Strona 1 z 1

KLIMATYZACJA POD KONTROLĄ

: 2010-04-07, 15:45
autor: Mechaniczny
Obrazek Minęły już czasy, kiedy klimatyzację w samochodzie postrzegano jako drogi i zbyteczny luksus. Dzisiaj klimatyzację w samochodzie średniej klasy już możemy nazwać normą. Czy pogoda jest upalna, czy wieje chłodem, szczęśliwy jest ten kto ma w aucie klimatyzację. Nawet kierowcy dokładnie przestrzegający zaleceń zawartych w instrukcjach mogą zaniedbać klimatyzację. Producenci aut jedynie sporadycznie informują o tym, że nie jest to układ bezobsługowy.

Dzieje się tak dlatego, że klimatyzacje bez dodatkowych zabiegów wytrzymują do końca gwarancji samochodu. A że nieobsługiwane później psują się już po jej upływie? To już jest problem właścicieli aut! Dlatego aby uniknąć takich nieprzyjemności wystarczy raz do roku udać się na przegląd klimatyzacji. Podstawowy, coroczny przegląd powinien obejmować, co najmniej kontrolę wzrokową wszystkich widocznych elementów układu (przewody, pasek napędzający kompresor, skraplacz, osuszacz), sprawdzenie szczelności układu oraz ilości znajdującego się w nim czynnika chłodzącego. Warto też skontrolować wydajność układu, mierząc temperaturę schłodzonego powietrza. Do corocznej obsługi normalnie pracującej klimatyzacji nadają się automatyczne urządzenia, którymi dysponuje coraz więcej warsztatów. Ich działanie polega na sprawdzeniu szczelności układu oraz na przefiltrowaniu i ewentualnym uzupełnieniu chłodziwa wraz ze środkiem smarującym kompresor. Rola mechanika obsługującego urządzenie ograniczona jest zwykle do minimum. Wystarczy, że podłączy on maszynę do układu, a następnie wprowadzi poprawnie dane obsługiwanego pojazdu i postępuje według wyświetlanych instrukcji. Cena takiej usługi to zwykle od 120 do 250 zł.
W trosce o własne zdrowie, a nie tylko o stan urządzenia, warto przynajmniej raz do roku zadbać o czystość układu, dlatego też taki coroczny przegląd klimatyzacji warto też połączyć z dezynfekcją i odgrzybianiem układu. Skąd grzyby w samochodzie? Otóż pracujący parownik układu klimatyzacji zawsze będzie wilgotny, a w takim środowisku bardzo szybko rozwijają się grzyby. Ich pojawienie objawia się nieprzyjemnym zapachem, jaki dociera do nas po uruchomieniu klimatyzacji. W drastycznych wypadkach może prowadzić do tzw. choroby legionistów, czyli ciężkiego zapalenia płuc wywołanego przez bakterie rozwijające się na urządzeniach klimatyzacyjnych.

Przez kanały wentylacyjne wprowadza się specjalną bakteriobójczą pianę, która oczyszcza parownik i same przewody. Przy okazji wymienia się filtr przeciwpyłowy. Cena usługi wynosi ok. 100 zł i jest uzależniona od ceny tego właśnie filtru.

Jak bezpiecznie używać klimatyzacji?

W upalne lato nietrudno o przeziębienie wywołane szokiem termicznym. Oto wskazówki, pomagające uchronić kierowcę przed przeziębieniem:

- nie obniżaj zbyt szybko temperatury w samochodzie;

- ustaw nawiew na szybę i nogi, a nie bezpośrednio na twarz;

- na długich trasach temperatura w samochodzie nie powinna być niższa niż 22 °C, a w wyjątkowo upalne dni nie powinna być niższa od tej na zewnątrz o więcej niż 7 °C;

- kilka kilometrów przed przybyciem do celu podróży temperatura w samochodzie powinna być delikatnie wyrównywana z tą na zewnątrz najlepiej robić to poprzez uchylenie okien;

- podczas jazdy po mieście, różnica temperatur wewnątrz samochodu i na zewnątrz nie powinna być większa niż 4 °C.

: 2010-04-07, 18:13
autor: Dyrektor
Zeby klima działała bezawaryjnie, trzeba ją przynajmniej raz na miesiąc włączyć [a nawet częściej] - przynajmniej na kilka minut, nawet wtey gdy temperatura na zewnątrz nie wymaga włącznia klimatyzacji. Przesmaruje się wtedy sprężarka, cały uklad zostanie "ruszony" i jak już będzie trzeba jej użyc, to powino byc ok. Wymiana filtra przeciwpyłkowego/kabinowego tez poprawi siłę nawiewu i czystość powietrza w kabinie. A najlepiej jest odbrzybic np. poprzez ozonowanie.

