydaje mi się że wszystko jest przygotowane pod najwyższą wersję, a im niższa wersja tym mniej elementów jest tylko wpiętych(bo kable są podciągnięte jak pisałeś).
Wiesz jak wygląda zrobienie podgrzewanych siedzeń ? Wydaje mi się, że mata powinna być w siedzeniach, bo Premium ma takie same siedzenia co Comfort i Club, a w Premium mają podgrzewanie.
Premium z grzanymi siedzeniami:
Potencjometr na gazie jest w każdej wersji. Nawet na sprzęgle mam czujnik (Comfort):)
Wydaje mi się że wszystko jest przygotowane pod najwyższą wersję, a im niższa wersja tym mniej elementów jest tylko wpiętych(bo kable są podciągnięte jak pisałeś).