Witajcie klubowicze fanatycy motoryzacji! Dzisiaj pragniemy Was zabrać w niezwykłą podróż po świecie Toyoty Avensis, której historia, silniki, oraz wersje wyposażenia składają się na wyjątkową historię tego modelu. Przygotujcie się na bogate informacje, które zapewnią Wam kompleksowe spojrzenie na tę legendarną serię samochodów. Czy jesteście gotowi na to, by poznać japońską doskonałość w motoryzacji? W takim razie wsiadajcie do naszego samochodu słów i zaczynamy!
Toyota Avensis – historia modelu
Toyota Avensis to japoński model klasy średniej, który zadebiutował na rynku europejskim w październiku 1997 roku. Głównym celem tego auta było zastąpienie starszego modelu Carina E. Avensis zaprezentował się jako sedan, czterodrzwiowy liftback oraz najbardziej popularna wersja kombi, która w niektórych krajach znana była jako Caldina. Nazwa „Avensis” pochodzi od francuskiego terminu „avancer”, co oznacza „posuwać się naprzód” lub „przesuwać się do przodu”. Model ten przypadł do gustu kierowcom na całym świecie, aż do zakończenia produkcji w sierpniu 2018 roku.
Pierwsza generacja Toyota Avensis, oznaczona jako T22, była produkowana w latach 1997-2003. Oferowana była w różnych wariantach nadwoziowych, takich jak sedan, liftback i kombi. Była to udana próba Toyoty, aby dostarczyć nowoczesne i niezawodne auto klasy średniej, które zastąpiłoby starzejącą się Carinę E.
W 2003 roku, Toyota zaprezentowała drugą generację Avensisa o oznaczeniu T25. Model ten przeszedł gruntowną modernizację wizualną i techniczną, zyskując bardziej nowoczesny wygląd i unowocześnione silniki. Druga generacja była dostępna w różnych wersjach wyposażenia, co pozwalało dostosować auto do indywidualnych potrzeb klientów.
Kolejnym krokiem Toyoty było wprowadzenie trzeciej generacji Avensisa o oznaczeniu T27 w 2008 roku. Model ten kontynuował tradycję poprzedników, oferując przestronne wnętrze, komfort jazdy i wysoką niezawodność. Wersje nadwoziowe obejmowały sedan, liftback i kombi. W 2015 roku auto przeszło facelifting, zyskując nowy wygląd i unowocześnione silniki.
Podsumowując, Toyota Avensis to model, który zdobył uznanie kierowców za swoją niezawodność, komfort i funkcjonalność. Przez lata produkcji, Avensis przechodził ewolucję, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rynku motoryzacyjnego. Chociaż produkcja tego modelu została zakończona w 2018 roku, Avensis pozostaje w pamięci wielu osób jako udane auto klasy średniej od japońskiego producenta.
Toyota Avensis – silniki
Toyota Avensis przez lata doczekała się trzech generacji, a także kilku face liftingów. Zróżnicowane generacje były wyposażone w różne jednostki napędowe, zapewniające doskonałą dynamikę i oszczędność paliwa. W pierwszej generacji znajdowały się różne silniki benzynowe i diesla o mocy od 110 do 163 koni mechanicznych. Druga generacja przyniosła udoskonalone jednostki napędowe, w tym zaawansowane jednostki D-4D o mocy do 180 KM. Ostatnia, trzecia generacja, wprowadziła jeszcze bardziej zaawansowane silniki benzynowe i diesla, w tym 2.0 TDI osiągające nawet 168 KM.
Toyota Avensis – generacje modelu
Podczas swojej produkcji, Avensis przeszedł przez kilka generacji, z których przedstawię szczegółowe informacje:
- Pierwsza generacja (T22) – Produkcja: 1997-2003
Pierwsza generacja Avensisa została wprowadzona do produkcji w 1997 roku i była bezpośrednim następcą modelu Carina E. Była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, takich jak sedan, liftback i kombi. Modele te charakteryzowały się niezawodnością i trwałością.
