Każdy kto chociaż raz słyszał o samochodzie jakim jest Citroen AMI przyzna, że jest to bardzo nietuzinkowy samochód. Wiele osób nie wierzyło, że Citroen wprowadzi do produkcji tak mały i specyficzny samochód gdy tylko pokazano jego prototyp. Jednak dzieje się to na naszych oczach i pierwsze modele AMI są już na naszych drogach. Dlaczego ten mały, elektryczny i z pozoru mało atrakcyjny samochód może być jednym z najlepszych rozwiązań do poruszania się po mieście? W tym artykule przyjrzymy się dokładniej wszystkim aspektom tego pojazdu. Zapraszamy do lektury!
Citroen AMI – charakterystyka i opis pojazdu
Samochód mini od marki Citroen
ten jest bardzo budżetową propozycją miejskiego samochodu. Citroen AMI 2022 jest pojazdem który mogą prowadzić osoby już powyżej 16 roku życia, a we Francji nawet powyżej 14 roku życia. Citroen AMI jest pojazdem elektrycznym który łącznie z akumulatorami waży jedynie 485 kg, dzięki czemu w Polsce mogą prowadzić go osoby posiadające prawo jazdy kategorii B1. Samochód legitymuje się mocą 8 koni mechanicznych, a jego zasięg nie będzie przekraczał 100 kilometrów w ruchu miejskim. Wartości te mogą wydawać się mało atrakcyjne, jednak biorąc pod uwagę przeznaczenie do którego pojazd został stworzony czyli przemieszczanie się po zakorkowanych i ciasnych ulicach dużych miast są one zupełnie wystarczające. Dzięki bardzo małym wymiarom (dł. 2410 mm, szer. 1390 mm) samochód ten jest w stanie zaparkować praktycznie wszędzie.
Nie jest problemem nawet parkowanie prostopadłe na miejscach do parkowania równoległego. Samochód został stworzony w taki sposób, aby wszystko było jak najmniej skomplikowane oraz jak najtańsze w naprawie. Pojazd posiada wiele bliźniaczych elementów takich jak zderzaki z przodu oraz z tyłu, czy też drzwi które można zamieniać ze sobą miejscami. Zapewne narodziło się teraz pytanie „jak to możliwe?”. Otóż drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, a drzwi pasażera w sposób prawidłowy. Rozwiązanie to umożliwiło jeszcze większe uproszczenie całej konstrukcji. Okna w Citroenie AMI podzielone są na dwie jednakowe części oraz nie posiadają klasycznego mechanizmu otwierania.
Wszystko dzieje się podobnie jak w legendarnym Citroenie 2CV, czyli górna część okna uchyla się tworząc dopływ świeżego powietrza do kabiny pasażerskiej. Rozwiązanie to pozwoliło bardzo uprościć konstrukcje drzwi pojazdu, ponieważ nie było koniecznie umieszczanie w nich skomplikowanego mechanizmu opuszczania szyb. Biorąc to wszystko razem otrzymujemy na swój sposób uroczy samochodzik, który jest bardzo tani i prosty w eksploatacji, a osoby które używają auta jedynie jako środka dojazdu do pracy czy na zakupy będą zachwycone jego zwinnością i możliwością parkowania praktycznie wszędzie.
Lata produkcji | 2020 – obecnie |
Designer | Sandeep Bhambra i Pierre Leclercq |
Klasa | Czterokołowiec |
Nadwozie | 2-drzwiowy czterokołowiec |
Układ | Silnik z przodu, napęd na przednie koła |
Silnik elektryczny | Silnik pojedynczy 6kW |
Moc wyjściowa | 6 kW (8.2 PS; 8.0 hp) |
Bateria | 5,5 kWh litowo-jonowy |
Zasięg elektryczny | 75 km (WMTC) |
Długość | 2,410 mm |
Szerokość | 1,390 mm |
Wysokość | 1,520 mm |
Masa własna | 425 kg (bez akumulatora) 485 kg (z akumulatorem 5,5 kWh) |
Dane techniczne Citroena AMI
Citroen AMI jest samochodem dwuosobowym, a co za tym idzie jest w stanie zaspokoić potrzeby większości osób poruszających się po mieście.
