Rankomat Boomerang Reparts.pl - regeneracja części samochodowych Forum VW Skup aut Poznań Skup aut

[pomoc samochodowa] Oleje samochodowe

Masz problem z samochodem? Pomożemy Ci rozwiązać każdy problem z autem. Internetowy warsztat samochodowy.

Moderator: raptus1984

Awatar użytkownika
Mechaniczny
Administrator
Administrator
Posty: 1686
Rejestracja: 2010-03-11, 13:54
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

2010-03-22, 14:32

OLEJ SILNIKOWY

Konstrukcyjny element silnika, spełniający cały szereg funkcji, takich jak:
- zmniejszenie tarcia
- zmniejszenie zużycia silnika
- utrzymanie silnika w czystości
- ochrona przed korozją
- odprowadzenie ciepła
- doszczelnianie komory spalania
- inne


PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW

Własność Charakterystyka:
- lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika
- wskaźnik lepkości - Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury
- lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika
- temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu
- temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju
- odparowalność - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy silnika
- liczba zasadowa (TBN) - Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju

Wyszczególnione wyżej własności są najczęściej stosowane do opisu charakterystyki jakościowej oleju. Przy ich pomocy można porównać oleje między sobą, określić zakres ich stosowania, a także skontrolować jakość oleju świeżego.


DOBÓR OLEJÓW SILNIKOWYCH

Jeżeli chcemy zastosować do silnika olej innego producenta (innej marki) to powinniśmy dobrać olej:
- o tej samej klasie lepkości
- o tej samej klasie jakościowej

W przypadku braku zaleceń wg ACEA/CCMC może być wystarczająca klasyfikacja wg API z tym jednak zastrzeżeniem, że klasyfikacja europejska jest ostrzejsza i w większym stopniu uwzględnia europejskie konstrukcje silników. Olej niższej klasy jakościowej można zastąpić olejem klasy np. SG/CD, ale nigdy odwrotnie. Nie jest również wskazane przechodzenie na stosowanie oleju lepszego o kilka klas np. z klasy SD na SG. Jeżeli mamy wątpliwości to najlepiej wybrać olej klasy lepkościowej SAE 15W/40 lub 10W/40. Są to optymalne klasy dla warunków klimatycznych w Polsce. Należy zwracać szczególną uwagę na informacje producenta olejów syntetycznych w zakresie mieszalności tych olejów z olejami mineralnymi. Jeżeli takiej informacji nie ma, nie należy mieszać olejów syntetycznych z mineralnymi.


KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH

Według klasyfikacji API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje dzieją się na dwie grupy: - oznaczone symbolem "S" przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym - oznaczona symbolem "C" przeznaczona dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych)

Grupa olejów silnikowych z zapłonem iskrowym obejmuje następujące kategorie:
1. Silniki benzynowe: SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL. Najwyższą jakość mają oleje kategorii SJ i SL, które stosuje się w najnowocześniejszych i najbardziej obciążonych silników (bezpośredni wtrysk, turbodoładowane, wyposażone w katalizator).
Grupa olejów silnikowych z zapłonem samoczynnym obejmuje kategorie: 1. Silniki wysokoprężne: CA, CB, CC, CD, CDII, CE, CF, CF-4, CL. Najwyższą jakość mają oleje kategorii CF i CL, które przeznaczone są do najbardziej wysilonych mechanicznie i cieplnie (także z doładowaniem) wysokoobrotowych silników wysokoprężnych.
Grupa olejów silnikowych przeznaczonych zarówno do pojazdów z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym (Oleje Uniweraslne). Oleje te oznacza się podwójnymi symbolami w układzie łamanym np: CF/SJ, API SG/CD, API SH/CD/EC, SAE 15W/40, API SG/CD.


KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWA WEDŁUG SAE (stowarzyszenie inżynierów samochodowych)

Oleje zimowe: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
Najniższą lepkość ma olej SAE 0W a najwyższą SAE 25W. Oleje posiadające w oznaczeniu literkę "W" (Winter - zima) znajdującą się przy cyfrze, są olejami zimowymi o niskiej temperaturze krzepnięcia przeznaczonymi do eksploatowania w okresie zimowym.
Oleje letnie: 20, 30, 40, 50, 60
Najniższą lepkość ma olej SAE 20 a najwyższą SAE 60. Oleje letnie w oznaczaniu nie posaidajš literki "W". W praktyce wszystkie obecnie produkowane oleje są wielosezonowe i ich oznaczenia składa się z dwóch członów np. 15W/40. Wówczas mówimy, że w niskich temperaturach olej zachowuje się jak SAE 15W, natomiast po rozgrzaniu silnika jak SAE 40. Oleje o pierwszym członie w oznaczeniu niższym niż 15W a więc 10W, 5W, 0W, przeznaczone są przede wszystkim dla warunków ostrej zimy, gdyż gwarantują łatwiejszy rozruch silnika (są rzadsze w niskich temperaturach) oraz szybszy dopływ oleju do wszystkich punktów smarowniczych.

