Portal poświęcony motoryzacji oraz mechanice samochodowej Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl Skup aut Poznań Skup aut Części do samochodów w Ucando Recepta online | E-recepta przez internet na e-recepta.net

AMORTYZATORY DZIAŁANE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE.

Informacje i porady dotyczące seryjnych samochodów.

Moderator:raptus1984

Awatar użytkownika
Mechaniczny
Administrator
Administrator
Posty:1688
Rejestracja:2010-03-11, 13:54
Lokalizacja:Polska
Kontakt:

2010-04-07, 15:56

Obrazek Amortyzator to jeden z podstawowych elementów zawieszenia każdego samochodu. Stan amortyzatorów znacząco wpływa na bezpieczeństwo jazdy samochodem, dlatego tak ważne jest, by stale znajdowały się w najlepszej kondycji technicznej. Zły stan amortyzatorów wpływa nie tylko na zmniejszenie bezpieczeństwa na drodze, ale również na przyspieszenie zużycia innych elementów podwozia.

Przy montowaniu amortyzatorów trzeba wziąć pod uwagę zarówno bezpieczeństwo jak i komfort jazdy. Komfort jest jednak dodatkowym atrybutem, najważniejsze jest by amortyzator spełniał swoją podstawową rolę, a mianowicie utrzymywał stały kontakt kół z nawierzchnią - bo jeśli koło traci kontakt z nawierzchnią to zwiększa się droga hamowania nawet do 30 %- a także przeciwdziałał kołysaniu się samochodu.

Oznaką pogarszającego się stanu amortyzatorów może być większe zużycie opon, wydłużenie drogi hamowania, wibracje kierownicy, większe niż do tej pory kołysanie się nadwozia na zakrętach.

Zanim oddamy samochód do przeglądu można samemu sprawdzić stan amortyzatorów poprzez rozbujanie samochodu. Jeżeli zanim wróci do swojego pierwotnego położenia wykona kilka ruchów, to jest to sygnał alarmujący.

Taką kontrolę amortyzatorów należy wykonywać po przebiegu 20 tys. km., natomiast po przejechaniu 80 – 100 tys. km. należy je bezwzględnie wymienić. Zmiana ta nie może być przypadkowa. Amortyzatory dobiera się tak, by ich parametry były odpowiednie do zaleceń producenta samochodu. Wymienia się zawsze oba amortyzatory tej samej osi.

Najczęściej na tylniej osi stosuje się amortyzator tradycyjny natomiast na przedniej występuje Kolumna MacPhersona, która zmniejsza eksploatację innych części zawieszenia.

Współcześnie większość amortyzatorów działa na zasadzie tłoków, które połączone są z trzonem pojazdu, a współpracujący z tłokiem cylinder wypełniony jest płynem i połączony z osią koła. Przy ruchu tłoka w cylindrze ma miejsce przepływ oleju przez zawory amortyzatora, co sprawia tłumienie drgania kół.

Eksploatacja amortyzatorów to proces powolny, w związku z czym niewyczulony kierowca może nie zauważyć zmian, które zachodzą wraz ze zużywaniem się amortyzatorów. Dlatego regularna kontrola samochodu jest bardzo ważna i niezbędna.
Awatar użytkownika
Dyrektor
Automistrz
Posty:358
Rejestracja:2010-04-06, 20:28
Lokalizacja:Podkarpacie

2010-04-07, 20:33

Problemy z amortyzatorami pojawiają się najczęściej po wjechaniu w dziurę [teraz po zimie jest ich wiele] lub większą nierównośc na drodze.
Dziwnie się wtedy zachowuje autko. Należy sprawdzić stan amortyzatorów, jeżeli się "pocą" to znaczy, że trzeba wymienić. I nie zawsze diagnostyka pokaże nadmierne zuzycie amorów. Moga mieć tłumienie powyżej 50 %, a sa do wymiany. A sprawne i nowe amortyzatory to nasze bezpieczenstwo.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o samochodach”