Toyota Land Cruiser to legendarny samochód terenowy, który od dziesięcioleci wciąż zachwyca swoją wytrzymałością, niezawodnością i doskonałymi właściwościami do jazdy po trudnym terenie. Jego niezrównana reputacja jako jednego z najlepszych pojazdów off-roadowych na świecie sprawia, że jest uznawany za ikonę japońskiej siły terenowej.
Toyota Land Cruiser – Historia modelu
Toyota Land Cruiser, samochód, który z powodzeniem przekształcił definicję terenowych pojazdów, jest ikoną niezawodności i mocy w terenie. Jego początki, jak wynika z naszych badań, sięgają 1951 roku, kiedy to Toyota opracowała model dla japońskiej policji pod nazwą BJ. Pierwszy prototyp pojazdu, o nazwie AK10, powstał jednak jeszcze wcześniej, w 1941 roku, wzorowany na amerykańskim pojeździe Bantam MK-II.
Pierwszy prototyp pojazdu przeznaczony dla służb obrony kraju powstał tuż po II wojnie światowej, na podwoziu przedwojennego pickupa Toyopet SB. Ze względu na zbyt niską moc, projekt został odrzucony, co doprowadziło do powstania kolejnego prototypu w 1951 roku. Wtedy to też pojawiła się słynna nazwa Land Cruiser – nowa nazwa kultowej terenówki Toyoty, przedstawiona światu 24 czerwca 1954 roku. Poprzednio samochód nazywał się Toyota Jeep BJ, co było nawiązaniem do popularnego określenia tego typu pojazdów – G.P. (General Purpose).
Kierując się na kolejne dziesięciolecia, Land Cruiser ewoluował, stając się nie tylko niezawodnym, ale również wytrzymałym i wszechstronnym pojazdem, który zdobył uznanie na całym świecie. Wiele z tych modeli stało się częścią off-roadowej legendy, a inne stały się cennymi nabytkami dla kolekcjonerów. Niezależnie od tego, czy Toyota Land Cruiser towarzyszy w ciężkiej pracy na roli, czy górskim szlakom, jego niezrównana trwałość i niezawodność są niepodważalne.
W dzisiejszych czasach Land Cruiser jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów terenowych na świecie, znanym ze swojej niezrównanej zdolności do radzenia sobie w każdym terenie. Bez względu na to, czy jest używany w rekreacyjnym off-roadzie, czy w profesjonalnym zastosowaniu, zawsze gwarantuje dotarcie do celu, niezależnie od okoliczności.
Toyota Land Cruiser – generacje
Toyota Land Cruiser jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli terenowych japońskiej marki Toyota, który odniósł duży sukces rynkowy. Produkowany od 1954 roku, Land Cruiser był pierwszym masowo produkowanym modelem Toyoty eksportowanym z Japonii. Pierwsze samochody bazowały na amerykańskim Jeepie. Do 2023 roku powstało osiem generacji modelu Land Cruiser, większość z nich zaprojektował Sadayoshi Koyari. Samochód doczekał się wielu generacji, które opisujemy poniżej.
- Toyota Land Cruiser J20 (1955-1960) – to była pierwsza generacja Land Cruisera, która została skierowana na eksport. Model J20 był prosto zbudowanym, niezawodnym pojazdem terenowym, którego konstrukcja opierała się na skrzyniowej ramie.
