Paliwo, którego używamy w swoim samochodzie ma znaczący wpływ na pracę silnika. Szkodliwe składniki paliwa bezpośrednio oddziaływują na różne podzespoły, których uszkodzenie niszczy cały silnik.
Np. pękanie przewodów może być spowodowane korozją metalowych fragmentów przewodów paliwowych, która wynika ze szkodliwego działania niektórych składników paliwa.
Trudno jest ocenić czy awaria silnika spowodowana jest złym paliwem. Uszkodzenia są różne w silnikach benzynowych i w silnikach diesla. W tym pierwszym jakość paliwa wpływa na działanie całego układu paliwowego.
Im paliwo jest o niższej liczbie oktanowej tym mniejsza jest moc silnika.
Złe składniki paliwa powodują osady na denku tłoka, przez te osady spada trwałość silnika oraz skłonność do spalania stukowego.
W silnikach diesla paliwo, tzn. olej napędowy, złej jakości najczęściej szkodzi układowi wtryskowemu. Dzieje się tak, ponieważ wtryski smarowane są w czasie pracy silnika. Uszkodzenie wtryskiwaczy może spowodować wyciek paliwa do komory spalania, co może spowodować uszkodzenie całego silnika. Naprawa wtryskiwaczy jest bardzo droga, a taka awaria bardzo poważna.
Skoro wiadomo już jakie są skutki tankowania złego paliwa, należy zapoznać się z objawami, by móc stosunkowo szybko zareagować. Pojazd po tankowaniu paliwem złej jakości ma mniejszą moc, a odczuć to można pod pedałem gazu. Silnik nie tylko jest słabszy, można również zaobserwować jego nierówną pracę, zwłaszcza na luzie, większe niż przeciętnie spalanie paliwa oraz stukanie.
Aby zmniejszyć ryzyko tankowania złego paliwa do minimum najlepiej kupować paliwo na renomowanych stacjach, i to renomowanych przez samych kierowców. Hierarchia stacji benzynowych stworzona właśnie dzięki kierowcom przedstawia się następująco (od najlepszej do najgorszej): Statoil, Neste, Shell, Jet, Auchan, bp, PKN Orlen, Rafineria Gdańsk, Petrochemia Płock, Geant.
Głównymi substancjami i zanieczyszczeniami stanowiącymi największe zagrożenie dla silnika są woda (powodująca korozję metali i przerwy w zasilaniu), siarka ( po spaleniu produkuje szkodliwe produkty – kwas siarkowy i kwas siarkawy), żywice (osiadają w przewodach dolotowych i na zaworach).
Różne objawy uszkodzenia silnika:
- trudny rozruch i pogorszenie dynamiki silnika mogą oznaczać zapychanie dysz
- trudny rozruch silnika i uszkodzenia prowadnic zaworowych mogą oznaczać osady na trzonkach zaworów
- spadek dynamiki silnika, wzrost zużycia paliwa i bardziej zanieczyszczone spaliny mogą oznaczać osady na grzybkach zaworów
- spadek trwałości silnika może oznaczać osady w oleju silnikowym.
Do wychwytywania stałych zanieczyszczeń z paliwa niezbędne są filtry.
WPŁYW PALIWA NA SILNIK
Moderator:raptus1984
- Mechaniczny
- Administrator
- Posty:1688
- Rejestracja:2010-03-11, 13:54
- Lokalizacja:Polska
- Kontakt:
Po pierwsze tzreba tankowac dobre paliwko. a po drugie nie jeżdzić na oparach, bo wtedy pompka ciagnie cały muł, co się zebrał na dnie zbiornika. Od razu jak się zapali rezerwa gonic po nową porcję paliwka.
Piszcie koledzy, na której stacji nie tankować [z tych wymienionych przez Mechanicznego] lub innych. Ja ze swej strony nie mam złych doświadczeń z zakupem benzynki i gazu :lol: .
