[porady] Pytania dot. manualnej, synchronizowanej skrzyni bi
: 2013-08-21, 19:53
Witaj, ostatnio łamię sobie głowę nad kwestią budowy i zasady działania synchronizowanej, manualnej skrzyni biegów w samochodzie osobowym. Nie mogę znaleźć odpowiedzi na parę kwestii:
1) Czy tempo spadania prędkości obrotowej silnika jest wprost proporcjonalne do tempa spadania prędkości obrotowej kół zębatych biegów (mówię o momencie, gdy jednocześnie wysprzęglamy, odejmujemy gaz i lewarek jest pomiędzy dwoma biegami, w drodze do następnego biegu? Wykombinowałem, że to jest klucz do zrozumienia, skąd bierze się idealnie płynna zmiana biegu.
2)Nurtuje mnie kwestia poprawnej technicznie zmiany biegów w samochodzie osobowym, z punktu widzenia zużycia skrzyni (synchronizatorów). Z jednej strony spotkałem się z opinią, że? bieg należy włączać "na dwa", z tzw. zaakcentowaniem luzu. Z drugiej strony jest teoria, że należy przełączać szybkim, zdecydowanym, lecz nie siłowym ruchem. Ja zmieniam tym drugim sposobem, bez specjalnego przerywania ruchu lewarka na luzie-po prostu wywieram umiarkowany nacisk na lewarek, aż bieg wskoczy.Która metoda jest właściwa?
3) Wyczytałem, że rozróżnia się synchronizatory proste, blokujące i progresywne. Który typ stosuje się współcześnie w samochodach osobowych?
1) Czy tempo spadania prędkości obrotowej silnika jest wprost proporcjonalne do tempa spadania prędkości obrotowej kół zębatych biegów (mówię o momencie, gdy jednocześnie wysprzęglamy, odejmujemy gaz i lewarek jest pomiędzy dwoma biegami, w drodze do następnego biegu? Wykombinowałem, że to jest klucz do zrozumienia, skąd bierze się idealnie płynna zmiana biegu.
2)Nurtuje mnie kwestia poprawnej technicznie zmiany biegów w samochodzie osobowym, z punktu widzenia zużycia skrzyni (synchronizatorów). Z jednej strony spotkałem się z opinią, że? bieg należy włączać "na dwa", z tzw. zaakcentowaniem luzu. Z drugiej strony jest teoria, że należy przełączać szybkim, zdecydowanym, lecz nie siłowym ruchem. Ja zmieniam tym drugim sposobem, bez specjalnego przerywania ruchu lewarka na luzie-po prostu wywieram umiarkowany nacisk na lewarek, aż bieg wskoczy.Która metoda jest właściwa?
3) Wyczytałem, że rozróżnia się synchronizatory proste, blokujące i progresywne. Który typ stosuje się współcześnie w samochodach osobowych?