Toyota Yaris Cross zadebiutowała w kwietniu 2020 roku. Bazuje na platformie Toyoty Yaris IV generacji. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany promocyjne auta, ale nie odebrało jej to popularności. Samochód powstał głównie dla rynku europejskiego, ale jest również popularny w Australii i oczywiście samej Japonii.
Toyota Yaris Cross – SUV z napędem hybrydowym
Toyota Yaris Cross miała mieć swoją publiczną premierę na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2020 roku, ale pokaz nie odbył się z powodu pandemii Covid-19. Dlatego 23 kwietnia 2020 roku, Toyota opublikowała zdjęcia oraz specyfikację nowego Corssa, a sam model trafił do sprzedaży w Japonii we wrześniu 2020 roku, w Australii w listopadzie 2020, a w Europie dopiero w połowie 2021 roku.
Toyota Yaris Cross to połączenie współpracy europejskich i japońskich producentów Toyoty, którzy scalili najlepsze cechy Yarisa z cechami SUV-ów Toyoty, takich jak RAV4. Wygląd Cross, z założenia projektantów, miał przypominać diament (jeśli patrzymy na auto z góry), dlatego otrzymał szeroką część środkową, co umożliwiło poszerzenie nadkoli. Projekt deski rozdzielczej został zaczerpnięty z hatchbacka Yarisa, jednak prześwit został zwiększony o 30 mm, w porównaniu z klasycznym Yarisem.
Yaris Cross oferuje napęd na cztery koła dla wersji hybrydowej, co wyróżnia ją spośród innych SUV-ów z segmentu B, gdzie napęd jest zazwyczaj tylko na przednie koła.
Toyota Yaris Cross – dane techniczne
Yaris Cross napędzana jest silnikiem hybrydowym o mocy 116 koni mechanicznych i układem napędowym na wszystkie koła AWD. Układ hybrydowy oparty jest na trzycylindrowym silniku benzynowym (1,5 litra), pracującym w cyklu Atkinsona. Pojemność bagażnika to 397 l.
Segment | crossover segmentu B |
---|---|
Typy nadwozia | 5-drzwiowy crossover |
Silnik | napęd hybrydowy 4. generacji z silnikiem 1.5 |
Skrzynia biegów | e-CVT |
Napęd | hybrydowy |
Długość | 4180 mm |
Szerokość | 1765 mm |
Wysokość | 1560 mm |
Rozstaw osi | 2560 mm |
Liczba miejsc | 5 |
Toyota Yaris Cross – wersje wyposażenia
Toyota Yaris Cross dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia, które charakteryzują się rozmaitymi możliwościami.
- Toyota Yaris Cross Active – producenci samochodów coraz częściej proponują kierowcom atrakcyjną wersję bazową. Nie inaczej jest w przypadku Toyoty, która w praktyce robi to już od dawna. Mamy tutaj system multimedialny z kolorowym dotykowym ekranem i obsługą zarówno Android Auro jak i Apple CarPlay, do tego dochodzi adaptacyjny tempomat oraz asystenci, m.in.: asystent utrzymania pasa ruchu i asystent układu wczesnego reagowania w przypadku ryzyka wypadku.
- Toyota Yaris Cross Comfort – poza tym, co zostało już zawarte w wersji podstawowej, Comfort oferuje dodatkowo kamerę cofania, światła przeciwmgielne w technologii LED, czujniki deszczu i automatyczne wycieraczki, a do tego 16 calowe aluminiowe felgi. Ponadto można dokupić pakiet Tech oraz Style.
- Toyota Yaris Cross Executive – znacznie wyróżniająca się wersja wyposażenia, oferuje kierowcom to, co najlepsze! Mamy tutaj system bezkluczykowego dostępu do samochodu, podgrzewane przednie fotele, stację bezprzewodowego ładowania smartfonu, materiałową tapicerkę z elementami skóry, 18-calowe felgi, a także dostępne pakiety Smart oraz Premium Audio JBL, które oferują system automatycznego parkowania i system kamery 360 stopni! Do tego nawigacja satelitarna z systemem multimedialnym Toyota Touch 2 i nagłośnienie JBL z 8 głośnikami.
- Toyota Yaris Cross Adventure – najdroższa wersja wyposażenia oferuje dwukolorowe nadwozie, osłonę zderzaków, ciemną podsufitkę oraz tapicerkę z przeszyciami… ze złotej nici. Podobnie jak w przypadku Executive, oferowane są dodatkowe pakiety Premium Audio JBL, a także VIP i panoramiczny dach z roletą. Pakiet VIP to wyświetlacz head-up na przedniej szybie, matrycowe światła LED i bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika.
Toyota Yaris Cross GR Sport – 1.5 hybrid
Już pierwsza wersja auta zrobiła wrażenie na kierowcach i fanach motoryzacyjnych nowinek. Jednak pod koniec 2022 roku, Toyota poszerzyła ofertę Yarisa Cross o model GRP Sport. Mamy tutaj dwukolorowe nadwozie, które jest charakterystyczne dla wyposażenia Adventure z 2021 roku, ale zmieniono wykończenia zderzaków, dodano 18 calowe felgi i skórzano-zamszową tapicerkę foteli z przeszyciami w kolorze czerwonym.
Ponadto obniżono zawieszenie Crossa o 1 cm, przez co samochód jest bardziej sztywny, dzięki czemu lepiej trzyma się drogi i nie buja w przypadku zmiany kierunku jazdy.
Warto podkreślić, że Toyota Yaris Cross to oszczędna hybryda. Przede wszystkim świetnie sprawdzi się w mieście, gdzie spala około 4,2 – 4,5 litra na 100 kilometry i około 4 litrów na drogach krajowych. Pojemność baku to 36 litrów, jednak przy takim spalaniu, nie ma potrzeby większej pojemności.
Toyota Yaris Cross – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Toyota Yaris Cross?
Toyota Yaris Cross w wersji Active kosztuje na ten moment od około 91 900 zł (za silnik benzynowy 1.5/125 KM), a z napędem hybrydowym od 104 900 zł.
Ile kosztuje Toyota Yaris Cross 2023?
Cena w 2023 roku za Yarisa Cross to od około 102 900 zł.
Czy warto kupić Toyotę Yaris Cross?
Za tę cenę i takie możliwości, Toyota Yaris Cross to świetny miejski SUV, który oferuje ekonomiczną jazdę, atrakcyjne wyposażenie i miły dla oka wygląd.
Jak długo trzeba czekać na nową Toyotę Yaris Cross?
Czas oczekiwania na nowy model z salonu to od 3 do 6 miesięcy.
Jaki silnik ma Toyota Yaris Cross?
Toyota Yaris Cross dostępna jest w wersji o mocy 116 koni mechanicznych, generowanej przez układ trzycylindrowego silnika TNGA o pojemności 1.5 l oraz silnika elektrycznego.
Gdzie produkowana jest Toyota Yaris Cross?
Toyota Yaris Cross produkowana jest we Francji.
Ile kosztuje Toyota Cross automat?
Za wersję z 2022 roku zapłacimy od 97 500 zł.
Co zamiast Toyoty Yaris?
Eksperci polecają w tym standardzie Suzuki Ignis oraz Toyotę Yaris Cross.