KLASYFIKACJA EUROPEJSKA ACEA (CCMC)

W związku z tym, że warunki eksploatacji pojazdów europejskich są odmienne w porównaniu z amerykańskimi, opracowano klasyfikację ACEA (CCMC). Uwzględnia ona jedynie nowoczesne, o wysokiej jakości oleje silnikowe. Występują tu dwie grupy: G - oleje do silników czterosuwowych o zapłonie ZI D - oleje do silników wysokoprężnych o zapłonie ZS W grupie G rozróżnia się klasy: G1, G2, G3, G4, G5 W grupie D rozróżnia się klasy: PD1, PD2, D1, D2, D3, D4, D5 (Uwaga : im wyższa liczba tym wyższa klasa) Klasy PD1 i PD2 dotyczą silników samochodów osobowych o zapłonie samoczynnym. Natomiast klasy D1, D2, D3, D4, D5 dotyczą samochodów ciężarowych o zapłonie samoczynnym.


OLEJE ENERGOOSZCZĘDNE (klasyfikacja EC)

Energia wytwarzana przez silnik spalinowy w części jest zużywana na pokonanie oporów wewnętrznych. Opory te są bezpośrednio zależne od lepkości oleju. W związku z tym silniki smarowane olejami o większej lepkości zużywają nieco więcej paliwa niż silniki o smarowane olejami o mniejszej lepkości. Oszczędność paliwa może być rzędu kilku procent. Na początku lat 90 Amerykański Instytut Naftowy wprowadził klasyfikację - Energy Conserving. Rozróżnia się:
- EC I - oszczędność paliwa powyżej 1,5%
- EC II - oszczędność paliwa powyżej 2,7%
- EC III - oszczędność paliwa powyżej 3,9%

Klasyfikacja EC odnosi się do samochodów osobowych dostawczych o masie całkowitej do 3855 kg.
ACEA - Association des Constructeurs Européens d'Automobiles


Specyfikacja olejów silnikowych

Zakres temperatur (w stopniach Celsjusza)

Oznaczenie
poniżej zera powyżej zera

5W30 -30 +20
5W40 - 30 +35
5W50 - 30 +50
0W40 > - 50 <+ 60
10W30 - 25 +20
10W40 - 25 +35
10W50 - 25 <+ 50
15W30 - 20 +20
15W40 - 20 +35
15W50 - 20 <+ 50
20W40 - 15 +45
20W50 - 15 <+ 60
Awatar użytkownika
Dyrektor
Automistrz
Posty: 358
Rejestracja: 2010-04-06, 20:28
Lokalizacja: Podkarpacie

2010-04-07, 21:10

Często zastanawiamy się jaki olej wlac do silnika? Jaki byłby najlepszy? Czy lać zalecany przez producenta, czy nie gorszy, jeœli chodzi o parametry, ale np. tańszy?
Natrudniej majš ci, którzy sprowadzili sobie samochodzik, lub kupili od kogos kto sprowadził i nie wiadomo, co tam było lane. Niby powinna być karteczka przy silniku, ale wiadomo jak jest w rzeczywistoœci.

Własciciele najmlodszych aut i z najmniejszym przebiegiem pewnie zastosuja pełny syntetyk 0w40, 0w30 - [ten olej jest bardzo rzadki, w silnikach z duzym przebiegiem może wypłukać osady w silnkiu i... problemy.
Jeœli samochodzik ma 100 tys., 150 tys. , nawet około 200 tys. jeszcze można wlać półsyntetyk [semisyntetyk] np. 10w40, a jesli jest tych kilometrów duzo lub bardzo dużo to pozostaje tylko mineralny...
I jeszcze do wyboru pozostaje firma. Ja stosuje Elf, bo tak zaleca producent w Renault, ale mam znajomych co stosuja np. Mobil, czy Castrol i też się nic nie dzieje.

I bardzo wazna sprawa - sprawdzajmy dosć często poziom stanu oleju.
Awatar użytkownika
zubi1990
Automistrz
Posty: 120
Rejestracja: 2010-04-07, 18:26

2010-04-08, 19:47

pamietajcie że grupa VAG ma swoje normy do benzyny(np.500.00;502.00) diesla na wtryskach zwykjłych(np. 505.00;505.01) i na pompowtryskach(np505.01)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pomoc samochodowa”