Wiele osób powie, że określanie opisywanego pojazdu samochodem jest sporym nadużyciem, jednak biorąc pod uwagę koszty zakupu, eksploatacji oraz jego przeznaczenie jest on zupełnie pełnoprawnym autem. Citroen AMI 2022 jest malutkim elektrycznym autem które napędza silnik o mocy 6 kW który pozwala na rozpędzenie się tego malucha do 45 kilometrów na godzinę. Niska prędkość maksymalna umożliwia prowadzenie samochodu osobom niepełnoletnim. Prędkość ta jest jednak zupełnie wystarczająca w mieście, czyli w miejscu do którego Citroen AMI został stworzony. Wyjeżdżanie opisywanym samochodem na drogi ekspresowe bądź zwyczajnie poza miasto może być bardziej niebezpieczne.
Należy pamiętać, że pojazd ten jest bardzo podatny na podmuchy wiatru i każde wyprzedzanie przez inny pojazd może być na prawdę stresujące. Za magazyn energii odpowiadają baterie o pojemności 5,5 kWh które pozwalają na przejechanie nawet 100 kilometrów według deklaracji producenta. Samochód dzięki swoim niewielkim rozmiarom, wąskim oponom oraz bardzo niskiej masie potrzebuje naprawdę niewiele energii elektrycznej by móc się poruszać. Warto wspomnieć, że samochody elektryczne posiadają wbudowany system rekuperacji czyli odzyskiwania energii podczas zwalniania.
Z tego powodu są one najlepszym rozwiązaniem do miasta, w przeciwieństwie do tradycyjnych spalinowych pojazdów. Naładowanie baterii Citroena AMI z 2022 roku ze zwykłego domowego gniazdka nie zajmie więcej niż 3 godziny, dzięki czemu samochód bardzo szybko może być ponownie zdolny do jazdy. Auto jest bardzo zwrotne i zwinne dzięki swoim niewielkim wymiarom. Posiada one 2,41 metra długości oraz 1,39 metra szerokości, dzięki czemu jest to idealne rozwiązanie do poruszania się w centrum dużych miast. Małe rozmiary zaowocowały małą średnicą zawracania, a mianowicie jedyne 7,2 metra.
Samochód dzięki bardzo niskiemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną może być jednym z najtańszych źródeł transportu dostępnych aktualnie w sprzedaży. Żaden samochód spalinowy nie jest w stanie poruszać się w tak ekologiczny i ekonomiczny sposób jak właśnie nasz Citroen AMI. Warto także dodać, że w wielu miastach powstaje coraz więcej darmowych stacji ładowania, a coraz więcej firm oferuje swoim pracownikom darmowe ładowarki pod siedzibą firmy. Z tego powodu samochody elektryczne będą coraz bardziej zyskiwać na popularności, co z pewnością doceni również nasza planeta. Pamiętajmy, że auta elektryczne posiadają o wiele mniej skomplikowany silnik i napęd, dzięki czemu sprawiają swoim właścicielom o wiele mniej problemów od aut spalinowych.
Czy samochód jest wart swojej ceny?
Wyżej przyjrzeliśmy się dokładnie całej charakterystyce Citroena AMI z 2022 roku, jednak nie odpowiedzieliśmy na pytanie które z pewnością najbardziej Was ciekawi.
Mieszkając w mieście i używając samochodu jedynie do poruszania się wokół komina, zakup pojazdu jakim jest mały Citroen może być dla nas bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, jednak ile tak naprawdę przyjdzie nam zapłacić? We Francji nowy Citroen AMI kosztuje 6900 Euro. Jeśli przeliczymy to na złotówki okaże się, że możemy jeździć nowym samochodem elektrycznym za nieco ponad 30 tysięcy złotych. Jeśli dodalibyśmy do tego dopłatę rządową, moglibyśmy nabyć nowy samochód za kilkanaście tysięcy złotych. Brzmi atrakcyjnie? Zdecydowanie tak, jednak pamiętajmy że w tej cenie nie możemy zbyt wiele oczekiwać od samochodu. Kolejny najtańszy samochód elektryczny dostępny aktualnie na rynku jest ponad dwukrotnie droższy.
