KSENONOWE OŚWIETLENIE W NASZYM AUCIE
: 2010-04-07, 15:44
Ksenony to nowoczesne oświetlenie zewnętrzne stosowane jako zamiennik dla zwykłych lamp halogenowych w najnowszych modelach samochodów.
Można zamontować je własnoręcznie poprzez wyjęcie z reflektora żarówki halogenowej, wycięcie otworu w osłonie reflektora, włożenie żarówki ksenonowej do odbłyśnika i podłączenia zapłonnika do instalacji samochodowej.
Jednak zamontowane w ten sposób ksenony są nie tylko nielegalne, ale również stwarzają niebezpieczeństwo na drodze poprzez intensywne oślepianie innych uczestników ruchu drogowego. Tak więc lampy ksenonowe nie mogą być stosowane w żadnych reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych. Wymagają stosowania urządzeń podtrzymujących wymagany kąt padania światła niezależnie od obciążenia pojazdu.
Lampy ksenonowe stają się teraz bardzo popularne, ponieważ zamontowane fabrycznie dostarczają wiele korzyści dla komfortu jazdy właściciela takich lamp jak i innych użytkowników ruchu. W takiej żarówce świeci się gaz, a nie tak jak w zwykłej halogenowej wolframowy drucik. Wytwarza on światło o barwie zbliżonej do barwy światła słonecznego, dlatego też nie męczy oczu, które przyzwyczajone są do takiego światła. Takie światło daje również lepszy kontrast i pomaga dobrze odwzorować barwy.
Różnica między żarówkami halogenowymi a ksenonowymi polega również na tym, że te drugie nie przepalają się, a strumień światła jest stały i niezmienny przez dłuższy czas użytkowania.
Jeżeli montuje się pozafabrycznie ksenonowe reflektory, z tymże są one w kompletnym zestawie, to taki montaż jest wtedy zgodny z prawem. I w zestawie tym znajdują się dwa takie same, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania oraz układ oczyszczania reflektorów.
Oprócz wyżej wymienionych cech ksenonów mają one również dwa razy silniejszy strumień światła w porównaniu z tradycyjnymi światłami, co pozwala na szersze i jaśniejsze oświetlenie drogi i pobocza. Stąd wszystkie przeszkody na poboczu oraz na drodze samochodu są szybciej rozpoznawane, a piesi i rowerzyści zauważeni zacznie wcześniej.
Można zamontować je własnoręcznie poprzez wyjęcie z reflektora żarówki halogenowej, wycięcie otworu w osłonie reflektora, włożenie żarówki ksenonowej do odbłyśnika i podłączenia zapłonnika do instalacji samochodowej.
Jednak zamontowane w ten sposób ksenony są nie tylko nielegalne, ale również stwarzają niebezpieczeństwo na drodze poprzez intensywne oślepianie innych uczestników ruchu drogowego. Tak więc lampy ksenonowe nie mogą być stosowane w żadnych reflektorach przystosowanych do żarówek halogenowych. Wymagają stosowania urządzeń podtrzymujących wymagany kąt padania światła niezależnie od obciążenia pojazdu.
Lampy ksenonowe stają się teraz bardzo popularne, ponieważ zamontowane fabrycznie dostarczają wiele korzyści dla komfortu jazdy właściciela takich lamp jak i innych użytkowników ruchu. W takiej żarówce świeci się gaz, a nie tak jak w zwykłej halogenowej wolframowy drucik. Wytwarza on światło o barwie zbliżonej do barwy światła słonecznego, dlatego też nie męczy oczu, które przyzwyczajone są do takiego światła. Takie światło daje również lepszy kontrast i pomaga dobrze odwzorować barwy.
Różnica między żarówkami halogenowymi a ksenonowymi polega również na tym, że te drugie nie przepalają się, a strumień światła jest stały i niezmienny przez dłuższy czas użytkowania.
Jeżeli montuje się pozafabrycznie ksenonowe reflektory, z tymże są one w kompletnym zestawie, to taki montaż jest wtedy zgodny z prawem. I w zestawie tym znajdują się dwa takie same, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania oraz układ oczyszczania reflektorów.
Oprócz wyżej wymienionych cech ksenonów mają one również dwa razy silniejszy strumień światła w porównaniu z tradycyjnymi światłami, co pozwala na szersze i jaśniejsze oświetlenie drogi i pobocza. Stąd wszystkie przeszkody na poboczu oraz na drodze samochodu są szybciej rozpoznawane, a piesi i rowerzyści zauważeni zacznie wcześniej.