: 2010-04-08, 19:25
autor: zubi1990
tak jak kolega wyzej minimum raz w miesiacu filt kabinki i odgrzybianie to podsatwaw

: 2010-04-08, 19:26
autor: zubi1990
tak jak kolega wyzej minimum raz w miesiacu filt kabinki i odgrzybianie to podsatwaw

: 2012-09-26, 11:03
autor: staszekdziaslo
Robiłem w stanach przy klimatyzacjach do budynków. Taki sam schemat :)

: 2012-09-26, 20:22
autor: dawid2110
też się zgadzam w 100%

: 2012-10-06, 14:27
autor: alakam1
Ale jakich środków używać?

: 2013-01-31, 14:40
autor: MasterMot
Do dezynfekcji w kolejności od najsłabszej metody dla najmniej zgrzybiałych układów po dezynfekcje chemiczną dla grzybów żyjących już własnym życiem w przewodach wentylacyjnych polecam:
1. Ozonowanie - do samochodu osobowego można kupić ozonator za 100 - 150 pln i robić dezynfekcje samemu co jakiś czas
2. Dezynfekcja urządzeniem ultradźwiękowym - metoda podobna do ozonowania jednakże zamiast ozonu w układ wentylacyjny oraz do kabiny pojazdu rozpylana jest chemiczna para która dociera do wszelakich bakterii w aucie i się ich pozbywa
3. Dezynfekcja chemią - najlepsza i najskuteczniejsza metoda pozbycia się na prawdę mocnego odoru wydobywającego się z wentylacji otrzymując w zamian miły zapach bez obawy o szkodliwe bakterie.

Jakby ktoś potrzebował dokładniejszych informacji o produktach to piszcie na PW.

: 2013-02-02, 23:51
autor: carlos223223
3. Dezynfekcja chemią - najlepsza i najskuteczniejsza metoda pozbycia się na prawdę mocnego odoru wydobywającego się z wentylacji otrzymując w zamian miły zapach bez obawy o szkodliwe bakterie.
bzdura.

: 2013-02-04, 08:50
autor: MasterMot
carlos223223 pisze:
3. Dezynfekcja chemią - najlepsza i najskuteczniejsza metoda pozbycia się na prawdę mocnego odoru wydobywającego się z wentylacji otrzymując w zamian miły zapach bez obawy o szkodliwe bakterie.
bzdura.
Uzasadnij swoją wypowiedź, bardzo jestem ciekaw Twojej opinii na temat tej metody dezynfekcji !

: 2013-02-04, 18:22
autor: carlos223223
Przepraszam może zbyt brutalnie się wyraziłem.
Posiadam doświadczenie w dezynfekcji klimatyzacji i powiem szczerze, że kilkunastu klientów przyjechało bardzo niezadowolonych po dezynfekcji chemią. Wtryskiwali im różne specyfiki a po kliku dniach waliło im tygodniowymi skarpetami. Chemia nie dotrze wszędzie chyba, że cały kokpit się rozbierze ale kto to robi ?? Moim zdaniem ozonowanie jednak jest najskuteczniejszą jak dotąd metodą ponieważ dotrze w najbardziej niedostępne miejsca. Polecam dwie kuracje po 1,5h każda w odstępie 2-3 dni (sprawdzone na własnym aucie). Poza tym trzeba pamiętać o wymianie filtra a nie jak niektórzy co 3 lata to wtedy pomoże tylko bomba albo zepchnięcie do Wisły.
Poza tym nie w każdym samochodzie można użyć chemii bo wtryskiwanie środka może spowodować uszkodzenie silników sterujących w przypadku klimatyzacji automatycznej.
Pozdrawiam.

: 2013-02-05, 08:40
autor: MasterMot
Nadal obstawiam jednak chemię, nie dość że lepiej radzi sobie z bakteriami to jeszcze pozostawia miły zapach (przynajmniej ta nasza). CHEMIA CHEMII nie równa i metody rozprowadzania substancji też bywają odmienne.
Zgodzę się że chemia nie wszędzie dosięgnie poza tym nie we wszystkich autach rzeczywiście jest możliwość przeprowadzenia tej metody dezynfekcji.
Najlepszym rozwiązaniem, który osobiście stosuje co jakiś czas to CHEMIA + OZONOWANIE lub "ULTRADŹWIĘKI". Każdy świadomy użytkownik klimatyzacji powinien zdecydować się przed sezonem na tego typu zabieg a po lecie szybkie jednorazowe ozonowanie lub wspominana już dezynfekcja chemią rozpyloną ultradźwiękami. Oczywiście filtr wymieniamy co najmniej raz w roku przed sezonem.
A tak na zakończenie - ile metod tyle racji - każda z nich ma inne zalety ale służą temu samemu - dezynfekcji - dlatego bez względu na to jakim samochodem jeździsz nie zapomnij o czyszczeniu klimatyzacji przed jej eksploatacją.

: 2013-02-05, 21:27
autor: carlos223223
MasterMot pisze:A tak na zakończenie - ile metod tyle racji - każda z nich ma inne zalety ale służą temu samemu - dezynfekcji - dlatego bez względu na to jakim samochodem jeździsz nie zapomnij o czyszczeniu klimatyzacji przed jej eksploatacją.
W sumie racja - popieram. :-)