WHIPS, czyli Whiplash Protection System, to mechanizm w samochodzie, który reaguje w przypadku kolizji i chroni pasażerów i kierowców w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Zapobiega urazom kręgosłupa i kręgosłupa szyjnego. Sprawdź jak dokładnie działa obwód ochronny. To z reguły wyposażenie nowoczesnych samochodów. System obejmuje specjalnie przygotowane zagłówki przednich foteli, a także oparcia i siedzenia pochłaniające energię. Zmniejszają również obciążenie ciała podczas wypadku. W jaki sposób system ochrony kręgosłupa szyjnego zapobiega kontuzjom?
WHIPS dba o nasze bezpieczeństwo
System został wprowadzony przez Volvo w 1998 roku. Od tego czasu stał się standardem w każdym samochodzie i podstawą bezpieczeństwa użytkownika samochodu. Firma opracowała innowacyjny mechanizm siedzeń, który minimalizuje ryzyko obrażeń w przypadku zderzenia tylnego.
Badania przeprowadzone przez pokazują, że nawet drobne wypadki mogą spowodować obrażenia szyi, szyi i kręgosłupa. WHIPS jest uważany za dodatek do pasów bezpieczeństwa. Oba elementy przyczyniają się do zdrowia i życia pasażerów oraz zapobiegają poważnym obrażeniom. Dlatego pamiętaj o zapinaniu pasów bezpieczeństwa, gdy wsiadasz do samochodu, ponieważ nawet skuteczny system ochrony nie jest w stanie kontrolować ciała, jeśli nie są zapięte.
System ochrony kręgosłupa szyjnego zapewnia ochronę nawet przed drobnymi uderzeniami. Statystyki pokazują bardzo korzystny i obiecujący wynik, że podczas działania systemu WHIPS ryzyko kontuzji zmniejsza się o połowę.
Funkcja obwodu ochronnego samochodu
Upadek może w najlepszym przypadku spowodować ból szyi, ale w najgorszym może doprowadzić do urazów kręgosłupa. Są to sytuacje, których system ochrony kręgosłupa szyjnego chce uniknąć. Ten mechanizm jest bardzo praktyczny i użyteczny. Wspomaga bezpieczną i komfortową jazdę. System ochrony to ważny element, który reaguje w razie wypadku lub uderzenia w tył samochodu. Mechanizm ten zmniejsza obciążenie szyi i kręgosłupa podczas zderzenia. Siedzisko i oparcie mają za zadanie chronić ciało kierowcy i pasażera.
Jak działa WHIPS ?
WHIPS działa, gdy inny pojazd uderza w tył samochodu. Elementy te funkcjonują różnie, w zależności od kąta i siły uderzenia, prędkości i konstrukcji samochodu sprawcy.
Mechanizm działa głównie poprzez pochłanianie energii przez zagłówek i oparcie. W przypadku zderzenia oparcia przednich siedzeń odkształcają się i przesuwają do tyłu w kontrolowany sposób przy minimalnym ruchu. W efekcie siedzisko jest opuszczone, a zagłówek przesunięty do przodu. Ta zmiana pozycji pasażera polega na pochłanianiu sił i przejmowaniu całego nacisku na elementy fotela, a nie na użytkownika. Aktywny zagłówek przechwytuje głowę w momencie odrzutu, unikając w ten sposób nagłego i niebezpiecznego odrzutu. Amortyzuje niekontrolowane uderzenie korpusu bezwładnościowego w siedzisko.
Należy pamiętać, że system ochrony kręgosłupa szyjnego będzie działał skutecznie, jeśli nie zmodyfikuje go ekspert w tej dziedzinie. Jeśli pojazd brał udział w wypadku, który narusza system, odwiedź autoryzowanego producenta i wymień całą część, ponieważ mechanizm może ulec uszkodzeniu. Nasze bezpieczeństwo zależy od skuteczności naszych systemów ochrony, dlatego warto regularnie sprawdzać ich działanie.
Aby mechanizm zmniejszał siłę uderzenia, należy również uważać, aby nie umieszczać twardych przedmiotów między tylnym siedzeniem a oparciami przednich siedzeń. Może to uniemożliwić ruch siedziska lub całkowicie uniemożliwić działanie WHIPS. Należy upewnić się, że ładunek nie porusza się, aby zapewnić swobodę dla systemu i chronić pasażerów w razie wypadku.
Kolejną kluczową zasadą jest prawidłowe ustawienie krzesła. Zanim ruszymy w drogę, trzeba upewnić się, że zagłówek jest dopasowany do wysokości naszej pozycji głowy. Najlepiej jest utrzymać wyprostowaną pozycję z szyją jak najbliżej zagłówka.