Strona 1 z 3

Suzuki Swift MK7 demontaż kierownicy

: 2014-07-05, 20:01
autor: DragoKM
Witam wszystkich.
Jestem tu nowy i jeszcze nie zorietowałem się w pełni w organizacji na forum.
Nie wiem czy zamieszczam pytanie w dobrym miejscu za co z góry przepraszam. Pytanie jak w temacie: jak zdemontowć kierownicę w Swifcie z 2013 roku?

: 2014-07-05, 20:40
autor: edison
Nie wiem, czy w Swiftach była montowana poduszka - jeśli tak to po bokach kierownicy będziesz miał dwa otworki, tam będą śruby "torksy", jeśli nie to śrubokrętem płaskim podważasz klakson i go zdejmujesz (powinien być na zatrzaskach). Na drążku kierowniczym będzie nakrętka (chyba na klucz 32 nasadkowy). Wyjmujesz kluczyki, blokujesz kierownicę i odkręcasz ale nie do końca (nakrętka zostaje jeszcze na gwincie), robisz kreskę na wieloklinie i na kierownicy, żeby ją założyć w tym samym położeniu. Teraz zapierasz się nogami i mocno szarpiesz kierownicą aż się zluzuje. Jak luźno chodzi po wieloklinie odkręcasz nakrętkę (jest ona po to, żebyś kierownicą się w nos nie uderzył) i ściągasz.


Ps. Z ciekawości: Czemu ją chcesz zdjąć??

Jeśli pomogłem, postaw piwo :-)

: 2014-07-06, 19:21
autor: DragoKM
Dzięki za podpowiedź. Piwko się należy.
W moim Swifcie jest standardowa kierownica z Airbagiem. Kupiłem używaną kierownicę multifunkcyjną.
Jak się przyglądnąłem tej prostej to niestety nie widać żadnych torksów i dalej mam zagwózdkę jak się do niej dobrać. Są od spodu dwa wkręty i jak je próbowałem popuścić to zaczęła sie luzować nakładka plastikowa z górnej strony i nie wiem czy po odkręceniu zdejmę ją razem z osłoną Airbagu i klasonu w jednym.
Faktem jest że w tej multifunkcyjnej są z boku dwa torxy które prawdopodobnie służą do blokowania jej na kolumnie. W tej mojej tego nie ma. Ryzykować w ciemno za bardzo nie chcę.

: 2014-07-06, 22:04
autor: edison
Te śruby masz w kolumnie kierownicy czy w kierownicy (sądzę że w kolumnie - nie ruszaj ich). Wstaw fotkę kierownicy od przodu z góry dołu i boków. W każdym aucie kierownica jest nakładana na drążek wieloklinowy wiec na pewno musi być nakrętka od przodu.

Ps. Jeśli jest poduszka to ZAWSZE ODŁĄCZ AKUMULATOR!!!!!!!!!!!!!!

: 2014-07-06, 22:37
autor: edison
Jeszcze jedna sprawa: a jak ma się sprawa z podłączeniem elektroniki??? Sprawdzałeś czy auto jest przygotowane na sterowaną kierownicę???

: 2014-07-07, 06:20
autor: DragoKM
Zrobię kilka fotek tej standardowej kierownicy i je wstawię. Jeśli chodzi o elektronikę to pewności nie mam ale jak przyglądnąłem sie złączom wychodzącym z taśmy to wygląda że instalacja jest przygotowana. Pozostaje tylko pytanie czy jest zaprogramowana czy może nie trzeba tego specjalnie programować.

Aha.. O akumulatorze pamiętam :)

: 2014-07-07, 19:39
autor: DragoKM
Postęp w zdejmowaniu kierownicy.
Poduszka powietrzna zintegrowana z klaksonem schodzi po odblokowaniu trzech zatrzasków sprężynowych odblokowywanych przez otwory od spodu kierownicy. Jak teaz odpiąć poduszkę?

Dwa wkręty mocujące o których pisałem dotyczą jedynie maskownicy zewnętrznej i na tym poziomie demontażu są nieistotne.

Jednocześnie wyjaśniła się kwestia taśmy pod kierownicą - trzeba wymienić na taśmę obsługującą multifunkcje. Standardowa ma jedynie pin obsługujący klakson i tyle.....
O dalszym postępie prac będę informował na bieżąco

: 2014-07-15, 19:34
autor: edison
Wstawisz te fotki??? A może opanowałeś sytuację???

: 2014-07-16, 19:41
autor: DragoKM
Sytuacja po trochu opanowana ale....
Fotki mam zrobione zarówno kierownicy którą chcę zdjąć jak i tej multifunkcyjnej którą chcę założyć. Zamieszcze je ale w tej chwili nie mają już większego znaczenia bo jestem już dalej w temacie zmiany kierownicy.
Po drodze okazało sie że od ok połowy 2013 roku zmieniono mocowanie poduszki w kierownicy i musiałem kupić poduszkę pasującą do tej starszej wersji kierownicy.
Na tym etapie na którym jestem w tym temacie to problem powstał z instalacją od strony samochodu.
Otóż wyszł na to żeby zminimalizować potencjalne problemy w moim temacie to należ skupić się na podzespołach określonej wersji - węgierska lub japońska. Nieświadom tego kupiłem kierownicę z anglika, taśmę również (a to prawdopodobnie jest z wersji japońskiej) a moja instalacja wewnętrzna jest węgierska i powstał problem z wtyczkami od strony instalacji samochodu do połączenia z taśmą - są inne.
Teraz albo trzeba kupić taśmę "węgierską" uważając na odpowiednią ilość pinów w gniazdach przyłączeniowych albo zdobyć fragment instalacji "anglika" z wiązką obsłgującą taśmę i podłączyć do istniejącej instalacji.
Na razie się nie poddaję i walczę dalej...