Warto wspomnieć o możliwości wzięcia samochodu w leasing i wtedy okaże się, że możemy jeździć nowym samochodem elektrycznym bez wkładu własnego za kilkaset złotych miesięcznie.
Jednak aby nie było zbyt różowo, pamiętajmy, że Citroen AMI nie posiada na wyposażeniu nawet ogrzewania. Jest to bardzo prosty środek transportu który ma dzielnie spełniać swoje prawdziwe założenie. Bez jakichkolwiek udziwnień oraz zbędnych komplikacji. Jako pojazd służący do codziennego poruszania się po mieście nadaje się wręcz doskonale. Możemy w zupełnie bez emisyjny sposób poruszać się po mieście załatwiając wszystkie niezbędne sprawy.
Czy samochód wart jest swojej ceny? W subiektywnej ocenie jak najbardziej tak, wszyscy wiedzą w jakim celu samochód został stworzony i do czego służy. jest to doskonałe odzwierciedlenie naszego polskiego Fiata 126p w swoim czasie. Był to samochód do bólu prosty na który większość ludzi mogła sobie pozwolić. Citroen AMI jest również doskonałym rozwiązaniem dla osób niepełnoletnich posiadających prawo jazdy B1. Pozwala on dostać się do szkoły w suchych i bardziej komfortowych warunkach aniżeli autobus bądź jazda na rowerze.
Citroen AMI – dla kogo będzie idealnym wyborem?
Citroen AMI 2022 będzie idealnym wyborem dla wszystkich osób użytkujących swój samochód jedynie w mieście. Nie ma wygodniejszego środka transportu w zatłoczonych miastach od właśnie tak małych aut. Nie jesteśmy narażeni na wszelkie niekorzystne warunki atmosferyczne jak w przypadku jazdy rowerem bądź skuterem, a jesteśmy w stanie zmieścić się w równie ciasne miejsca parkingowe. C
itroen AMI jest również doskonałym wyborem dla osób niepełnoletnich szukających prostego środka transportu do pobliskich miejsc. Wybierając opisywany samochód jesteśmy w stanie bardzo dużo zaoszczędzić, zarówno przy zakupie jak i podczas samej jego eksploatacji. Citroen AMI jest na tyle prostym samochodem, że zwyczajnie nie ma co ulec w nim większej awarii, a jeśli już do niej dojdzie to usuniemy ją bardzo niskim kosztem. Sporo zaoszczędzimy również na energii elektrycznej której opisywany pojazd dzięki swojej niskiej masie i niewielkim rozmiarom potrzebuje bardzo niewiele. Samochód ten jest również doskonałym wyborem dla osób prowadzących swoją działalność gospodarczą i szukających ciekawego rozwiązania do poruszania się po mieście.
Dzięki możliwości odliczenia VAT pojazd ten staje się jeszcze bardziej atrakcyjny cenowo, a potencjalna rata leasingu wyniesie bardzo mało. Pojazd ten jest zdecydowanie wart swojej ceny, ponieważ wszystkie swoje pierwotne założenia spełnia w 100%. Od początku samochód ten nie miał za zadanie oferować kierowcy zbyt wiele udogodnień. Miał za zadanie spełniać rolę małego i praktycznego środka transportu idealnie sprawdzającego się w miejskiej dżungli.
Dzięki napędowi w pełni elektrycznemu jest on bardzo ekologicznym rozwiązaniem i nie ma problemu z dostaniem się do stref czystego transportu. Citroen AMI jest zdecydowanie specyficznym samochodem który na ulicy zwraca na siebie uwagę. Dzięki swoim niewielkim wymiarom oraz bardzo prostej konstrukcji można potraktować go jako lepszy rodzaj skutera.
Mimo, że pojazd ten nie posiada żadnych udogodnień dla kierowcy to oferuje nam dach nad głową oraz wygodny transport z punktu A do punktu B dla dwóch osób. Tradycyjny silnik spalinowy zastąpiono lepiej nadającym się do miasta silnikiem elektrycznym, którego konstrukcja jest zarazem o wiele mniej skomplikowana. Silnik ten nie wymaga również tyle miejsca co silnik spalinowy, dlatego cały samochód mógł zostać o wiele bardziej pomniejszony. W małym AMI wszystko jest takie jak zakładano i z pewnością nic niczego nie udaje.
