wtorek, 19 marca, 2024
Strona główna Wiadomości Czy roboty mobilne ułatwią transport w fabrykach?

Czy roboty mobilne ułatwią transport w fabrykach?

Wraz z pojawieniem się dużych zakładów produkcyjnych oraz manufaktur narodziła się potrzeba przeorganizowania przepływu materiałów i informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Intralogistyka to stosunkowo nowe pojęcie. Transport wewnątrzzakładowy długo opierał się na sile ludzkich lub zwierzęcych mięśni. W ślad za jego rozwojem konieczne stało się usprawnienie metod transportu. Jednym z rozwiązań, które to umożliwiło, są roboty mobilne AGV.

Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora

Pojawienie się maszyn, pojazdów, rolotoków i linii produkcyjnych pozwoliło na automatyzację produkcji. Praca stała się prostsza, a pojedynczy pracownik mógł odpowiadać za coraz większy procent transportowanych dóbr. Trzeba było jednak uwzględnić dwa bardzo istotne czynniki: elastyczność i ekonomiczność. O ile linie produkcyjne były ekonomiczne, to niestety nie były elastyczne. Z kolei pracownicy odpowiedzialni za ręczny lub wspomagany maszynami transport, choć byli elastyczni, to generowali wyższe i długoterminowe koszty. Tę patową sytuację udało się rozwiązać w drugiej połowie XX w. Zaawansowane – jak na tamte czasy – układy elektroniczne, pozwoliły na wdrożenie elastycznych i ekonomicznych rozwiązań – wózków bez operatora.

Pierwsze wózki AGV były prostymi maszynami, automatami sekwencyjnymi, które podobnie do linii produkcyjnej poruszały się jedynie po trasie za pomocą „linii”. Tą linią w jednym z pierwszych rozwiązań był przewód wpuszczony w podłogę. Z czasem pojawiły się inne niż indukcyjne środki prowadzenia pojazdu. Po blisko siedemdziesięciu latach możemy oprzeć ruch wózka o taśmy magnetyczne, refleksyjne czy o proste kamery, które rozpoznają specyficzny układ kolorów. – tłumaczy Dominik Ługowski, inżynier systemów sterowania i bezpieczeństwa robotów mobilnych w firmie Etisoft.

Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora
Roboty mobilne AGV, czyli wózki bez operatora

Skąd robot wie, gdzie jechać?

Dziś nikt nie kuje w posadzce, by umieścić w niej przewody. W dużych sortowniach,  w strefach po których jeżdżą roboty, rozkleja się odpowiednie znaczniki. Zawierają one informację o tym, gdzie znajduje się znacznik oraz w jakim kierunku jest zwrócony. – Roboty, jeżdżąc pomiędzy znacznikami, poruszają się po danym obszarze niczym wieża po szachownicy. Zespół sensorów badających przyśpieszenia i prędkości kół, pozwala na przejazd pomiędzy znacznikami z zadowalającą precyzją.  – tłumaczy ekspert z Etisoft.  Co ciekawe, po zniszczeniu znacznika, system w dalszym ciągu może w pełni funkcjonować. – Na niewielkich odległościach robot jest na tyle dokładny, by dojechać do następnego, nie zniszczonego elementu tej siatki. Nowe trasy wymagają jedynie naklejenia nowych znaczników.  – precyzuje Dominik Ługowski. 

Skąd robot wie, gdzie jechać?
Skąd robot wie, gdzie jechać?