: 2014-07-17, 13:41
autor: DragoKM
Kilka fotek.
Kierownica po zmianach w połowie 2013 roku, chodzi o zmianę mocowania poduszki, taśma w wersji standard z obsługa jedynie poduszki i klaksonu, oraz taśma w pełnej wersji obsługi (radio, tempomat i telefon) prawdopodobnie z gniazdami wersji japońskiej. Jeśli się mylę to proszę o info w tym temacie.

: 2014-07-23, 19:17
autor: edison
Daj znać jak skończysz przeróbki i czy Ci to śmiga tak jak chciałeś

: 2014-07-24, 20:49
autor: DragoKM
Wymiana kierownicy ostatecznie zakończona sukcesem. <brawa>
Oczywiście były po drodze jeszcze "schody". Otóż wtyk instalacji samochodu a raczej jego piny okazały się innego rozmiaru. Myślałem że przepnę je do nowej kostki pasującej do gniazda taśmy multimedialnej ale niestety nic z tego. Musiałem przerabiać ale to był najmniejszy problem. Kolejna zmyłka to wtyk Airbaga. Taśma standard ma wtyk 2-pinowy, taśma multimedialna 4-pinowy i kompletnie niekompatybilne...
Ale tu wystarczyło przepiąć piny pomiędzy wtykami... ufff.
Instalacja do taśmy standard w wersji Club ma tylko 6 żył. Brakuje do tempomatu (2 żyły).
Wystarczyło dociągnąć i podpiąć we wtyczce do taśmy i do odpowiedniej wtyczki w "puszce bezpieczników"
Generalnie w tym temacie pominąłem kwestię kombi-instrumentu (zegarów) które wymieniłem dużo wcześniej, bo tylko ten z obrotomierzem posiada obsługę m.innymi tempomatu. Załączam jeszcze kilka zdjęć dotyczących gniazd i wtyczek na taśmie oraz zdjęcie że to działa <cwan>
Reasumując:
jeśli masz wersję Club czyli najprostszą sprzedawaną wersję Swifta to za ok 800-1000 zł (przyjmując konieczność wymiany poduszki która jest najdroższa - ok 450 zł) można wstawić kierownicę z obsługą radia, telefonu i tempomatu. W tej kwocie zawarta jest również wymiana zegarów.
I byłbym zapomniał o chyba najważniejszym w temacie tempomat: jest to możliwe jeśli pedał gazu jest potencjometryczny.
Życzę sukcesów. Przypadek opisany na przykładzie wersji z 2013 roku po zmianach liftingowych.

: 2014-08-02, 19:22
autor: bercik
Cześć,

Jak podłączyłeś kierownicę z wersji z radiem i tempomatem, to funkcja tempomatu uaktywniła się sama? Czy coś jeszcze modyfikowałeś ?

Druga kwestia która męczy innych, więc ja zapytam Ciebie w ich imieniu, jak włączyłeś termometr ? Zmiana zegarów + czujnik temperatury?

: 2014-08-04, 15:40
autor: DragoKM
Mój Swift to fabryczna wersja Club czyli "golas".
Ale jeśli zmienisz kierownicę na multifunkcyjną to instalacja pojazdu uwzględnia okablowanie do sterowania radiem (oraz obsługi telefonu), jeśli chodzi o tempomat to tak jak napisałem wcześniej należy dołożyć dwie żyły pomiędzy kierownicą a wewnętrzną skrzynką bezpieczników. Jeśli wcześniej wymieniłeś zegary na wersję z obrotomierzem to funkcja tempomatu jest aktywna (sprawdź czy masz pedał gazu potencjometryczny - jest bezwzględnie konieczny).
Do obsługi czujnika temperatury zewnętrznej zegary w wersji z obrotomierzem są konieczne. Instalacja jest gotowa w wersji Club. Wystarczy zapiąć czujnik i działa

: 2014-08-23, 22:36
autor: bercik
Wiem, że jak ludzie dokładali termometr do wersji Club to i tak temperatura nie wyświetlała się na zegarach. Skoro tempomat działa po zmianie kierownicy, to oznacza to, że albo komputer centralny jest w każdej wersji taki sam (i z Cluba idzie bez problemu zrobić Premium), albo cały tempomat siedzi w zegarach. Co o tym sądzisz?
Wiesz jak wygląda zrobienie podgrzewanych siedzeń ? Wydaje mi się, że mata powinna być w siedzeniach, bo Premium ma takie same siedzenia co Comfort i Club, a w Premium mają podgrzewanie.
Premium z grzanymi siedzeniami:
Obrazek



Potencjometr na gazie jest w każdej wersji. Nawet na sprzęgle mam czujnik (Comfort):)

Wydaje mi się że wszystko jest przygotowane pod najwyższą wersję, a im niższa wersja tym mniej elementów jest tylko wpiętych(bo kable są podciągnięte jak pisałeś).