Toyota Supra ma za sobą długą historię. Produkowana była od 1978 do 2002 roku i doczekała się w tym czasie czterech generacji. Ponownie zagościła na trasie dopiero w 2019 roku, jako piąta generacja. W tym artykule przyjrzymy się historii modelu, ale przede wszystkim skupimy na najnowszej generacji Toyoty Supry.
Toyota Supra – pierwsza generacja i dane techniczne
Toyota Supra zadebiutowała w kwietniu 1978 roku. Pierwsza generacja produkowana była do 1981 i bazowała w dużym stopniu na modelu Toyota Celic – gdzie tył pozostał bez zmian, a przedni pas został wydłużony, aby zmieścił się tam sześciocylindrowy silnik rzędowy. Model dysponował silnikiem R6 2, 6 litrów o mocy 112 KM (w USA). W kolejnych latach wprowadzono dodatkowe zmiany silnikowe: zaczęto montować turbodoładowane silniki R6 o pojemności 2 litrów, następnie wprowadzono silnik o pojemności 2,8 litra o mocy 118 KM, z ulepszoną wersją 4-biegowej skrzyni automatycznej.
Dane techniczne | Segment | Typy nadwozia | Silniki | Skrzynia biegów | Napęd | Długość | Szerokość | Wysokość | Rozstaw osi | Masa własna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G / GT | 2-drzwiowe coupé |
|
| tylny | 4615 mm | 1651 mm | 1290 mm | 2629 mm | 1270 kg |
Silniki Toyota Supra I
Oznaczenie | Rok | Silnik | Moc maks. | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA45 | 1978 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-EU | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | Japonia |
MA46 | 1979 | R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA |
MA46 | 1979 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia |
MA47 | 1980 | R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA |
MA47 | 1980 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 118 KM (87 kW) | 197 Nm | Japonia, USA |
Toyota SUPRA drugiej generacji – informacje i silniki
W 1981 roku Toyota zmodernizowała modele Celica i Supra. W USA, druga generacja Supry dostępna był w wersji sportowej P-Type oraz luksusowej L-Type. Supra weszła również na rynek europejski, australijski i nowozelandzki. Pod względem silników były takie same, różniły się jedynie rozmiarem opon, kół, wyposażenia nadwozia. Rocznik 82′ w USA napędzany był silnikiem R6 2,8 I DOHC, który generował moc 147 KM z momentem obrotowym 210 Nm, co pozwalało uzyskać przyspieszenie 100 km/h w ciągu 9,8 sekundy. Auta wyposażone były w 5 biegową manualną skrzynię lub 4-biegową automatyczną skrzynie biegów.
Standardowe wyposażenie tej generacji obejmowało centralny zamek, elektrycznie odsuwane szyby, elektrycznie ustawiane lusterka zewnętrzne, tempomat oraz klimatyzację.
Kolejne modyfikacje tego modelu obejmowały silnik wzmocniony do 152 KM z 216 NM i wersją silnika R6 2.8 5M – GE. W 1984 roku ponownie wzmocniono silnik ze skrzynią manualną, który osiągnął 162 KM i 221 NM.
W 1985 wyposażono model w silnik 163 KM i 229 NM i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 8,6 sekundy.
Dane techniczne | Segment | Typy nadwozia | Silniki | Skrzynia biegów | Napęd | Długość | Szerokość | Wysokość | Rozstaw osi | Masa własna | Zbiornik paliwa |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G / GT | 2-drzwiowe coupé |
|
| tylny | 4661 mm | 1720 mm | 1321 mm | 2614 mm | 1361 kg | 60,4 l |
Silniki Toyota Supra II
Oznaczenie | Rocznik | Silnik | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA61 | 1982–1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 176 KM (130 kW) | 281 Nm | Europa |
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
1984–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 142 KM (104 kW) | 226 Nm | Australia, Szwajcaria, Szwecja | |
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 180 KM (133 kW) | 287 Nm | Europa, Nowa Zelandia | ||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
MA63 | 1982 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia |
1983–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 162 KM (119 kW) | 230 Nm | ||
MA67 | 1982 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 147 KM (108 kW) | 210 Nm | Kanada, USA |
1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | ||
1984 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 162 KM (119 kW) | 221 Nm | ||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | |||
1985–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 163 KM (120 kW) | 229 Nm | ||
GA61 | 1982–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-EU | 127 KM (93 kW) | 172 Nm | Japonia |
R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GEU | 162 KM (119 kW) | 182 Nm |
Toyot Supra trzeciej generacji
W 1986 roku do produkcji trafiła Toyota Supra trzeciej generacji, model pozostawiono z napędem tylnym, nadwozie było podobne do tego z drugiej generacji, a konstrukcją bazował na modelu Toyota Soarer.