Mimo prostoty tego rozwiązania, ma ono dwie zasadnicze wady. Pierwszą jest liczba znaczników. Jest ich dużo, więc wdrożenie wymaga dużego nakładu pracy. Drugim minusem jest poruszanie się robota według schematu wieży szachowej. Skonstruowane w ten sposób trasy są bardzo przewidywalne. Choć ruch robotów jest dzięki temu stosunkowo prosty do zarządzania, trasy są dość długie. Przejazd z punktu (0,0) do (3,4) wymaga pokonania 7 metrów. To o 40% więcej niż najkrótsza droga, którą robot mógłby pokonać, gdyby poruszał się w inny sposób. Dlatego najbardziej zaawansowane roboty opierają się dziś o nawigację naturalną.  „Widzą” detale otaczającego je środowiska. Rozpoznają ściany, maszyny i inne elementy zakładu. Dzięki temu, tak jak człowiek tworzy w swoim umyśle mapę zakładu, tak roboty tworzą jej wirtualny odpowiednik, zawierający niezbędne dane do tego, by się odnaleźć.  Jak powstaje taka mapa? – Tworzy ją sam robot, co po raz kolejny skraca czas wdrożenia. W średniej wielkości zakładzie po jednej dniówce poruszać może się niemal dowolna liczba wózków. – zdradza ekspert.

Czy roboty AGV są bezpieczne?

Wiele osób może się zastanawiać, skąd pracownicy mają wiedzieć jak wózek się będzie poruszać? I co najważniejsze – czy jest dla nich bezpieczny? Odpowiedzi na pierwsze pytanie mogą udzielić osoby odpowiedzialne za projekt konkretnego wdrożenia. Roboty AGV mogą się bowiem poruszać w dowolny sposób. Wszystko zależy od ich konfiguracji i wymagań klienta. – Jeżeli planujemy dedykowane drogi transportowe, to roboty będą poruszać się tylko na nich. Jeśli komuś zależy na ruchu jak po szachownicy, jest to osiągalne. Wprowadzenie zmian oznacza jedynie wprowadzenie modyfikacji w konfiguracji robota, która za sprawą zdolnych inżynierów z każdym rokiem staje się coraz bardziej intuicyjna. – mówi Dominik Ługowski. 

Te same czujniki które pozwalają na „zobaczenie” zakładu, pozwalają również na wykrycie personelu. Robot jest świadomy tego, że ktoś obok niego przechodzi lub przejeżdża. Ta wiedza pozwala na unikanie sytuacji niebezpiecznych lub niekomfortowych dla pracowników. Konkludując, możemy się czuć bezpieczni przy robotach, choć nie powinniśmy być bezkrytyczni. Niemniej dzięki nieustannemu doskonaleniu, maszyny te stają się coraz bardziej zaawansowane i inteligentne. 

Popularne

Wymiana wycieraczek szyb samochodowych. Po tym poznasz, że to już najwyższy czas!

Bez sprawnych wycieraczek szyb w aucie trudno sobie wyobrazić bezpieczną jazdę w czasie deszczu, śniegu czy w starciu z błotem pośniegowym. To...

Samochód na abonament? Sprawdź, co to dokładnie oznacza

W reklamach, w prasie motoryzacyjnej czy na portalach internetowych coraz częściej natrafiamy na hasło: „samochód na abonament”. Wiele osób nie zagłębia się...

AGB – Automatischer Geswindigkeits Begrenzer – czym jest?

AGB to także oszczędność paliwa. Dzięki temu, że pojazd jedzie z określoną prędkością, silnik nie jest tak mocno obciążony, a tym samym...

ASF – Audi Space Frame – czym jest?

Technicznie rzecz biorąc, ASF to konstrukcja nośna samochodu, która zastępuje tradycyjną konstrukcję z ramą. Audi zastosowało tę technologię po raz pierwszy w...

7 korzyści z pójścia do szkoły mechanika samochodowego

Jeśli jesteś zainteresowany zostaniem mechanikiem samochodowym, najlepiej jest zapisać się do szkoły mechanika. Istnieje wiele korzyści z uczestnictwa w szkole mechanika samochodowego,...

Kiedy należy wymienić filtr paliwa? Jak dobrać odpowiedni filtr?

