WHIPS, czyli Whiplash Protection System, to mechanizm w samochodzie, który reaguje w przypadku kolizji i chroni pasażerów i kierowców w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Zapobiega urazom kręgosłupa i kręgosłupa szyjnego. Sprawdź jak dokładnie działa obwód ochronny. To z reguły wyposażenie nowoczesnych samochodów. System obejmuje specjalnie przygotowane zagłówki przednich foteli, a także oparcia i siedzenia pochłaniające energię. Zmniejszają również obciążenie ciała podczas wypadku. W jaki sposób system ochrony kręgosłupa szyjnego zapobiega kontuzjom?
WHIPS dba o nasze bezpieczeństwo
System został wprowadzony przez Volvo w 1998 roku. Od tego czasu stał się standardem w każdym samochodzie i podstawą bezpieczeństwa użytkownika samochodu. Firma opracowała innowacyjny mechanizm siedzeń, który minimalizuje ryzyko obrażeń w przypadku zderzenia tylnego.
![WHIPS dba o nasze bezpieczeństwo](https://forum-mechaniczne.pl/portal/wp-content/uploads/2022/02/samochod-zima.jpg)
Badania przeprowadzone przez pokazują, że nawet drobne wypadki mogą spowodować obrażenia szyi, szyi i kręgosłupa. WHIPS jest uważany za dodatek do pasów bezpieczeństwa. Oba elementy przyczyniają się do zdrowia i życia pasażerów oraz zapobiegają poważnym obrażeniom. Dlatego pamiętaj o zapinaniu pasów bezpieczeństwa, gdy wsiadasz do samochodu, ponieważ nawet skuteczny system ochrony nie jest w stanie kontrolować ciała, jeśli nie są zapięte.
System ochrony kręgosłupa szyjnego zapewnia ochronę nawet przed drobnymi uderzeniami. Statystyki pokazują bardzo korzystny i obiecujący wynik, że podczas działania systemu WHIPS ryzyko kontuzji zmniejsza się o połowę.
Funkcja obwodu ochronnego samochodu
Upadek może w najlepszym przypadku spowodować ból szyi, ale w najgorszym może doprowadzić do urazów kręgosłupa. Są to sytuacje, których system ochrony kręgosłupa szyjnego chce uniknąć. Ten mechanizm jest bardzo praktyczny i użyteczny. Wspomaga bezpieczną i komfortową jazdę. System ochrony to ważny element, który reaguje w razie wypadku lub uderzenia w tył samochodu. Mechanizm ten zmniejsza obciążenie szyi i kręgosłupa podczas zderzenia. Siedzisko i oparcie mają za zadanie chronić ciało kierowcy i pasażera.
Jak działa WHIPS ?
WHIPS działa, gdy inny pojazd uderza w tył samochodu. Elementy te funkcjonują różnie, w zależności od kąta i siły uderzenia, prędkości i konstrukcji samochodu sprawcy.
Mechanizm działa głównie poprzez pochłanianie energii przez zagłówek i oparcie. W przypadku zderzenia oparcia przednich siedzeń odkształcają się i przesuwają do tyłu w kontrolowany sposób przy minimalnym ruchu. W efekcie siedzisko jest opuszczone, a zagłówek przesunięty do przodu. Ta zmiana pozycji pasażera polega na pochłanianiu sił i przejmowaniu całego nacisku na elementy fotela, a nie na użytkownika. Aktywny zagłówek przechwytuje głowę w momencie odrzutu, unikając w ten sposób nagłego i niebezpiecznego odrzutu. Amortyzuje niekontrolowane uderzenie korpusu bezwładnościowego w siedzisko.
Należy pamiętać, że system ochrony kręgosłupa szyjnego będzie działał skutecznie, jeśli nie zmodyfikuje go ekspert w tej dziedzinie. Jeśli pojazd brał udział w wypadku, który narusza system, odwiedź autoryzowanego producenta i wymień całą część, ponieważ mechanizm może ulec uszkodzeniu. Nasze bezpieczeństwo zależy od skuteczności naszych systemów ochrony, dlatego warto regularnie sprawdzać ich działanie.
![Jak działa WHIPS ?](https://forum-mechaniczne.pl/portal/wp-content/uploads/2022/02/bezpieczenstwo-na-drodze.jpg)
Aby mechanizm zmniejszał siłę uderzenia, należy również uważać, aby nie umieszczać twardych przedmiotów między tylnym siedzeniem a oparciami przednich siedzeń. Może to uniemożliwić ruch siedziska lub całkowicie uniemożliwić działanie WHIPS. Należy upewnić się, że ładunek nie porusza się, aby zapewnić swobodę dla systemu i chronić pasażerów w razie wypadku.
Kolejną kluczową zasadą jest prawidłowe ustawienie krzesła. Zanim ruszymy w drogę, trzeba upewnić się, że zagłówek jest dopasowany do wysokości naszej pozycji głowy. Najlepiej jest utrzymać wyprostowaną pozycję z szyją jak najbliżej zagłówka.