Silniki samochodowe stają się coraz bardziej zaawansowane. Z jednej strony muszą spełniać coraz surowsze normy emisji, z drugiej osiągają coraz wyższą moc z niewielkiej pojemności. Wymagające warunki pracy sprawiają jednak, że nowoczesne silniki, w szczególności jednostki małolitrażowe, są narażone na odkładanie się w nich zanieczyszczeń, osadów i nagaru. Sposobem na walkę z nimi są płukanki silnika, które mają umożliwić utrzymanie go w dobrej kondycji. Kiedy użycie płukanki może być wskazane?
Po co stosuje się płukankę silnika?
Zastosowanie płukanki ma na celu optymalizację pracy silnika poprzez usunięcie zanieczyszczeń powodujących obniżenie parametrów jednostki oraz wywołujących niepokojące objawy. W przypadku silników małolitrażowych mechanicy zalecają czasem nawet stosowanie płukanki podczas każdej wymiany oleju. Oczywiście przed zastosowaniem płukanki, warto upewnić się, czy wybrany produkt jest godny zaufania. Przykładem może być np. płukanka TEC2000 dostępna na deler.pl/p/tec-2000-engine-flush-plukanka-silnika. To uniwersalny środek do silników benzynowych, wysokoprężnych oraz zasilanych LPG. Preparat otrzymał sporo pozytywnych opinii i jak twierdzi producent, nie zawiera szkodliwych związków jak m.in. siarka.
Przy jakich objawach płukanka może być wskazana?
Brud w silniku osadza się na jego wewnętrznych powierzchniach. Dużym problemem są złogi odkładające się w kilku newralgicznych punktach – m.in. na pierścieniach tłokowych i w ich rowkach, na popychaczach zaworowych czy w kanałach olejowych. Nagar odkładający się na pierścieniach sprawia, że obniża się kompresja silnika.
Pierścienie zaklinowane przez to w rowkach tłoków przepuszczają olej, co powoduje jego spalanie, a ponadto niszczą gładź cylindra. Dlatego pojawienie się problemów z poborem oleju może być sygnałem, że warto wykonać płukankę. O zużyciu oleju świadczy nie tylko obniżający się poziom środka smarnego na bagnecie. Warto zwracać uwagę również na to, czy z wydechu wydobywa się niebieski lub ciemny dym, będący skutkiem spalania oleju.
W przypadku, gdy zanieczyszczenia odłożą się na popychaczach zaworowych, pracy zaworów może towarzyszyć nadmierny hałas. Zanieczyszczenia zbierające się w kanałach olejowych ograniczają przepływ oleju, co zwiększa ryzyko awarii – zarówno silnika, jak i np. turbosprężarki. Dodatkowo płukankę można wykonać, gdy następuje ucieczka oleju przez odmę, samochód jeździ głównie lub wyłącznie po mieście, olej nie został wymieniony na czas, kupiliśmy samochód używany i nie znamy dokładnie historii silnika.
Jakie efekty powinna dać płukanka silnika?
Stosowanie płukanki ma na celu przede wszystkim utrzymanie silnika w dobrej kondycji – brak zanieczyszczeń zapewni mu komfortowe warunki pracy. W efekcie da się zauważyć m.in. poprawę osiągów oraz spadek zużycia oleju. Ponadto działanie płukanki może też zredukować emisję spalin. Należy jednak pamiętać, że wypłukanie zanieczyszczeń nie jest równoznaczne z wymianą uszkodzonych elementów. Zastosowanie płukanki nie przyniesie zamierzonych efektów, jeżeli doszło do awarii lub zniszczenia np. pierścieni tłokowych.
W efekcie płukanka stanowi bardziej środek zapobiegawczy niż naprawczy – stosowanie płukanki zwiększa szanse na uniknięcie awarii. Jeżeli jednak pojawiają się niepokojące objawy, to płukanka wykonana na wczesnym etapie może pozwolić pozbyć się ich całkowicie. Jeżeli zużycie oleju jest efektem zanieczyszczenia pierścieni tłokowych, ale pierścienie nie uległy jeszcze zniszczeniu, to płukanka może przywrócić im sprawność i pozwoli uniknąć kosztownej naprawy.