We współczesnych pojazdach mamy do czynienia z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Samochody są wydajne i prawie niezawodne, a ponadto mają świetne osiągi. Kluczowym...

Warsztat samochodowy – Znajdź odpowiedni warsztat dzięki porównywarce Qservicecastrol.eu

Obecnie w świecie motoryzacji gdy rynek samochodowy jest pełen różnorodnych warsztatów, znalezienie odpowiedniego miejsca do naprawy naszego pojazdu może być wyzwaniem. Na...

Jak samodzielnie prowadzić warsztat samochodowy?

W dzisiejszych, niepewnych czasach coraz więcej osób zastanawia się nad alternatywnym źródłem zarobku lub prowadzeniem własnego biznesu. I choć jeszcze kilka lat...

Jak zadbać o swój samochód na posesji?

Odkryj kluczowe strategie ochrony i pielęgnacji Twojego samochodu na własnej posesji. Od solidnych ogrodzeń metalowych, przez praktyczne wiaty garażowe, aż po niezawodne...

Dlaczego kalibracja tachografu jest kluczowa dla Twojej firmy transportowej?

Tachograf cyfrowy to niewielkie urządzenie, które jest niezbędne w branży transportowej. Służy ono między innymi do rejestrowania czasu pracy kierowców, a co...

Naprawa silnika w Warszawie – wszystko co musisz wiedzieć!

W stolicy nie brakuje samochodów, a każdy z nich kiedyś może potrzebować naprawy silnika. Poznaj kluczowe aspekty, które pomogą Ci w tej...

Mechanik, blacharz i lakiernik samochodowy – jak wygląda praca w tych zawodach?

Zastanawiasz się, jak wygląda praca w salonie samochodowym? A może interesuje Cię zawód na stanowisku technicznym w serwisie? Ciekawą ścieżkę kariery może...

Katalizator a jego główne funkcje

Katalizator to kluczowy element w dzisiejszych pojazdach, jednak jego rola i działanie mogą być nieco niejasne dla wielu osób. Warto zrozumieć, jakie...

Jak uzyskać dopłatę do odszkodowania?

Proces ubiegania się o odszkodowanie może być pełen nieoczekiwanych przeszkód i skomplikowanych procedur, które dla wielu osób są trudne do zrozumienia. Często...

Wahacze – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy - jak wybrać odpowiednie wahacze do Twojego samochodu. Wahacze są nieodłącznym elementem układu...

Citroen: historia marki, modele, osiągi

Odkryj fascynujący świat Citroena, marki, która od ponad stulecia kształtuje historię motoryzacji, wprowadzając na rynek modele, które stały się ikonami stylu i...

Ideał do miasta? Sprawdź Suzuki Ignis Hybrid w bardzo korzystnej cenie

Suzuki Ignis Hybrid to samochód, który z pewnością wyróżnia się na rynku. Trudno przejść obok niego obojętnie na ulicy, przyciąga spojrzenia atrakcyjnym...

Czy warto kupić opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością, chociaż wciąż mają spore grono przeciwników. Czy warto kupić opony wielosezonowe? Odpowiadamy w dzisiejszym...

Płyn chłodniczy – do czego służy, co robić gdy go ubywa?

W świecie motoryzacji płyn chłodniczy jest nieodłącznym elementem, który gwarantuje prawidłową pracę silnika. Poznaj funkcje płynu chłodniczego, dowiedz się, jakie rodzaje są...

LPG – cena gazu, legalizacja butli, stacje

Wybór gazu LPG jako alternatywnego paliwa do naszego pojazdu to decyzja, która przynosi szereg korzyści, zarówno ekonomicznych, jak i ekologicznych. W obliczu...

Części do samochodów używanych iParts Doradca Finansowy Warszawa Biznes Forum BIF24 Forum Praca - zatrudnienie, umowy, pracodawcy Doradca Finansowy Wrocław - Doradca Kredytowy

Ostatnie komentarze

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.  

 

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)