Silniki:
- R6 3.4 (3380 cm³) OHV 85 KM
- R6 3.9 (3878 cm³) OHV 105 – 125 KM
- Toyota Land Cruiser J40 (1960-1984) – zyskał status kultowego dzięki swojej niezawodności i zdolności pokonywania trudnego terenu. J40 był dostępny z szerokim wyborem silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: R6 3.9 (3978 cm³) OHV | 3,9 l (3978 cm³) | OHV | 105 – 125 |
Benzynowe: R6 4.2 (4230 cm³) OHV | 4,2 l (4230 cm³) | OHV | 140 |
Wysokoprężne: R4 3.0 (2977 cm³) OHV | 3,0 l (2977 cm³) | OHV | 85 |
Wysokoprężne: R4 3.2 (3168 cm³) OHV | 3,2 l (3168 cm³) | OHV | 84 |
Wysokoprężne: R4 3.4 (3431 cm³) OHV | 3,4 l (3431 cm³) | OHV | 90 |
Wysokoprężne: R6 3.6 (3576 cm³) OHV | 3,6 l (3576 cm³) | OHV | 90 |
Wysokoprężne: R4 3.7 (3661 cm³) OHV | 3,7 l (3661 cm³) | OHV | 96 |
Wysokoprężne: R4 3.8 (3784 cm³) OHV | 3,8 l (3784 cm³) | OHV | 85 |
Wysokoprężne: R4 4.0 (3972 cm³) OHV | 4,0 l (3972 cm³) | OHV | 90 |
Wysokoprężne: R6 4.0 (3980 cm³) OHV | 4,0 l (3980 cm³) | OHV | 103 |
- Toyota Land Cruiser J55 (1967-1980) – znany jako „Iron Pig”, ten model był bardziej komfortowy i lepiej wyposażony niż J40. Był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Silniki:
- R6 3.9 (3878 cm³) 130 – 155 KM
- R6 4.2 (4230 cm³) 140 KM
- Toyota Land Cruiser J60 (1980-1990) – był to większy, bardziej luksusowy i lepiej wyposażony model, który był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Typ | Pojemność | Moc (KM) |
---|---|---|
Benzynowe: R6 4.0 (3955 cm³) | 4,0 l (3955 cm³) | 150 |
Benzynowe: R6 4.0 (3955 cm³) | 4,0 l (3955 cm³) | 155 |
Benzynowe: R6 4.2 (4230 cm³) | 4,2 l (4230 cm³) | 145 |
Wysokoprężne: R4 3.4 (3431 cm³) | 3,4 l (3431 cm³) | 98 |
Wysokoprężne: R6 4.0 (3980 cm³) | 4,0 l (3980 cm³) | 115 |
Wysokoprężne: R6 4.0 Turbo (3980 cm³) | 4,0 l (3980 cm³) | 136 |
- Toyota Land Cruiser J70 (1984-obecnie) – jest to najdłużej produkowany model Land Cruisera. J70 jest nadal dostępny w niektórych krajach i jest oferowany z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Typ | Pojemność | Moc (KM) |
---|---|---|
Benzynowe: R4 2.4 (2367 cm³) | 2,4 l (2367 cm³) | 105 |
Benzynowe: R4 2.7 (2693 cm³) | 2,7 l (2693 cm³) | 150 |
Benzynowe: R6 4.0 (3955 cm³) | 4,0 l (3955 cm³) | 150 |
Benzynowe: R6 4.5 (4477 cm³) | 4,5 l (4477 cm³) | 215 |
Wysokoprężne: R4 2.4 Turbo (2446 cm³) | 2,4 l (2446 cm³) | 86 |
Wysokoprężne: R4 2.4 Turbo (2446 cm³) | 2,4 l (2446 cm³) | 97 |
Wysokoprężne: R4 2.8 (2779 cm³) | 2,8 l (2779 cm³) | 91 |
Wysokoprężne: R4 3.0 Turbo (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | 130 – 145 |
Wysokoprężne: R4 3.4 (3431 cm³) | 3,4 l (3431 cm³) | 98 |
Wysokoprężne: R4 3.4 Turbo (3431 cm³) | 3,4 l (3431 cm³) | 120 |
Wysokoprężne: R5 3.5 (3470 cm³) | 3,5 l (3470 cm³) | 115 |
Wysokoprężne: R6 4.0 (3980 cm³) | 4,0 l (3980 cm³) | 115 |
Wysokoprężne: R6 4.2 (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | 135 |
Wysokoprężne: R6 4.2 Turbo (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | 168 |
Wysokoprężne: V8 4.5 Turbo DOHC | N/A | 204 |
- Toyota Land Cruiser J80 (1990-1997) – był to duży skok pod względem luksusu i wyposażenia. J80 był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Typ | Pojemność | Moc (KM) |
---|---|---|
Benzynowe: R6 4.0 (3955 cm³) | 4,0 l (3955 cm³) | 155/186 |
Benzynowe: R6 4.5 (4477 cm³) | 4,5 l (4477 cm³) | 215 |
Wysokoprężny: R6 4.2 (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | 135 |
Wysokoprężny: R6 4.2 Turbo (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | 165 |
Wysokoprężny: R6 4.2 Turbo (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | 170 |
- Toyota Land Cruiser J90 (1996-2002) – był to model średniej wielkości, który był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami. J90 był także pierwszym Land Cruiserem dostępnym z silnikiem V6.
