Portal poświęcony motoryzacji oraz mechanice samochodowej Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl Skup aut Poznań Skup aut Części do samochodów w Ucando

jak zdiagnozować uszkodzoną cewkę

Elektronika samochodowa - Tematy elektroniczne elektryczne itp.

Moderator:raptus1984

Awatar użytkownika
hudy
User
User
Posty:17
Rejestracja:2012-01-21, 12:07

2013-03-03, 20:38

Witam.sprawa dotyczy cewki zapłonowej z motocykla yamaha.Motocykl posiada 2 cewki.Z dnia na dzień stracił iskrę a stało się to po próbie odpalenia z podpiętym prostownikiem (prostownik samoczynny) Wszytko sprawdzone i wygląda na sprawne,pozostały tylko cewki.Na razie udało mi się zbadać opór na cewkach i na uzwojeniu pierwotnym jak i wtórnym opór jest prawidłowy.Wpiąłem zamiast cewki diodę 12V i podczas kręcenia rozrusznikiem dioda mruga - czyli jest ok.Ale problem pojawił się gdy wpiąłem diodę zamiast świecy.Jedną nóżkę do kapturka,drugą do masy.Podczas kręcenia dioda mrugała,tak samo jak wtedy gdy wpiąłem ja zamiast cewki, a wydaje mi się że powinno ją spalić.Również cewkę podpiąłem bezpośrednio do akumulatora(jeden pin do masy,zmasowałem świecę a do drugiego pinu cewki dotykałem plus z akumulatora). Świeca iskrzyła ale bardzo słabo,ledwo zauważalnie.Moim zdaniem powinna mocno iskrzyć.Jak myślicie co się mogło stać i czy to co sprawdziłem i tu opisałem świadczy o uszkodzeniu cewek??Jest jeszcze jakiś sposób na sprawdzenie cewki czy tylko podmiana??
Awatar użytkownika
arnipoznań
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty:713
Rejestracja:2012-02-17, 20:22
Lokalizacja:PZ

2013-03-04, 19:48

jesli cewka ma 2 piny to sie ja sprawdza tak jak ty to zrobiłeś i ma mieć elegancką niebieską iskrę
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
Awatar użytkownika
hudy
User
User
Posty:17
Rejestracja:2012-01-21, 12:07

2013-03-04, 20:52

Tak cewka ma dwa piny.Jeden to stały 12V a drugi sygnałowy.Niestety u mnie cewka ma iskrę ale tylko gdy ją wepnę bezpośrednio pod akumulator i ta iskra wtedy jest ale bardzo słaba ledwo zauważalna.Niestety gdy jest wpięta do motocykla nie ma żadnej iskry no i jak już wspomniałem dioda tak samo świeci przed jak i za cewką co raczej jest bardzo dziwne.A powiedz mi czy jest możliwa taka sytuacja że cewka jest uszkodzona mimo iż jej opory są w normie??
Awatar użytkownika
Du-Di
Automistrz
Posty:143
Rejestracja:2012-04-16, 17:15
Lokalizacja:Lublin

2013-03-05, 07:09

Niezbadane są wyroki... Cewki w taki sposób nie ocenisz na 100% bo : po pierwsze napięcie wtórne jest proporcjonalne do napięcia pierwotnego, (ważny stan akumulatora) .Jest ono również proporcjonalne do szybkości zaniku zaniku strumienia magnetycznego .Więc jak widzisz mając niskie napięcie lub za wolno wykonując przerwy na pierwotnym iskra nie będzie ładna . Możesz wykonać taką próbę lecz szybkie przerwy robiąc przeciągając przewód po gwincie śruby. Uszkodzenie jest możliwe ,np przegrzanie izolacji . Cewką z 100% odpowiedzialnością za sprawność sprawdzam na KP6/12/24. Możliwość rozwierania iskiernika i ocena sprawności cewki.
Awatar użytkownika
hudy
User
User
Posty:17
Rejestracja:2012-01-21, 12:07

2013-03-05, 15:02

No ale czy to nie spalenie tej diody przez cewkę nie jest dziwne?? Dlaczego dioda za cewką (zamiast świecy) mruga tak jak podłączona przed cewkę??
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektronika”