Wymiana płynu chłodniczego do motocykla niekoniecznie jest na naszej liście regularnych czynności serwisowych. A to błąd – płyn chłodniczy w motocyklu powinniśmy kontrolować i wymieniać. Sama czynność jest niedroga i prosta, można wykonać ją w przydomowym garażu.
Płyn chłodniczy motocyklowy ma bardzo ważne zadanie do wykonania, a mimo to motocykliści regularnie zapominają o jego wymianie. Płyn do chłodnicy motocykla reguluje temperaturę silnika, bez względu na to, czy jest zimno, czy gorąco. Jego zakres pracy to najczęściej od -35 do 120 stopni Celsjusza. Spadek właściwości lub niski stan może oznaczać problemy z dogrzaniem jednostki napędowej, lub jej przegrzanie. Zastosowanie nieodpowiedniego płynu to ryzyko korozji i uszkodzenia delikatnych, aluminiowych części układu chłodzenia.
Jaki płyn chłodniczy do motocykla?
Przede wszystkim taki, który rekomenduje producent. Koniecznie należy unikać samochodowych płynów chłodniczych, które nie nadają się do zastosowania w aluminiowych blokach silnika oraz potrafią rozpuszczać uszczelki. Kolor płynu chłodniczego (najczęściej zależny od rodzaju technologii, na bazie jakiej powstał) nie jest tak ważny, jak jego regularne wymienianie.
Regularne, czyli z reguły co dwa lata – chyba że producent zaleca inny interwał. Płynu chłodniczego nie powinniśmy mieszać z wodą, ponieważ traci on wtedy swoje właściwości. Jeśli już potrzebujemy dolać płyn chłodniczy do motocykla, to należy wykorzystać wodę destylowaną. Woda z kranu posiada osady, które mogą ograniczać drożność układu. Odradza się także mieszanie różnych płynów ze sobą.
Podsumowując: musimy otworzyć książkę serwisową i wybrać płyn, który poleca producent naszego motocykla.
Dlaczego wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu co dwa lata?
Wprawdzie płyny chłodnicze na bezkrzemianowej bazie można wymieniać rzadziej, to standardowym rozwiązaniem będzie wymiana, co dwa lata. Płyn chłodniczy w motocyklu starzeje się – tak samo, jak olej silnikowy – nie tylko podczas jazdy, ale także podczas postoju. Wymiana nie jest trudna i każdy z mechanicznym zacięciem powinien poradzić sobie z wymianą płynu w przydomowym garażu.
Stary, przepracowany płyn chłodniczy motocyklowy to spadek właściwości i ryzyko niedogrzania lub przegrzania pojazdu. Częste przegrzewanie pojazdu może być katastrofalne w skutkach dla jednostki napędowej. Woda z płynu chłodniczego odparowuje, więc poza spadkiem właściwości, zmienić może się także stan.
Płyn chłodniczy – motocyklowy, nie samochodowy!
Zupełnie najważniejszą zasadą jest unikanie dolewania samochodowego płynu chłodniczego i pamiętanie o regularnej wymianie. Jeśli będziemy się tego trzymać, to nie powinniśmy mieć problemów z układem chłodzenia naszego pojazdu.