Typ | Pojemność | Typ układu | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: R4 2.7 (2693 cm³) | 2,7 l (2693 cm³) | DOHC | 150 |
Benzynowe: V6 3.4 (3378 cm³) | 3,4 l (3378 cm³) | DOHC | 185 |
Wysokoprężne: R4 3.0 (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | OHC | 94 |
Wysokoprężne: R4 3.0 Turbo D-4D (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | DOHC | 170 |
Wysokoprężne: R4 3.0 Turbo (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | OHC | 130-140 |
- Toyota Land Cruiser J100 (1998-2007) – był to większy, bardziej luksusowy model, który był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami, w tym z silnikiem V8.
Typ | Pojemność | Typ układu | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: R6 4.5 (4477 cm³) | 4,5 l (4477 cm³) | DOHC | 215 |
Benzynowe: V8 4.7 (4664 cm³) | 4,7 l (4664 cm³) | DOHC | 238-275 |
Wysokoprężne: R6 4.2 (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | OHC | 135 |
Wysokoprężne: R6 4.2 Turbo (4164 cm³) | 4,2 l (4164 cm³) | OHC | 204 |
- Toyota Land Cruiser J120 (2002-2009) – był to model średniej wielkości, który był dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Typ | Pojemność | Typ układu | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: R4 2.7 (2693 cm³) | 2,7 l (2693 cm³) | DOHC | 150 |
Benzynowe: R4 2.7 (2693 cm³) | 2,7 l (2693 cm³) | DOHC | 163 |
Benzynowe: V6 3.4 (3378 cm³) | 3,4 l (3378 cm³) | DOHC | 185 |
Benzynowe: V6 4.0 (3956 cm³) | 4,0 l (3956 cm³) | DOHC | 249 |
Benzynowe: V8 4.7 (4664 cm³) | 4,7 l (4664 cm³) | DOHC | 270 |
Wysokoprężne: R4 3.0 (2986 cm³) | 3,0 l (2986 cm³) | OHC | 94 |
Wysokoprężne: R4 3.0 (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | OHC | 145 |
Wysokoprężne: R4 3.0 (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | DOHC | 163-166 |
Wysokoprężne: R4 3.0 D-4D (2982 cm³) | 3,0 l (2982 cm³) | DOHC | 173 (127 kW)/3400 obr/min |
- Toyota Land Cruiser J150 (2009-obecnie) – to model średniej wielkości, który jest dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami.
Typ | Pojemność | Typ układu | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: V6 4.0 Dual VVT-i (3956 cm³) | 4,0 l (3956 cm³) | Dual VVT-i | 280 (207 kW)/5600 obr/min |
Wysokoprężne: R4 2.8 D-4D (2755 cm³) | 2,8 l (2755 cm³) | D-4D | 177 (130 kW)/3400 obr/min |
- Toyota Land Cruiser J200 (2007-obecnie) – to największy i najbardziej luksusowy model Land Cruisera, który jest dostępny z różnymi silnikami benzynowymi i dieslami, w tym z silnikiem V8.