W tej generacji użyto silnika R6 3,0 litra z 4 zaworami na cylinder w wersji 7M-GE o mocy 203 KM przy 6000 obrotów na minutę z 5 biegowa skrzynią manualną. Od 1987 roku z turbodaładowaniem 7M – GTE, która osiągała 233 KM przy 5600 obrotach na minucie z momentem siły 334 NM, z pięciobiegową ręczną skrzynią biegów. W 1989 roku moc trzeciej generacji Supry podniesiono do 234 KM z momentem obrotowym 344 NM.
W 1987 zadebiutowała Toyota Supra Turbo z turbodoładowaniem i zintegrowanym tylnym spoilerem oraz mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu LSD i spryskiwaczami przednich reflektorów. W wyposażeniu dodatkowym oferowano również system ABS. Wersja turbo w 1989 otrzymała trzyczęściowy spoiler tylny z wbudowanym trzecim światłem „stop” opartym na diodach LED. Dodatkowo zmieniono wygląd świateł tylnych i pasa przedniego nadwozia.
Dane techniczne | |
---|---|
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki |
|
Skrzynia biegów |
|
Napęd | tylny |
Długość | 4620 mm |
Szerokość | 1745 mm |
Wysokość | 1310 mm (1986-89) 1301 mm (1989-92) |
Rozstaw osi | 2596 mm |
Masa własna | 1537-1595 kg |
Silniki Toyota Supra III
Oznaczenie | Rocznik | Silnik | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA70 | 1986.5-1992 | R6 3,0 l (2954 cm³) 7M-GE | 203 KM (149 kW) | 266 Nm | Kanada, Europa, USA |
R6 3,0 l (2954 cm³) 7M-GTE turbo | 233 KM (172 kW) | 325 Nm | Kanada, Europa, USA, Japonia | ||
GA70 | 1986.5-1992 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GEU | 162 KM (119 kW) | 176 Nm | Japonia |
R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GTE twin-turbo | 208 KM (153 kW) | 244 Nm | Japonia | ||
JZA70 | 1990–1992 | R6 2,5 l (2491 cm³) 1JZ-GTE twin-turbo | 280 KM (206 kW) | 363 Nm | Japonia |
Czwarta generacja Toyoty Supra
Czwarta generacja pojawiła się na runku w 1993 roku i znacząco różniła się od swoich poprzedników. Przestylizowano nadwozie na typ hatchback copue, model otrzymał podłużne i zaokrąglone kształty oraz dwie nowe jednostki napędowe.
W Japonii ten model występował w dwóch wersjach silnikowych: R6 3,0 litra o mocy 223 koni mechanicznych przy 5800 obr./min. i momencie obrotowym 280 Nm przy 4800 obrotach na minutę oraz wersja z turbodoładowaniem: 2JZ-GTE o mocy 280 koni mechanicznych i momencie 431 Nm. Wersja Turbo poza Japonią, otrzymała mocniejszy silnik o mocy 324 koni mechanicznych przy 5600 obrotach na minutę i z momentem obrotowym 427 Nm przy 4000 obrotów na minutę. Prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h a przyspieszenie do 96 km/h osiągała w 4,6 sekundy.
Europejska wersja turbo otrzymała: duże hamulce z zaciskami 4 tłoczkowymi z przodu oraz 2 z tyłu, chłodnicę dyferencjału, aktywny spoiler, wloty powietrza na masce silnika.
W 2002 roku zaprzestano produkcję Toyoty Supry z powodu spadku zainteresowania modelem.
Dane techniczne | |
---|---|
Segment | G |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki |
|
Skrzynia biegów |
|
Napęd | tylny |
Długość | 4515 mm (1993-98) 4514 mm (1998-02) |
Szerokość | 1811 mm |
Wysokość | 1265 mm (1993-98) 1275 mm (1998-02) |
Rozstaw osi | 2550 mm |
Masa własna | 1440-1550 kg |
Zbiornik paliwa | 70 l |
Silniki Toyota Supra IV
Wersja | Silnik: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy: | 0-100 km/h: | V-max: | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | R6 3.0[20] | R6 3,0 l (2952 cm³), DOHC, 24v | wtrysk EFi | 86,00 mm × 86,00 mm | 10,0:1 | 223 KM (164 kW) przy 5800 obr/min | 284 N•m przy 4800 obr/min | b/d | 240 km/h |
R6 3.0 SZ[21] | R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v | wtrysk EFi | 86,00 mm × 86,00 mm | 10,0:1 | 225 KM (165 kW) przy 6000 obr/min | 284 N•m przy 4800 obr/min | 7.0 s | 241 km/h | |
R6 3.0 TT RZ[22] | R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo | wtrysk EFi | 86,00 mm × 86,00 mm | 8,5:1 | 280 KM (206 kW) przy 5600 obr/min | 451 N•m przy 3600 obr/min | 5.1 s[23] | 256 km/h | |
R6 3.0 TT (EU/USA)[24] | R6 3,0 l (2997 cm³), DOHC, 24v, twin-turbo | wtrysk EFi | 86,00 mm × 86,00 mm | 8,5:1 | 324 KM (239 kW) przy 5600 obr/min | 427 N•m przy 4000 obr/min | 5.1 s | 262 km/h |
Toyota GR Supra – piąta generacja
Kiedy w 2010 roku Toyota przystąpiła o przedłużenie patentu na nazwę Supra, musiała zastosować tę nazwę do jednego ze swoich modeli w ciągu kolejnych 3 lat. Dzięki temu w 2014 roku zaprezentowała wersję generacji Supry Toyotę FT-01 i ponownie wystąpiła o przedłużenie nazwy, wniosek złożyła również w 2016 roku.
W 2018 roku w Genewie, zaprezentowała Toyotę GR Supra Racing Concept, który był jednocześnie zapowiedzią nowej sportowej generacji Supry.
Toyota Supra V zadebiutowała 14 stycznia 2019 roku w Detroit i wizualnie czerpała z modelu koncepcyjnego FT – 01 przedstawionego w 2014 roku. Wprowadzono jednak pewne zmiany, uproszczono linie, a wnętrze stało się bardziej praktyczne. Jednak wiele technologii nawiązuje do BMW Z4, na którym model Supry bazuje. Elementami bliźniaczymi są m.in. podobny wyświetlacz, identyczna gałka skrzyni biegów oraz podobny system informacyjno-rozrywkowy.
Pierwsze modele Supry V dostępne były z silnikiem 3 litrowym R6 (takim jak w BMW) o mocy 340 koni mechanicznych i 500 Nm. Napęd był na na tylną oś dzięki ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Na rynek europejski trafiło początkowo zaledwie 900 egzemplarzy. Jednak już w marcu 2020 roku weszła wersja z 2 litrowym silnikiem turbo o mocy 258 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Auto rozpędzało się do 100 km/h w ciągu 5,2 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 250 km/h.
Dane techniczne | |
---|---|
Segment | G |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki |
|
Skrzynia biegów | 8-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny |
Długość | 4515 mm (1993-98) 4514 mm (1998-02) |
Szerokość | 1811 mm |
Wysokość | 1265 mm (1993-98) 1275 mm (1998-02) |
Rozstaw osi | 2550 mm |
Masa własna | 1440-1550 kg |
Liczba miejsc | 2 |
Silniki Toyota Supra V
Wersja | Pojemność [cm³] | Układ cylindrów | Maks. moc | Maks. moment obr. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maks. | Rodzaj napędu |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supra R4 | 1998 | R4 | 258 KM / 190 kW | 400 Nm | 5,0 s | 250 km/h | RWD |
Supra R6 | 2998 | R6 | 340 KM / 250 kW | 500 Nm | 4,0 s | 250 km/h | RWD |
Nowa Toyota Supra GR – wersje wyposażenia
Wersje wyposażenia Toyoty Supry GR z roku 2022 obejmowały dwie opcje: standardową Toyota GR Supra Dynamic za 216 900 złotych oraz Toyota GR Supra Executive, której ceny zaczynały się od 324 900 złotych.
Informacje o Toyota Supra GR Dynamic
Standardowe wyposażenie modelu obejmuje: 18 calowe alufelgi w kolorze czarnym oraz srebrnym, światła główne w technologii LED, a także siedem poduszek powietrznych, dodatkowo dostęp bezkluczykowy oraz nawigację i interfejs Apple CarPlay. Do tego podgrzewane fotele przednie, kamera cofania z liniami pomocniczymi, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja oraz alcantara z elementami skóry w czarnym kolorze.
Toyota GR Supra Executive
Droższa wersja Toyoty GR obejmuje 19 calowe kute felgi w kolorze czarnym i srebrnym, do tego adaptacyjny tempomat (ACC), adaptacyjne doświetlenie zakrętów (AFS), monitoring martwego pola lusterek (BSM), ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), a także aktywne zawieszenie, pamięć ustawień fotela kierowcy, aktywny sportowy mechanizm różnicowy, przednie i tylne czujniki parkowania, wyświetlacz przezierny na szybie, sportowe hamulce z zaciskami w kolorze czerwonym, do tego nagłośnienie Premium Audio JBL i tapicerka skórzana – w wersji naturalna lub skóra syntetyczna. Model jest dostępny w 6 wersjach kolorystycznych nadwozia, w tym: odcień Lighting Yellow bez dopłaty oraz czerwień Prominence Red i lakiery metalizowane w kwocie 4000 złotych.
Rozrząd | DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu |
---|---|
Wtrysk paliwa | bezpośredni |
Doładowanie | jedna turbosprężarka twin scroll |
Pojemność skokowa | 2998 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 82,0 x 94,6 mm |
Stopień sprężania | 11,0:1 |
Moc maksymalna | 340 KM. 5000-6500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 500 Nm 1600-4500 obr./min. |
Norma emisji spalin | Euro 6d |
Skrzynia biegów
Typ | automatyczna, 8-biegowa, ze sprzęgłem hydrokinetycznym |
---|---|
Przełożenie I biegu | 5,250 |
Przełożenie II biegu | 3,350 |
Przełożenie III biegu | 2,172 |
Przełożenie IV biegu | 1,720 |
Przełożenie V biegu | 1,316 |
Przełożenie VI biegu | 1,000 |
Przełożenie VII biegu | 0,822 |
Przełożenie VIII biegu | 0,640 |
Bieg wsteczny | 3,712 |
Przekładnia główna | 3,150 |
Nowa Toyota GR Supra – wersje limitowane
Do sprzedaży trafiły również dwie wersje limitowane. Pierwsza z nich dostępna w Europie to wersja „A90 Edition”, która została wyprodukowana w zaledwie 90 egzemplarzach. Jest wykończona specjalnym matowym lakierem Storm Grey z matowo-czarnymi kołami ze stopu aluminium. We wnętrzu obszyta została czerwoną skałą, a pozostałe wyposażenie jest podobne do tego, co oferuje wersja Premium.
Druga wersja, czyli „Launch Edition” została wydana z okazji premiery generacji piątej i była dostępna tylko przez rok, przez co ilość egzemplarzy które trafiły do sprzedaży wynosiła 1500 sztuk. Charakteryzowała się czerwonymi lusterkami oraz czerwonym obszyciem wnętrza. Do tego dostępne były trzy wersje kolorystyczne nadwozia: Absolute Zero White, Nocturnal Blach i Renaissance Red.
Toyota Supra GR w motorsporcie
W związku z wyprodukowaniem nowej generacji Supry, Toyota utworzyła również wersję wyścigową auta – Toyote Supra GR4. Posiada ona 3 litrowy silnik R6 z turbosprężarką twin-scroll i automatyczną skrzynię biegów. Do tego doszedł przedni spoiler i tylne skrzydło z włókien naturalnych, a także klatka bezpieczeństwa, fotele zgodne ze specyfikacją FIA i bezpieczny zbiornik paliwa z systemem szybkiego ładowania.
W sezonie 2020 Toyota wyprodukowała wersję Supra GT500 dla japońskich wyścigów Super GT. Model posiada 2 litrowy silnik R4 z turbosprężarką, która daje 600 koni mechanicznych.
Toyota Supra – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Toyota Supra?
Najnowsza Toyota GR Supra Dynamic z 2022 roku to koszt od 216 900 złotych. Standardowa wersja wyposażenia otrzymała m.in. 18 calowe alufelgi i światła główne w technologii LED.
Z którego roku jest Toyota Supra?
Pierwszy model Toyota Supra powstał w 1978 roku i doczekał się kolejno 4 generacji, aż do zakończenia produkcji w 2002 roku. W 2019 roku pojawiła się piąta generacja tego modelu.
Jakie są modele Supry?
- Toyota Supra I (1979-1981)
- Toyota Supra II (1982-1986)
- Toyota Supra III (1986-1993)
- Toyota Supra IV (1993-2000)
- Toyota Supra V (2019-obecnie)
Ile jest Supra MK4?
Model Supra MK IV została wyprodukowana w 24 egzemplarzach, które trafiły na rynek północnoamerykański, w wersji Quicksilver Edition z 6 biegową manualną skrzynią biegów.
Ile kosztuje Toyota Supra gr?
Toyota GR Supra z 2023 roku to koszt od 231 900 złotych.
Ile kosztuje Honda Supra?
Honda GR Supra wyposażona w trzylitrowy silnik o mocy 340 KM i z automatyczną skrzynią w wyposażeniu Executive, kosztuje 339 900 zł. Wersja z manualną skrzynią kosztuje 329 900 zł.
Ile jedzie Toyota Supra MK4?
Toytoa Supra MK4 posiadała silnik benzynowy R6 z turbodoładowaniem o mocy od 175 KM do 280 KM i maksymalną prędkością 250 km/h.
Ile kosztuje Toyota Supra MK 4?
Cena obecnie wynosi około 145 tys. złotych.