Elektryczny Citroën AMI – prawo jazdy kategorii AM
Citroën AMI, mimo że jest pojazdem elektrycznym, nie jest klasyfikowany jako tradycyjny samochód. W wielu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, jest uważany za quadricycle. Oznacza to, że nie jest objęty tymi samymi przepisami co zwykłe samochody. W Wielkiej Brytanii, aby prowadzić Citroën AMI, wystarczy licencja na skuter, którą mogą uzyskać osoby w wieku 16 lat. W Polsce, aby prowadzić pojazd klasyfikowany jako quadricycle, wymagane jest prawo jazdy kategorii AM. Jest to kategoria przeznaczona dla quadów, lekkich quadricycles oraz innych pojazdów o masie własnej nieprzekraczającej 350 kg. Aby je zdobyć, można przystąpić do egzaminu już w wieku 14 lat.
Citroen Ami 6 – był już kiedyś jeden Ami…
Citroën Ami 6 to samochód, który był produkowany w latach 1961-1978. Ami był wypełnieniem luki między modelem 2CV a Citroenem DS, a wszystkie te trzy samochody zostały zaprojektowane przez Flaminio Bertoniego. Model ami był ostatnim projektem Bertoniego dla Citroena.
Ami 6 był odpowiedzią Citroëna na rosnące zapotrzebowanie rynku na samochód nieco większy i bardziej komfortowy niż kultowy 2CV. Wyróżniającą cechą Ami 6 była jego nietypowa, odchylona do tyłu szyba tylna, która była charakterystyczna dla tego modelu. Samochód ten był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, w tym jako sedan i kombi.
Citroën Ami 6 został oficjalnie zaprezentowany we Francji 25 kwietnia 1961 roku, na kilka miesięcy przed debiutem konkurencyjnego Renault 4. Zarówno Renault 4, jak i Citroën Ami 6 były odpowiedzią na potrzebę rynku samochodowego na pojazd nieco większy i mniej surowy niż 2CV. Ami 6 był w zasadzie przemodelowanym 2CV z pewnymi ulepszeniami mechanicznymi, zwłaszcza większym silnikiem, aby skompensować dodatkową masę.
W ciągu całego okresu produkcji wyprodukowano ponad 1,840,396 egzemplarzy Ami. Model ten, wraz z Citroënem Dyane, został zastąpiony przez Citroëna Visa i Citroëna Axel.
Ciekawostką jest fakt, że nazwa „Ami” w języku francuskim oznacza „przyjaciel”. Ze względu na pojemność silnika wynoszącą 602 cm³, nieco powyżej limitu dla oznaczenia 2 CV, Ami został przechrzczony na 3CV, co odróżniało go od długo istniejącego już Citroëna 2CV.
Citroen Ami – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Citroen Ami?
Citroen Ami kosztuje od 7-11 tysięcy euro u naszych zachodnich sąsiadów. Co znaczy, że ceny tego pojazdu w Polsce zaczynają się od 35 tysięcy złotych. Istnieje również forma finansowania używanego auta, gdzie po wpłacie 3500 złotych, płacimy przy wynajmie 19,99 euro miesięcznie.
Kiedy ami w Polsce?
Ten malutki elektryk zadebiutował w Polsce w 2022 roku.
Jakie prawo jazdy na Citroen Ami?
Prawo jazdy kat AM to najniższe wymagania wobec prowadzenia tego modelu. Oznacza to, że samochód mogą prowadzić nawet nastolatkowie. Wystarczy mieć ukończone 14 lat. Stąd też ten niewielki czterokołowiec zyskuje coraz większą popularność.
Jak kupić Citroen Ami?
Obecnie samochód można kupić w ofercie używanych lub sprowadzić z zagranicy za pośrednictwem autoryzowanego dealera.
Czy Citroen Ami ma ogrzewanie?
Tak, Citroen Ami posiada ogrzewanie!
Czy Citroen Ami ma klimatyzację?
Nie.
Czy czterokołowcem lekkim można jeździć bez prawa jazdy?
Ami One Concept można jeździć bez prawa jazdy.