Czyszczenie filtra cząstek stałych zamiast jego wymiany – to duża oszczędność pieniędzy.
Zatkany filtr cząstek stałych
Co raz częściej do warsztatów trafiają pojazdy wyposażone w silniki Diesla oraz filtr cząstek stałych. Problem ten dotyczy w szczególności użytkowników, który przemieszczają się autem na krótkich odcinkach oraz w ruchu miejskim gdzie filtr cząstek stałych ma utrudnione zadanie, to znaczy nie ma optymalnych warunków do przeprowadzenia procesu regeneracji.
Wynik : filtr cząstek stałych napełnia się w znacznym stopniu. W takiej sytuacji sterownik silnika powinien zainicjować proces regeneracji. Cząstki sadzy spalane są w wysokiej temperaturze, aby zwiększyć temperaturę w układzie wydechowym wtryskiwana jest większa dawka paliwa, której zadaniem jest rozgrzanie filtra cząstek stałych do wymaganej temperatury. Niestety nie w każdych warunkach możliwe jest uruchomienie automatycznej regeneracji. Jeżeli wielokrotnie nie uda się doprowadzić regeneracji, wtedy cząstek stałych w filtrze przybywa. Filtr cząstek stałych się zapycha.
Przekrój przez filtr cząstek stałych:
Zatkane kanaliki filtra widoczne są w środkowej części zdjęcia
Rozwiązanie LIQUI MOLY:
Co zrobić w sytuacji gdy filtr DPF zostanie zapchany?
Wykorzystując specjalnie opracowany zestaw do czyszczenia, filtry cząstek stałych można czyścić szybko i łatwo.
Jak wygląda procedura czyszczenia:
Czyszczenie polega na aplikacji płynu na powierzchnię filtra, dostęp zależny jest od konkretnego modelu samochodu.
Najczęściej należy wykręcić czujnik temperatury filtra DPF.
Następnie przez otwór po czujniku temperatury należy aplikować płyn do czyszczenia filtra cząstek stałych (1L nr art. 5169). Płyn należy rozpylać na powierzchnię filtra przez około 5 – 10 sekund następnie należy zrobić przerwę na około 5 – 10 sekund, taki sposób aplikacji należy zachować aż do momentu zużycia całego płynu.
Do rozpylania płynu wykorzystujemy jedną z dwóch sond, kontową (nr art. 7947) lub prostą (nr art.7948)
W trakcie aplikacji płynu sondę należy przemieszczać w otworze po czujniku temperatury tak aby pokryć płynem czyszczącym jak największą powierzchnię filtra.
Następnie filtr cząstek stałych należy wypłukać za pomocą płynu do płukania (500 ml nr art. 5171), płyn należy aplikować za pomocą pistoletu ciśnieniowego, sposób aplikacji jest identyczny jak w przypadku płynu 5169
W trakcie czyszczenia cząstki stałe są rozpuszczone i rozmieszczone wokół powierzchni filtra co pozwala na uruchomienie procesu regeneracji.
Po ponownym zainstalowaniu czujnika należy wykonać co najmniej 20 minutowa jazdę próbną tak aby sterownik silnika mógł uruchomić proces regeneracji filtra cząstek stałych. Jeżeli proces regeneracji nie zostanie uruchomiony należy za pomocą testera diagnostycznego zainicjować regenerację filtra cząstek stałych.
Po czyszczeniu filtra cząstek stałych DPF należy regularnie stosować środek zapobiegający przedwczesnemu zapchaniu powierzchni filtra.
Dodatek do ochrony filtra DPF (art. nr 5148) to bardzo skuteczny dodatek
zmniejszający tworzenie się sadzy, a tym samym przedłużający żywotność filtrów cząstek stałych stosowanych w silnikach wysokoprężnych. Dodatek do
ochrony filtra DPF zapewnia optymalne spalanie paliwa, zmniejszając produkcję sadzy, co ogranicza emisję szkodliwych spalin.
Produkt może być stosowany we wszystkich pojazdach z silnikiem wysokoprężnym wyposażonych w filtr cząstek stałych, o ile nie są one już
wyposażone w elektronicznie sterowany system dozowania dodatków podczas
tankowania służący regeneracji filtra, co ma miejsca np. w przypadku pojazdów
marki Citroen czy Peugeot. Dodatek do ochrony filtra DPF należy dodawać do paliwa bezpośrednio przed tankowaniem co 2.000 km. Zawartość pojemnika wystarcza na 75 litrów oleju napędowego.
źródło : liqui-moly.pl
Czyszczenie filtra cząstek stałych
- Mechaniczny
- Administrator
- Posty:1688
- Rejestracja:2010-03-11, 13:54
- Lokalizacja:Polska
- Kontakt:
Tego typu silniki bardzo nie lubią jazdy w stylu start-stop. Nie lubią krótkich dystansów. One najlepiej zachowują się i sprawują się na długich dystansach.
Silniki takie powinny być konserwowane i w nienagannej formie techniznej. Nie bez znaczenia jest również jakość paliwa.
O tym w jaki sposób dbać o tego typu silniki napisane zostało chociazby w tym artykule: http://www.autopasje.pl/filtr-czastek-s ... go-zadbac/
Silniki takie powinny być konserwowane i w nienagannej formie techniznej. Nie bez znaczenia jest również jakość paliwa.
O tym w jaki sposób dbać o tego typu silniki napisane zostało chociazby w tym artykule: http://www.autopasje.pl/filtr-czastek-s ... go-zadbac/
Ostatnio czyściłem filtr dpf w aucie. Nie znam się na tym więc poszedłem za radą znajomego. w serwisie powiedzieli mi, że lepiej jest go fizycznie usunąć, niż naprawiać, "wypalać" , regenerować itd...
To było w rzeszowie u http://www.autoklucze.com.pl/ wydawali się na prawdę profesjonalni, i nie dlatego nie wiem, czy dobrze zrobiłem tlyko go czyszcząc, czy trzeba było zrobić tak jak mi mówili.
To było w rzeszowie u http://www.autoklucze.com.pl/ wydawali się na prawdę profesjonalni, i nie dlatego nie wiem, czy dobrze zrobiłem tlyko go czyszcząc, czy trzeba było zrobić tak jak mi mówili.
Następnym razem warto porównać cenę wymiany z regeneracją tutaj http://dpf-rogowski.pl/ chociaż zgadzam się że w 9/10 przypadków klient zdaje się na opinię warsztatu. Tak też powinno być, ale nie każdy warsztat regeneruje lub ma współpracę z dobrą firmą od regeneracji.