Typ | Pojemność | Typ układu | Moc (KM) |
---|---|---|---|
Benzynowe: V6 4.0 (3956 cm³) | 4,0 l (3956 cm³) | DOHC | 239 |
Benzynowe: V8 4.6 (4608 cm³) | 4,6 l (4608 cm³) | DOHC | 318 (234 kW)/5600 obr/min |
Benzynowe: V8 4.7 (4663 cm³) | 4,7 l (4663 cm³) | DOHC | 288 |
Benzynowe: V8 5.7 (5663 cm³) | 5,7 l (5663 cm³) | DOHC | 381 |
Wysokoprężne: V8 4.5 D-CAT (4461 cm³) | 4,5 l (4461 cm³) | DOHC | 328 |
Zmiany, które zachodziły w samochodach Toyota Land Cruiser na przestrzeni lat, obejmowały przede wszystkim ulepszenia w zakresie komfortu, luksusu i wyposażenia. W początkowym okresie Land Cruiser był prosto zbudowanym, niezawodnym pojazdem terenowym. Wraz z upływem czasu Toyota zaczęła dodawać więcej funkcji i wyposażenia, aby Land Cruiser stał się bardziej luksusowym pojazdem. Obecne modele Land Cruiser są wyposażone w najnowocześniejszą technologię w zakresie bezpieczeństwa i jazdy w terenie, a także oferują wyrafinowane i luksusowe wnętrze.
Toyota Land Cruiser Prado
Toyota Land Cruiser Prado to jeden z flagowych modeli japońskiego producenta samochodów, który zdobył sobie ogromną popularność na rynkach globalnych. Charakteryzuje się niezwykłą trwałością, doskonałą jakością wykonania oraz wyjątkowymi właściwościami terenowymi, co czyni go idealnym wyborem zarówno dla miłośników off-roadu, jak i dla osób poszukujących luksusowego i komfortowego SUV-a do codziennych podróży.
Pod maską Toyoty Land Cruiser Prado znajdziemy różnorodne silniki, które zapewniają nie tylko mocne osiągi, ale także przyjazne dla środowiska osiągi. Model ten może być dostępny z różnymi jednostkami napędowymi, w tym benzynowymi i wysokoprężnymi, spełniając różne potrzeby klientów.
Prado oferuje także bogate wyposażenie, które zapewnia bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Systemy wspomagające, takie jak ABS, ESP czy systemy monitorowania punktów martwych, są standardem, co podnosi poziom bezpieczeństwa i zapobiega potencjalnym zagrożeniom na drodze. Wewnątrz kabiny kierowcy i pasażerów znajdziemy wysokiej jakości materiały wykończeniowe, ergonomicznie zaprojektowany kokpit i zaawansowany system multimedialny, który zapewnia rozrywkę i łączność.
Toyota Land Cruiser Prado to z pewnością nie tylko pojazd rekreacyjny, ale również znakomite narzędzie do odkrywania nowych miejsc i pokonywania różnorodnych tras terenowych. To kombinacja solidności, niezawodności, komfortu i doskonałych osiągów, która z pewnością przyciągnie uwagę wielu entuzjastów motoryzacji na całym świecie.
Toyota Land Cruiser – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Toyota Land Cruiser?
Ceny nowego Land Cruisera w Polsce wahają się od 259 000 do 359 000 złotych.
Kiedy nowy Land Cruiser w Polsce?
Nowa Toyota Land Cruiser zadebiutuje 2 sierpnia 2023 roku. W Polsce będzie dostępna w pierwszej połowie 2024 roku.
Ile kosztuje Toyota Land Cruiser Prado?
Toyota Prado kosztuje od 219 000 zł.
Ile kosztuje Toyota Land Cruiser V8?
Ceny za ten model to około 449 tys. zł.
Ile pali Toyota Land Cruiser?
Średnie spalanie to około 10.2 litra na 100 kilometrów.