No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
No Result
View All Result

Czy roboty mobilne ułatwią transport w fabrykach?

Michał Kozłowski Autor publikacji: Michał Kozłowski
2021-10-04
w Wiadomości
0 0
0

Wraz z pojawieniem się dużych zakładów produkcyjnych oraz manufaktur narodziła się potrzeba przeorganizowania przepływu materiałów i informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Intralogistyka to stosunkowo nowe pojęcie. Transport wewnątrzzakładowy długo opierał się na sile ludzkich lub zwierzęcych mięśni. W ślad za jego rozwojem konieczne stało się usprawnienie metod transportu. Jednym z rozwiązań, które to umożliwiło, są roboty mobilne AGV.

Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora

Pojawienie się maszyn, pojazdów, rolotoków i linii produkcyjnych pozwoliło na automatyzację produkcji. Praca stała się prostsza, a pojedynczy pracownik mógł odpowiadać za coraz większy procent transportowanych dóbr. Trzeba było jednak uwzględnić dwa bardzo istotne czynniki: elastyczność i ekonomiczność. O ile linie produkcyjne były ekonomiczne, to niestety nie były elastyczne. Z kolei pracownicy odpowiedzialni za ręczny lub wspomagany maszynami transport, choć byli elastyczni, to generowali wyższe i długoterminowe koszty. Tę patową sytuację udało się rozwiązać w drugiej połowie XX w. Zaawansowane – jak na tamte czasy – układy elektroniczne, pozwoliły na wdrożenie elastycznych i ekonomicznych rozwiązań – wózków bez operatora.

– Pierwsze wózki AGV były prostymi maszynami, automatami sekwencyjnymi, które podobnie do linii produkcyjnej poruszały się jedynie po trasie za pomocą „linii”. Tą linią w jednym z pierwszych rozwiązań był przewód wpuszczony w podłogę. Z czasem pojawiły się inne niż indukcyjne środki prowadzenia pojazdu. Po blisko siedemdziesięciu latach możemy oprzeć ruch wózka o taśmy magnetyczne, refleksyjne czy o proste kamery, które rozpoznają specyficzny układ kolorów. – tłumaczy Dominik Ługowski, inżynier systemów sterowania i bezpieczeństwa robotów mobilnych w firmie Etisoft.

Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora
Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora

Skąd robot wie, gdzie jechać?

Dziś nikt nie kuje w posadzce, by umieścić w niej przewody. W dużych sortowniach,  w strefach po których jeżdżą roboty, rozkleja się odpowiednie znaczniki. Zawierają one informację o tym, gdzie znajduje się znacznik oraz w jakim kierunku jest zwrócony. – Roboty, jeżdżąc pomiędzy znacznikami, poruszają się po danym obszarze niczym wieża po szachownicy. Zespół sensorów badających przyśpieszenia i prędkości kół, pozwala na przejazd pomiędzy znacznikami z zadowalającą precyzją.  – tłumaczy ekspert z Etisoft.  Co ciekawe, po zniszczeniu znacznika, system w dalszym ciągu może w pełni funkcjonować. – Na niewielkich odległościach robot jest na tyle dokładny, by dojechać do następnego, nie zniszczonego elementu tej siatki. Nowe trasy wymagają jedynie naklejenia nowych znaczników.  – precyzuje Dominik Ługowski. 

Skąd robot wie, gdzie jechać?
Skąd robot wie, gdzie jechać?

Mimo prostoty tego rozwiązania, ma ono dwie zasadnicze wady. Pierwszą jest liczba znaczników. Jest ich dużo, więc wdrożenie wymaga dużego nakładu pracy. Drugim minusem jest poruszanie się robota według schematu wieży szachowej. Skonstruowane w ten sposób trasy są bardzo przewidywalne. Choć ruch robotów jest dzięki temu stosunkowo prosty do zarządzania, trasy są dość długie. Przejazd z punktu (0,0) do (3,4) wymaga pokonania 7 metrów. To o 40% więcej niż najkrótsza droga, którą robot mógłby pokonać, gdyby poruszał się w inny sposób. Dlatego najbardziej zaawansowane roboty opierają się dziś o nawigację naturalną.  „Widzą” detale otaczającego je środowiska. Rozpoznają ściany, maszyny i inne elementy zakładu. Dzięki temu, tak jak człowiek tworzy w swoim umyśle mapę zakładu, tak roboty tworzą jej wirtualny odpowiednik, zawierający niezbędne dane do tego, by się odnaleźć.  Jak powstaje taka mapa? – Tworzy ją sam robot, co po raz kolejny skraca czas wdrożenia. W średniej wielkości zakładzie po jednej dniówce poruszać może się niemal dowolna liczba wózków. – zdradza ekspert.

Czy roboty AGV są bezpieczne?