Dane techniczne silników
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Kod silnika | Liczba cylindrów/zaworów | Moc maksymalna [KM] (KW) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1587 | R4 | 4A-FE | 4/16 | 101 (74)/ 5800 | 136/ 4400 | 12,1 | 190 | 10.1997–08.2000 |
1.6 VVT-i | 1598 | R4 | 3ZZ-FE | 4/16 | 110 (81)/ 6000 | 150/ 3800 | 11,3 | 195 | 09.2000–01.2003 |
1.8 | 1762 | R4 | 7A-FE | 4/16 | 110 (81)/ 5600 | 155/ 2800 | 11 | 195 | 10.1997–08.2000 |
1.8 VVT-i | 1794 | R4 | 1ZZ-FE | 4/16 | 129 (95)/ 6000 | 170/ 4200 | 10 | 200 | 09.2000–01.2003 |
2.0 | 1998 | R4 | 3S-FE | 4/16 | 128 (94)/ 5400 | 178/ 4400 | 9,3 | 205 | 10.1997–08.2000 |
2.0 D-4 VVT-i | 1998 | R4 | 1AZ-FSE | 4/16 | 150 (110)/ 5700 | 200/ 4000 | 9,1 | 205 | 09.2000–01.2003 |
2.0 TD | 1975 | R4 | 2C-TE | 4/8 | 90 (66)/ 4000 | 203/ 2200 | 12 | 180 | 10.1997–08.2000 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 1CD-FTV | 4/16 | 110 (81)/ 4000 | 250/ 2000 | 11,4 | 195 | 09.2000–01.2003 |
- Druga generacja (T25) – Produkcja: 2003-2008
W 2003 roku wprowadzono drugą generację Avensisa o oznaczeniu T25. Model ten przeszedł gruntowną modernizację i zaprojektowano go z myślą o zaspokojeniu potrzeb rynku europejskiego. Wersje nadwoziowe obejmowały sedan, liftback i kombi.
Dane techniczne silników
Wersja | Silnik | Układ zasilania | Średnica × skok tłoka [mm] | St. sprężania | Moc maksymalna [KM (kW)] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | 0-100 km/h [s] | V-max [km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 VVT-i | 3ZZ-FE, R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC | wtrysk wielopunktowy | 79,00 × 81,50 | 10,5:1 | 110 (81) przy 6000 | 150 przy 3800 | 12,0 | 195 |
1.8 VVT-i | 1ZZ-FE, R4 1,8 l (1794 cm³), DOHC | wtrysk wielopunktowy | 79,00 × 91,50 | 10,0:1 | 129 (95) przy 6000 | 170 przy 4200 | 10,3 | 205 |
2.0 VVT-i | 1AZ-FSE, R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC | wtrysk bezpośredni | 86,00 × 86,00 | 11,0:1 | 147 (108) przy 5700 | 196 przy 4000 | 9,4 | 220 |
2.4 VVT-i | 2AZ-FSE, R4 2,4 l (2362 cm³), DOHC | wtrysk bezpośredni | 88,50 × 96,00 | 11,0:1 | 163 (120) przy 5800 | 230 przy 3800 | 9,0 | 220 |
2.0 D-4D | R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo, wtrysk common rail | 82,20 × 94,00 | 18,6:1 | 116 (85) przy 3600 | 280 przy 2000-2200 | 11,2 | 195 | |
2.0 D-4D | R4 2,0 l (1998 cm³), DOHC, turbo, wtrysk common rail | 86,00 × 86,00 | 16,8:1 | 126 (93) przy 3600 | 300 przy 2000-2800 | 10,6 | 200 | |
2.2 D-4D | R4 2,2 l (2231 cm³), DOHC, turbo, wtrysk common rail | 86,00 × 96,00 | 16,8:1 | 150 (110) przy 3600 | 310 przy 2000-3200 | 9,3 | 210 | |
2.2 D-CAT | R4 2,2 l (2231 cm |
- Trzecia generacja (T27) – Produkcja: 2008-2018
Trzecia generacja Avensisa, oznaczona jako T27, została wprowadzona w 2008 roku. Była ona oferowana w wersjach nadwoziowych sedan, liftback i kombi. Model ten charakteryzował się nowoczesnym designem i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Avensis T27 zdobył popularność jako niezawodne i komfortowe auto klasy średniej.
Dane techniczne silników
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Kod silnika | Liczba cylindrów/zaworów | Moc maksymalna [KM (kW)] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 Valvematic | 1598 | R4 | 1ZR-FAE | 4/16 | 132 (97)/ 6400 | 160/ 4400 | 10,4 | 200 | 12.2008 – 04.2018 |
1.8 Valvematic | 1798 | R4 | 2ZR-FAE | 4/16 | 147 (108)/ 6400 | 180/ 4400 | 9,4 | 200 | 12.2008 – 04.2018 |
2.0 Valvematic | 1987 | R4 | 3ZR-FAE | 4/16 | 152 (112)/ 6200 | 196/ 4000 | 9,0 | 205 | 12.2008 – 04.2018 |
1.6 D-4D | 1598 | R4 | 1WW | 4/16 | 112 (82)/ 4000 | 270/ 1750 – 2250 | 11,4 | 180 | 04.2015 – 04.2018 |
2.0 D-4D | 1998 | R4 | 1AD-FTV | 4/16 | 124 (91)/ 3600 | 310/ 1600 – 2400 | 9,8 | 200 | 12.2011 – 04.2015 |
2.0 D-4D | 1998 | R4 | 1AD-FTV | 4/16 | 126 (93)/ 3600 | 310/ 1800 – 2400 | 9,7 | 200 | 12.2008 – 12.2011 |
2.0 D-4D | 1995 | R4 | 2WW | 4/16 | 143 (105)/ 4000 | 320/ 1750 – 2250 | 9,5 | 200 | 04.2015 – 04.2018 |
2.2 D-4D | 2231 | R4 | 2AD-FTV | 4/16 | 150 (110)/ 3600 | 340/ 2000 – 2800 | 8,9 | 210 | 12.2008 – 03.2015 |
2.2 D-CAT | 2231 | R4 | 2AD-FHV | 4/16 | 177 (130)/ 3600 | 400/ 2000 – 2800 | 8,5 | 220 | 12.2008 – 03.2015 |
Warto jednak zaznaczyć, że Toyota Avensis cieszyła się popularnością wśród kierowców klasy średniej ze względu na swoją niezawodność, komfort i funkcjonalność.
Toyota Avensis – Wersje Wyposażenia
Toyota Avensis była znana z bogatego wyposażenia, które spełniało oczekiwania nawet najbardziej wymagających kierowców. Różne wersje wyposażenia oferowały różne opcje i dodatki, zapewniając dostosowanie samochodu do indywidualnych preferencji. W standardowym wyposażeniu znajdowały się m.in. klimatyzacja, system multimedialny, systemy bezpieczeństwa oraz wygodne fotele, które zapewniały komfortowe podróżowanie na długich trasach.
Podsumowując, Toyota Avensis to symbol japońskiego kunsztu w motoryzacji. Jej historia, bogate silniki i różnorodne wersje wyposażenia przyczyniły się do jej sukcesu na rynku motoryzacyjnym. Model ten z pewnością pozostanie na długo w pamięci fanów motoryzacji, a my z przyjemnością wspominamy tę niezwykłą serię samochodów.
Teraz, gdy wsiedliście razem z nami do tej wycieczki po świecie Toyoty Avensis, mam nadzieję, że poczuliście magię tego modelu. Japońska precyzja i niezawodność łączą się tutaj z europejskim designem, tworząc doskonały duet. Już teraz możecie marzyć o przyszłych podróżach tym wyjątkowym pojazdem, wiedząc, że niezawodność i komfort będą Waszymi towarzyszami na każdej drodze.
Odkryj Toyota Avensis już dziś i doświadcz przyjemności z jazdy japońską doskonałością!
Toyota Avensis – najczęściej zadawane pytania
Czy Toyota Avensis to dobry samochód?
Toyota Avensis uważana jest za jedno z najlepszych aut klasy średniej, jakie było dostępne w poprzednim dziesięcioleciu.
Czy warto kupic Toyota Avensis 2 generacji?
Avenis II generacji to dobry samochód klasy średniej, który sprawdzi się szczególnie jako auto rodzinne. Zapewnia komfortową jazdę, przestronność i ekonomiczną podróż.
Czy Toyota Avensis jest jeszcze produkowana?
Avensis przestał być produkowany w roku 2018.
Czy Toyota Avensis ma ocynkowane blachy?
Tak.
Co ile wymiana łańcucha rozrządu Toyota Avensis?
Łańcuch powinno się wymieniać co 100 000 km lub co 6 lat.
Ile spala paliwa Toyota Avensis?
Toyota Avensis spala w mieście około 10-11/100 km. W trasie to 8-9l/100.