Rankomat Boomerang Reparts.pl - regeneracja części samochodowych Forum VW Skup aut Poznań Skup aut

[porady] Pytania dot. manualnej, synchronizowanej skrzyni bi

Informacje i porady dotyczące seryjnych samochodów.

Moderator: raptus1984

Awatar użytkownika
gregxxxnt
User
User
Posty: 2
Rejestracja: 2013-08-21, 19:46

2013-08-21, 19:53

Witaj, ostatnio łamię sobie głowę nad kwestią budowy i zasady działania synchronizowanej, manualnej skrzyni biegów w samochodzie osobowym. Nie mogę znaleźć odpowiedzi na parę kwestii:
1) Czy tempo spadania prędkości obrotowej silnika jest wprost proporcjonalne do tempa spadania prędkości obrotowej kół zębatych biegów (mówię o momencie, gdy jednocześnie wysprzęglamy, odejmujemy gaz i lewarek jest pomiędzy dwoma biegami, w drodze do następnego biegu? Wykombinowałem, że to jest klucz do zrozumienia, skąd bierze się idealnie płynna zmiana biegu.
2)Nurtuje mnie kwestia poprawnej technicznie zmiany biegów w samochodzie osobowym, z punktu widzenia zużycia skrzyni (synchronizatorów). Z jednej strony spotkałem się z opinią, że? bieg należy włączać "na dwa", z tzw. zaakcentowaniem luzu. Z drugiej strony jest teoria, że należy przełączać szybkim, zdecydowanym, lecz nie siłowym ruchem. Ja zmieniam tym drugim sposobem, bez specjalnego przerywania ruchu lewarka na luzie-po prostu wywieram umiarkowany nacisk na lewarek, aż bieg wskoczy.Która metoda jest właściwa?
3) Wyczytałem, że rozróżnia się synchronizatory proste, blokujące i progresywne. Który typ stosuje się współcześnie w samochodach osobowych?
Awatar użytkownika
arnipoznań
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 713
Rejestracja: 2012-02-17, 20:22
Lokalizacja: PZ

2013-08-23, 17:16

1) raczej nie jest wprost proporcjonalna prędkość ponieważ skrzynia jest stale napędzana poprzez koła, półosie napędowe i dyferencjał, można określić która prędkość obrotowa silnika jest optymalna do zmiany biegu gdy zmieniasz biegi bez użycia pedału sprzęgła, trzeba wtedy podczas jazdy wyrzucić bieg, popchnąć lekko lewarek w kierunku wybranego biegu i najlepiej nadusić energicznie pedał gazu i go popuścić, przy optymalnej prędkości bieg sam wskoczy, sprawdzone <magik> kiedyś 30 km przez miasto jechałem w ten sposób. Mam nadzieję że dobrze zrozumiałem pytanie
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
Awatar użytkownika
gregxxxnt
User
User
Posty: 2
Rejestracja: 2013-08-21, 19:46

2013-08-23, 19:11

Cześć, dzięki za odzew :)
Co do mojego pierwszego pytania to właśnie o tę kwestię mi chodzi. Również wydaje mi się, że nie będzie prostej proporcjonalności. Tylko że nasuwa się pytanie - Co szybciej wytraci prędkość obrotową? Silnik czy wał pośredni (tj. Koła zębate biegów)?

Co sądzisz o opisanych przeze mnie technikach przełączania biegu? Jaką technikę sam stosujesz, jeśli można wiedzieć? :)
Awatar użytkownika
arnipoznań
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 713
Rejestracja: 2012-02-17, 20:22
Lokalizacja: PZ

2013-08-24, 17:00

szybciej wytraci prędkość silnik, bo rozpędzone auto powoli zwalnia, jaką ja stosuję technikę??? bo ja wiem? jeżdżę delikatnie, nie żyłuję silnika, zmieniam biegi około 3000 obr w moim benzynowym audi, na trasie optymalna prędkość jazdy wynosi od 100-110 km/h, wtedy pali najmniej, przynajmniej mój samochodzik
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
Awatar użytkownika
dawid2110
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 771
Rejestracja: 2012-02-25, 17:07
Lokalizacja: Kielce

2013-08-25, 13:23

Co do zmiany biegów bez sprzęgła to wyczuwajac dobrze swój samochód mozemy śmiało jechac w świat bez sprzęgla. Niektóre auta posiadają manualne skrzynie biegów z elektroniczym sterowaniem zmiany biegów tam sprzegła używa sie tylko do ruszania i zatrzymywania a biegi zmienia sam bez sprzęgła (taki niby automat)
Szanuj czas innych. Jeśli pomogłem postaw piwo
Awatar użytkownika
arnipoznań
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 713
Rejestracja: 2012-02-17, 20:22
Lokalizacja: PZ

2013-08-25, 20:01

możesz podać przykład?
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
Awatar użytkownika
dawid2110
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 771
Rejestracja: 2012-02-25, 17:07
Lokalizacja: Kielce

2013-08-26, 08:30

Scania system Opticruse jest to zwykła skrzynia manualna ze sterowaniem . podczas zmiany biegów nie używa sprzęgła tylko za pomoca silnika wyrównuje predkosci wałków i zmienia na sztywno
Szanuj czas innych. Jeśli pomogłem postaw piwo
Awatar użytkownika
arnipoznań
VIP/Moderator
VIP/Moderator
Posty: 713
Rejestracja: 2012-02-17, 20:22
Lokalizacja: PZ

2013-08-26, 18:32

wow to dopiero technika, przy tym alfa romeo selespeed wymięka
I DON'T WANNA LIVE ON THIS PLANET ANYMORE
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólnie o samochodach”