AK to bardzo przydatne urządzenie, które umożliwia bezpieczne i łatwe operowanie przyczepą. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca musi samodzielnie operować przyczepą.
Czym jest AK – Automatische Kupplung?
AK – Automatic Kupplung to system, który umożliwia automatyczne łączenie i rozłączanie pojazdu z przyczepą. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca musi samodzielnie operować przyczepą. AK jest coraz częściej spotykanym dodatkiem do samochodów osobowych i dostawczych.
AK działa w następujący sposób: gdy czujnik wykryje obecność przyczepy, tłoczysko jest automatycznie wysuwane do przodu i dociska kulki do łącznika. W ten sposób kulka jest utrzymywana w pozycji i może być bezpiecznie używana. Gdy kierowca chce rozłączyć pojazd z przyczepą, wystarczy nacisnąć przycisk rozłączania. Tłoczysko jest wówczas cofane do pozycji wyjściowej, a kulka jest automatycznie odłączana.
Korzyści płynące z Automatische Kupplung
Pojazdy ciężarowe są obecnie wyposażone w coraz więcej nowoczesnych rozwiązań, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności. Jednym z takich rozwiązań jest Automatische Kupplung, czyli automatyczny układ łącznikowy. Jest to specjalny układ hydrauliczny, który łączy i rozłącza przeguby kierownicze podczas jazdy. Dzięki temu kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu, a układ łącznikowy samodzielnie reguluje pracę przegubów.
Automatyczny układ łącznikowy jest szczególnie przydatny podczas jazdy w trudnych warunkach, np. na śliskiej nawierzchni lub w terenie górzystym. Dzięki temu kierowca może skupić się na prowadzeniu, a układ łącznikowy samodzielnie dostosowuje pracę przegubów do aktualnych warunków.
AK to także doskonałe rozwiązanie dla kierowców, którzy często muszą wykonywać manewry w ciasnych miejscach. Dzięki temu układowi kierowca nie musi się martwić o dokładne operowanie przegubami, gdyż układ łącznikowy samodzielnie reguluje ich pracę.
AK – Automatische Kupplung to także wygodne rozwiązanie dla kierowców, którzy często jeżdżą w trudnych warunkach. Dzięki temu układowi kierowca może skupić się na prowadzeniu, a układ łącznikowy samodzielnie dostosowuje pracę przegubów do aktualnych warunków.
AK – Automatische Kupplung – budowa
System AK składa się z kilku elementów: kulki dociskowej, tłoczyska, sprężyny i czujnika. Kulka dociskowa jest umieszczona w tylnej części pojazdu i łączy się z przyczepą poprzez specjalny łącznik. Tłoczysko jest zamontowane w przedniej części pojazdu i służy do dociskania kulki do łącznika. Sprężyna utrzymuje tłoczysko w pozycji wyjściowej i umożliwia jego poruszanie się w przód i w tył. Czujnik jest zamontowany w przedniej części pojazdu i służy do wykrywania obecności przyczepy.