Wiele osób może się zastanawiać, skąd pracownicy mają wiedzieć jak wózek się będzie poruszać? I co najważniejsze – czy jest dla nich bezpieczny? Odpowiedzi na pierwsze pytanie mogą udzielić osoby odpowiedzialne za projekt konkretnego wdrożenia. Roboty AGV mogą się bowiem poruszać w dowolny sposób. Wszystko zależy od ich konfiguracji i wymagań klienta. – Jeżeli planujemy dedykowane drogi transportowe, to roboty będą poruszać się tylko na nich. Jeśli komuś zależy na ruchu jak po szachownicy, jest to osiągalne. Wprowadzenie zmian oznacza jedynie wprowadzenie modyfikacji w konfiguracji robota, która za sprawą zdolnych inżynierów z każdym rokiem staje się coraz bardziej intuicyjna. – mówi Dominik Ługowski. 

Te same czujniki które pozwalają na „zobaczenie” zakładu, pozwalają również na wykrycie personelu. Robot jest świadomy tego, że ktoś obok niego przechodzi lub przejeżdża. Ta wiedza pozwala na unikanie sytuacji niebezpiecznych lub niekomfortowych dla pracowników. Konkludując, możemy się czuć bezpieczni przy robotach, choć nie powinniśmy być bezkrytyczni. Niemniej dzięki nieustannemu doskonaleniu, maszyny te stają się coraz bardziej zaawansowane i inteligentne. 

Tags: robotyka
Poprzedni artykuł

Skuteczny plan strategiczny firmy z branży logistycznej – czyli jaki?

Następny artykuł

Przyszłość automatyki przemysłowej i robotyki – gdzie rodzą się trendy?

Następny post
Przyszłość automatyki przemysłowej i robotyki – gdzie rodzą się trendy?

Przyszłość automatyki przemysłowej i robotyki – gdzie rodzą się trendy?

Ile kosztuje naprawa Jeepa Wranglera?

Popularne artykuły

Kod-błedu-P0172

Kod błędu P0172 – co oznacza kod usterki? Jak zdiagnozować?

by Redaktor
2023-05-01
0

Podczas jazdy samochodem, często można się natknąć na komunikaty o usterkach wyświetlane przez komputer pokładowy. Jednym z takich komunikatów jest...

P0302

Kod błędu P0302 – diagnostyka i naprawa usterki

by Redaktor
2023-04-25
0

P0302 to kod błędu silnika. W niniejszym artykule wyjaśnimy dokładnie, co on oznacza, wskażemy objawy awarii, a także jej przyczyny...

Kod-błedu-P0340

Kod błędu P0340 – usterka obwodu czujnika położenia wałka rozrządu

by Redaktor
2023-05-01
0

Kod błędu P0340 pojawia się w systemie diagnostycznym samochodów, zwany jest także kodem DTC P0340. W tym artykule wyjaśnimy dokładnie,...

P0014

Kod błędu P0014 – opis naprawy usterki

by Redaktor
2023-04-24
0

W tym artykule opiszemy kod błędu P0014 i jak można go naprawić. Kod błędu P0014 jest często spotykanym błędem w...

P0304

Kod błędu P0304 – jak wykryć i naprawić?

by Redaktor
2023-04-25
0

Wiele osób korzysta z samochodów, ale niewiele osób wie, jak je naprawić. Dlatego też, gdy coś się zepsuje, mogą oni...

Najnowsze artykuły

System e-TOLL - nowoczesne rozwiązanie dla kierowców poruszających się po polskich drogach

System e-TOLL – nowoczesne rozwiązanie dla kierowców poruszających się po polskich drogach

by Michał Kozłowski
2025-05-12
0

System e-TOLL, system poboru opłaty elektronicznej, płatnych odcinkach dróg, dróg krajowych i autostrad, zewnętrzny system lokalizacyjny, sieci dróg płatnych, dopuszczalnej...

PNT rejestracja samochodu, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

PNT rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-06
0

Zobaczyłeś na drodze pojazd z rejestracją PNT i zastanawiasz się, co ona oznacza? Dowiedz się, z jakiego województwa, powiatu i...

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

by Michał Kozłowski
2025-05-06
0

Praca w magazynie warsztatu samochodowego jest istotną, lecz często niedocenianą rolą w branży motoryzacyjnej. Bez odpowiedniej organizacji i dobrze zarządzanego...

SK rejestracja, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

SK rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-04
0

Zastanawiasz się, skąd pochodzi pojazd z tablicą rejestracyjną, która zaczyna się od SK? Dowiedz się, jakie województwo, powiat oraz miasto...

Co to jest dekoder VIN i jak działa

Co to jest dekoder VIN i jak działa

by Michał Kozłowski
2025-05-01
0

VIN, czyli numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number), jest unikalnym kodem przypisanym każdemu pojazdowi wyprodukowanemu na świecie. Składa się z...

Portal mechaników samochodowych

Jeżeli masz jakieś pytania zapraszamy do kontaktu:

Wały Generała Józefa Dwernickiego 117
42-202 Częstochowa
Kontakt z redakcją: redakcja@forum-mechaniczne.pl
tel: 693 162 250

Zespół Forum-Mechaniczne.pl
Działamy nieprzerwanie od 2010 roku

Polityka Prywatności | Polityka Cookies | Regulamin | Disclaimer | Przewodnik Etyczny | Polityka Redakcyjna | Kontakt

© Forum mechaników samochdowych w sieci od 2010

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo