Jednym z najbardziej rozpoznawalnych pickupów na świecie jest bez wątpienia Toyota Hilux. Ta legenda motoryzacji, zasłynęła swoją niezawodnością, wszechstronnością i wytrzymałością, stając się symbolem niepokonanej mocy i stabilności.
Toyota Hilux – historia modelu
Toyota Hilux jest modelem terenowego samochodu dostawczego z nadwoziem typu pick-up, produkowanym przez koncern Toyota od 1968 roku. Nazwa Hilux wywodzi się z określenia highly-luxurious, co po angielsku oznacza bardzo luksusowy, jednak ów luksus w pierwszej generacji można było zauważyć tylko w odniesieniu do poprzednika, czyli modelu Stout.
Początek historii Toyoty Hilux rozpoczął się poza budynkiem Toyota Motor Corporation, a korzenie tego samochodu sięgają firmy Hino Motors, która w 1967 roku dołączyła do Toyota Group. Firma Hino była w swoim czasie jednym z najbardziej zasłużonych japońskich producentów samochodów. W jego ofercie znajdowała się między innymi chętnie kupowana półciężarówka o nazwie Briska. Na bazie tego modelu, a także małego pickupa Toyota Stout Light, Toyota postanowiła stworzyć nowe auto ze skrzynią ładunkową.
Hilux zadebiutował w Japonii dokładnie 21 marca 1968 roku, a niedługo później trafił do sprzedaży w Australii, Ameryce Północnej i na innych rynkach. Był to wspólny projekt Toyoty i firmy Hino, doświadczonego japońskiego producenta samochodów. Hilux szybko zdobył globalne uznanie i odniósł globalny sukces.
Od początku oferowany głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych, powoli zaczął podbijać cały świat. Przyczyniła się do tego wersja z napędem na cztery koła, którą zaczęto oferować w 1979 roku.
Jednym z najważniejszych momentów w historii modelu Toyota Hilux była jego prezentacja w popularnym programie motoryzacyjnym Top Gear. Hilux był testowany w ekstremalnych warunkach – zjeżdżał po schodach, uderzał w drzewo, był zatapiany w morzu, zrzucany z wysokości kilku metrów, taranował drewnianą szopę, na niego zrzucano starą przyczepę kempingową, obijano młotem do burzenia budynków a na końcu podpalano. Za każdym razem po przekręceniu kluczyka silnik auta udawało się uruchomić.
Model Toyota Hilux jest niezmiennie produkowany od 1969 roku. W roku 2023 jest to już 55 lat produkcji niezmiennie popularnego na całym świecie pickupa. Najnowsze modele Toyota Hilux mogą się poszczycić zaawansowaną specyfikacją techniczną. Silnik 2.4 D-4D diesel generuje moc 150 KM, a pojemność zbiornika paliwa wynosi 80 litrów.
Toyota Hilux – silniki
Toyota Hilux, przez lata swojego istnienia, oferowała różne jednostki napędowe. W ostatniej generacji, dostępny jest nowy silnik 2.8 litra o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 NM, co czyni go jednym z najmocniejszych w swojej klasie. W przeszłości, Toyota Hilux oferowała również silniki benzynowe i diesla, jednak to właśnie nowy silnik 2.8 litra jest najbardziej zaawansowany technologicznie i najbardziej efektywny energetycznie.
Toyota Hilux – generacje
Toyota Hilux towarzyszy nam od 1968 roku, dlatego doczekała się wielu generacji, które dostarczały rozwiązań na miarę swoich czasów. Poniżej opisujemy wszystkie dotychczasowe generacje tego modelu.
Toyota Hilux I generacja
Pierwsza generacja Toyota Hilux debiutowała w 1968 roku, wyróżniając się prostą i funkcjonalną stylistyką. Ta generacja Hiluxa była dostępna z szeroką gamą silników benzynowych i diesla. Początkowo Hilux był oferowany głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.
Segment | I |
---|---|
Typy nadwozia | 2-drzwiowy pick-up |
Skrzynia biegów | 4-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Liczba miejsc | 2 |
Okres produkcji | Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc |
---|---|---|---|---|
1968-1971 | 2R I4 | 1.5 L (1490 cc) | – | – |
1971-1972 | 12R I4 | 1.6 L (1587 cc) | – | – |
1969 | 3R | 1.9 L (1897 cm³) | R4 | 85 KM |
1970-1971 | 8R SOHC | 1.9 L (1858 cm³) | R4 | 97 KM |
1972 | 18R SOHC | 2.0 L (1968 cm³) | R4 | 108 KM |
Toyota Hilux II generacja
Druga generacja Hiluxa, wprowadzona w 1972 roku, przyniosła szereg ulepszeń w zakresie komfortu i bezpieczeństwa. Ten model Hiluxa był również pierwszym, który otrzymał silnik diesla.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2-drzwiowy pick-up |
Skrzynia biegów | 4 i 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4275 mm N25: 4680 mm |
Szerokość | 1580 mm |
Rozstaw osi | 2581 mm |
Liczba miejsc | 2 |
Okres produkcji | Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc |
---|---|---|---|---|
1972-1978 | 12R I4 | 1.6 L (1587 cc) | – | – |
1974-1978 | 18R I4 | 2.0 L (1968 cc) | – | – |
1973-1974 | 18R SOHC I4 | 2.0 L (1968 cc) | SOHC | 108 KM (81 kW) |
1975-1978 | 20R SOHC I4 | 2.2 L (2189 cc) | SOHC | 96 KM (72 kW) |
Toyota Hilux III generacja
Trzecia generacja, wprowadzona w 1978 roku, przyniosła szereg nowych technologii, w tym nowe silniki benzynowe i diesla. Wzrosło również zainteresowanie Hiluxem na rynkach europejskich. W 1979 roku w Hiluxie zaczęto oferować wersję z napędem na cztery koła, co przyczyniło się do zwiększenia jego popularności na całym świecie.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pick-up |
Skrzynia biegów | 4 i 5-biegowa manualna 3-biegowa automatyczna |
Napęd | AWD 4×2 |
Liczba miejsc | 5 |
Okres produkcji | Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc (KM) | Moment obrotowy (ft · lbf) |
---|---|---|---|---|---|
1978-1980 | 20R SOHC I4 | 2.0 L (2189 cc) | – | 90 | 122 (165 Nm) |
1981-1983 | 22R SOHC I4 | 2.4 L (2366 cc) | – | 96 | 129 (175 Nm) |
1981-1983 | Diesel I4 | 2.2 L | – | 62 | 93 (126 Nm) |
1981-1983 | Preflow 4 biegowa manualna (Australia) | 1.8 L | – | – | – |
Toyota Hilux IV generacja
W 1983 roku, zadebiutowała czwarta generacja Hiluxa, która przyniosła jeszcze więcej ulepszeń, w tym nowe silniki, nowoczesne technologie i poprawiony komfort jazdy.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pick-up |
Skrzynia biegów | 4 i 5-biegowa manualna 3 i 4-biegowa automatyczna |
Napęd | AWD 4×2 |
Liczba miejsc | 5 |
Okres produkcji | Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc (KM) |
---|---|---|---|---|
1984-1988 | 22R SOHC | 2,4 l (2366 cm³) | R4 | 96 |
1984-1986 | 2L diesel R4 | 2,2 l | R4 | 62 |
1985-1988 | 22R-E SOHC | 2,4 l (2366 cm³) | R4 | 105 |
1985-1987 | 22R-TE SOHC turbo | 2,4 l (2366 cm³) | R4 | 135 |
1988-1988 | 3VZ-E SOHC | 3,0 l (2958 cm³) | V6 | 150 |
Toyota Hilux V generacja
Piąta generacja, wprowadzona w 1988 roku, pojawiła się na całym świecie z takim samym nadwoziem. Największą różnicą w porównaniu z wersjami w innych krajach, była opcja w USA, która charakteryzowała się niezależnym przednim zawieszeniem. W pozostałych wersjach, wciąż był to sztywny most na resorach piórowych.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup |
Skrzynia biegów | 4 i 5-biegowa manualna 4-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny AWD |
Długość | 4430 – 4905 mm |
Szerokość | 1689 mm |
Wysokość | 1539 – 1755 mm |
Rozstaw osi | 2616 – 3096 mm |
Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc (KM) |
---|---|---|---|
R4 2,0 l (1998 cm³) 3Y-E SOHC | 2,0 l (1998 cm³) | SOHC | 97 |
R4 2,4 l (2366 cm³) 22R-E SOHC | 2,4 l (2366 cm³) | SOHC | 105 – 114 |
R4 2,4 l (2446 cm³) 2L-T diesel SOHC | 2,4 l (2446 cm³) | SOHC | 72 – 90 |
R4 2,8 l (2779 cm³) 3L diesel SOHC | 2,8 l (2779 cm³) | SOHC | 91 |
V6 3,0 l (2958 cm³) 3VZ-E SOHC | 3,0 l (2958 cm³) | SOHC | 143 – 150 |
Toyota Hilux VI generacja
Szósta generacja Hiluxa, wprowadzona w 1997 roku, otrzymała nową stylistykę nadwozia, głównie chodzi tutaj o zastosowanie niezależnego przedniego zawieszenia we wszystkich wersjach. W 2002 model przeszedł facelifting, związany głównie ze zmianą pasa przedniego i wnętrza.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna 4-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny AWD |
Długość | 4690 – 5035 mm |
Szerokość | 1665 – 1790 mm |
Wysokość | 1600 – 1795 mm |
Rozstaw osi | 2850 – 3090 mm |
Typ silnika | Pojemność | Typ | Moc (KM) |
---|---|---|---|
R4 2,0 l (1998 cm³) 1RZ-E SOHC | 2,0 l (1998 cm³) | SOHC | 110 |
R4 2,4 l (2366 cm³) 22R-E SOHC | 2,4 l (2366 cm³) | SOHC | 105 – 114 |
R4 2,4 l (2446 cm³) 2L-T diesel SOHC | 2,4 l (2446 cm³) | SOHC | 72 – 90 |
R4 2,7 l (2694 cm³) 3RZ-FE DOHC | 2,7 l (2694 cm³) | DOHC | 146 |
R4 3,0 l (2986 cm³) 5L-E diesel SOHC | 3,0 l (2986 cm³) | SOHC | 96 |
R4 3,0 l (2982 cm³) 1KZ-TE TD SOHC | 3,0 l (2982 cm³) | SOHC | 115 |
V6 3,4 l (3378 cm³) 5VZ-FE DOHC | 3,4 l (3378 cm³) | DOHC | 190 |
Toyota Hilux VII generacja
Siódma generacja Hiluxa, wprowadzona w 2004 roku, przyniosła szereg nowych technologii, w tym system stabilizacji toru jazdy, ABS i airbagi. Wzrosło też zainteresowanie tym modelem na różnych rynkach. Powiększono i podwójną kabinę ze standardowym zawieszeniem lub podwyższonym – do wyboru z napędem tylnym lub na wszystkie koła. W Europie Hilux oferowany był silnikiem 2.5 D-4D o mocy 120 lub 3.0 D-4D o mocy 170 KM.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna 4 i 5-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny AWD |
Długość | 4975 – 5255 mm |
Szerokość | 1760 – 1835 mm |
Wysokość | 1680 – 1810 mm |
Rozstaw osi | 2750 – 3085 mm |
Liczba miejsc | 2 – 5 |
Toyota Hilux VIII generacja
Ósma generacja Hiluxa zadebiutowała w 2015 roku z nowym, dynamicznym silnikiem o pojemności 2,8 o mocy 150 KM przy 3400 obrotach na minutę i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 400 Nm.
Model ten zyskał na komforcie i jakości jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Wysokiej jakości wyposażenie i nowoczesna stylistyka sprawiły, że ta generacja Hiluxa zasługuje na miano wyjątkowo komfortowego i luksusowego pick-upa. W najwyższej wersji – Invincible – pojawiło się specjalne wyposażenie premium, podkreślające wyjątkowy charakter tego modelu. W 2020 auto przeszło face lifting. Zmieniono resory i amortyzatory, a także kształt wypełnienie lamp oraz atrapę chłodnicy. Ponadto zmodernizowano układ kierowniczy, zegary wewnętrzu i wprowadzono system multimedialny z ekranem 8 calowym. Pojawił się także silnik diesla o pojemności 2,8 l i mocy 204 koni mechanicznych.
Parametr | Wartość |
---|---|
Segment | I |
Typy nadwozia | 2 i 4-drzwiowy pickup |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna 6-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny AWD |
Liczba miejsc | 2 – 5 |
Toyota Hilux – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje nowa Toyota Hilux?
Toyota Hilux GR SPORT kosztuje od 210 900 zł netto.
Jaki pick-up wybrac?
Toyota Hilux to jeden z najlepszych picku-upów na świecie.
Ile pali Toyot Hilux?
W mieście auto spala około 10,8 litra na 100 km, zaś w trasie 6,5 litra na 100 km.
Gdzie produkowana jest Toyota Hilux?
Od 2004 roku model ten produkowany jest w Tajlandii.