
Np. pękanie przewodów może być spowodowane korozją metalowych fragmentów przewodów paliwowych, która wynika ze szkodliwego działania niektórych składników paliwa.
Trudno jest ocenić czy awaria silnika spowodowana jest złym paliwem. Uszkodzenia są różne w silnikach benzynowych i w silnikach diesla. W tym pierwszym jakość paliwa wpływa na działanie całego układu paliwowego.
Im paliwo jest o niższej liczbie oktanowej tym mniejsza jest moc silnika.
Złe składniki paliwa powodują osady na denku tłoka, przez te osady spada trwałość silnika oraz skłonność do spalania stukowego.
W silnikach diesla paliwo, tzn. olej napędowy, złej jakości najczęściej szkodzi układowi wtryskowemu. Dzieje się tak, ponieważ wtryski smarowane są w czasie pracy silnika. Uszkodzenie wtryskiwaczy może spowodować wyciek paliwa do komory spalania, co może spowodować uszkodzenie całego silnika. Naprawa wtryskiwaczy jest bardzo droga, a taka awaria bardzo poważna.
Skoro wiadomo już jakie są skutki tankowania złego paliwa, należy zapoznać się z objawami, by móc stosunkowo szybko zareagować. Pojazd po tankowaniu paliwem złej jakości ma mniejszą moc, a odczuć to można pod pedałem gazu. Silnik nie tylko jest słabszy, można również zaobserwować jego nierówną pracę, zwłaszcza na luzie, większe niż przeciętnie spalanie paliwa oraz stukanie.
Aby zmniejszyć ryzyko tankowania złego paliwa do minimum najlepiej kupować paliwo na renomowanych stacjach, i to renomowanych przez samych kierowców. Hierarchia stacji benzynowych stworzona właśnie dzięki kierowcom przedstawia się następująco (od najlepszej do najgorszej): Statoil, Neste, Shell, Jet, Auchan, bp, PKN Orlen, Rafineria Gdańsk, Petrochemia Płock, Geant.
Głównymi substancjami i zanieczyszczeniami stanowiącymi największe zagrożenie dla silnika są woda (powodująca korozję metali i przerwy w zasilaniu), siarka ( po spaleniu produkuje szkodliwe produkty – kwas siarkowy i kwas siarkawy), żywice (osiadają w przewodach dolotowych i na zaworach).
Różne objawy uszkodzenia silnika:
- trudny rozruch i pogorszenie dynamiki silnika mogą oznaczać zapychanie dysz
- trudny rozruch silnika i uszkodzenia prowadnic zaworowych mogą oznaczać osady na trzonkach zaworów
- spadek dynamiki silnika, wzrost zużycia paliwa i bardziej zanieczyszczone spaliny mogą oznaczać osady na grzybkach zaworów
- spadek trwałości silnika może oznaczać osady w oleju silnikowym.
Do wychwytywania stałych zanieczyszczeń z paliwa niezbędne są filtry.