Piszcie koledzy, na której stacji nie tankować [z tych wymienionych przez Mechanicznego] lub innych. Ja ze swej strony nie mam złych doświadczeń z zakupem benzynki i gazu :lol: .
- oldstaszek
- User
- Posty:5
- Rejestracja:2010-05-22, 20:52
Paliwa...
Silniki iskrowe/benzynowce.
Stosować paliwo o LO zgodnej z danym silnikiem.Stosowanie paliwa o zaniżonej LO to detonacje i samozapłon(najczęściej) prowadzące do poważnej awarii.
LO wyższe niż wymaga silnik - wyrzucanie pieniędzy jako że płacimy więcej i nasze autko zżera więcej niż powinno.
Zostało dawno udowodnione że stosowanie benzyny o zawyżonej LO powoduje tylko jego większe zużycie a także spadek osiągów - dowody doświadczalne i eksploatacyjne.
Dbajmy o świece zapłonowe(ich ciepłota zależnie od sezonu i sposobu eksploatacji) i przewody wys. napięcia.
Tak prozaicznej sprawy jak czystość filtrów powietrza i paliwa chyba nie trzeba opisywać.
LPG - bywa tak różnie ze składem LPG że jest to loteria.
Co od nas? Świece zapłonowe i przewody wys. napięcia gdyż LPG potrzebuje wyższych energii do zapłonu.
Tyle na początek
ON w następnym poście.
Silniki iskrowe/benzynowce.
Stosować paliwo o LO zgodnej z danym silnikiem.Stosowanie paliwa o zaniżonej LO to detonacje i samozapłon(najczęściej) prowadzące do poważnej awarii.
LO wyższe niż wymaga silnik - wyrzucanie pieniędzy jako że płacimy więcej i nasze autko zżera więcej niż powinno.
Zostało dawno udowodnione że stosowanie benzyny o zawyżonej LO powoduje tylko jego większe zużycie a także spadek osiągów - dowody doświadczalne i eksploatacyjne.
Dbajmy o świece zapłonowe(ich ciepłota zależnie od sezonu i sposobu eksploatacji) i przewody wys. napięcia.
Tak prozaicznej sprawy jak czystość filtrów powietrza i paliwa chyba nie trzeba opisywać.
LPG - bywa tak różnie ze składem LPG że jest to loteria.
Co od nas? Świece zapłonowe i przewody wys. napięcia gdyż LPG potrzebuje wyższych energii do zapłonu.
Tyle na początek
ON w następnym poście.
Nie tankuj na Auchanie ! Tam paliwo jest bardzo kiepskie...
Często widzę opinie żeby w hipermarketach nie tankować. Mimo to ja często tankowałem benzynę w jednym z Warszawskich E-Leclerc, nie tylko było to paliwo bardzo dobrej jakości ale i najtaniej. Kierownictwo sobie wymyśliło że jak będą sprzedawać tanio, prawie bez zarobku to ściągną klientów na zakupy. Efekt był taki że w sklepie nie wiele klientów przybyło, ale musieli znacznie powiększyć stację bo kolejki wjazd blokowały, a i tak trzeba wciąż długo w kolejce stać. Plan trochę nie wypalił, ale za to stacja przynosi duże dochody.
- arnipoznań
- VIP/Moderator
- Posty:713
- Rejestracja:2012-02-17, 20:22
- Lokalizacja:PZ
a ja tankuje na shellu, dlaczego? bo można więcej km-ów zrobic na tym paliwku w porównaniu z paliwem z tesco, zatankowałem tam ostatnio 25 l i mi wystarczyło na 370 km na trasie na styk, a 22 l paliwa z shella wystarczyło również na 370 km przy takich samych warunkach i prędkości
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
- arnipoznań
- VIP/Moderator
- Posty:713
- Rejestracja:2012-02-17, 20:22
- Lokalizacja:PZ
nie jechalem z równą prędkością około 80 - 90 km/h, nie przekraczając 3000 obr/min
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE