We współczesnych pojazdach mamy do czynienia z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Samochody są wydajne i prawie niezawodne, a ponadto mają świetne osiągi. Kluczowym elementem utrzymania pojazdu w dobrym stanie jest konserwacja. Do niezbędnych zabiegów należy wymiana filtra paliwa. Wyjaśniamy zatem, kiedy należy wymienić filtr paliwa, jakie są objawy zapchanego filtra oraz co ile należy go wymieniać profilaktycznie.
Zapchany filtr paliwa – objawy
Aby układ wtryskowy działał precyzyjnie, trzeba zamontować w samochodzie wydajny filtr paliwa. Jeśli filtr paliwa w twoim samochodzie zapcha się, to na pewno będziesz o tym wiedzieć. Do głównych objawów należą:
- spadek mocy silnika,
- zauważalne pogorszenie osiągów,
- problem z uruchomieniem silnika,
- głośna praca silnika,
- większe spalanie,
- wyczuwalny zapach oleju,
- dym z rury wydechowej.
Wszystkie te objawy są sygnałem alarmowym i mówią o konieczności przeprowadzenia diagnostyki. Pozwoli to zlokalizować problem (zazwyczaj mamy tu do czynienia właśnie z zapchanym filtrem) i uniknąć dalszych usterek.
Filtry paliwa – co ile wymiana?
Regularne przeprowadzanie konserwacji poszczególnych części i całych układów samochodu jest bardzo ważne. Zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy, przedłuża żywotność pojazdu i zapobiega usterkom. Co ile należy zatem wymieniać filtr paliwa? Zależy to od kilku czynników.
Jeżeli kupiłeś auto z salonu, to koniecznie zapoznaj się z instrukcją obsługi. Producent zawarł tam wszelkie zalecenia odnośnie do konserwacji samochodu. W dokumentacji z pewnością znajdziesz informację na temat częstotliwości wymiany filtra.
Jeśli natomiast stałeś się posiadaczem samochodu używanego, to wymień filtr od razu po zakupie. Jest to najlepsza opcja, jeśli nie wiesz, kiedy poprzedni właściciel zmieniał filtr paliwa.
Na częstotliwość wymiany filtra paliwa mają wpływ takie czynniki jak:
- rodzaj silnika,
- styl jazdy – samochody poddawane intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach muszą mieć wymieniany filtr nieco częściej,
- jakość paliwa – kiepskiej jakości paliwo ma znaczący wpływ na pracę silnika i powoduje szybsze zapychanie się filtra. W sytuacji użycia takiego paliwa należy szybciej wymienić filtr.
Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się wymieniać filtr paliwa co 20-30 tysięcy kilometrów w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi. Samochody wyposażone w silnik Diesla powinny mieć zmieniany filtr co 15-20 tysięcy kilometrów. Na wymianę filtra trzeba się zdecydować niezwłocznie, jeśli zauważysz wymienione we wcześniejszej części artykułu niepokojące objawy.

Rodzaje filtrów – na co się zdecydować?
Filtry dzielą się przede wszystkim na te, przeznaczone do samochodów z silnikiem benzynowym (najczęściej przepływowy) oraz z silnikiem Diesla (te z kolei można podzielić na filtr nakręcany lub paliwowy z separatorem wody i odstojnikiem).
Filtry paliwa dzielą się na:
- Filtr przepływowy – element filtrujący oddziela zanieczyszczenia od paliwa. To podstawowy rodzaj filtra, który można znaleźć przede wszystkim w autach z silnikiem benzynowym.
- Filtr paliwa z podgrzewaczem i bez – tego typu filtr jest wyposażony w specjalny element grzejny, który podgrzewa olej napędowy, co z kolei ułatwia rozruch. Zazwyczaj jest stosowany w samochodach z silnikiem Diesla, które mają problem z rozruchem w niskich temperaturach. Niemniej sprawdzają się też w autach z silnikiem benzynowym.
- Z magnesem – pole magnetyczne wyłapuje drobinki metali, co w efekcie pozwala na oczyszczanie paliwa. Samochody wyposażone w silnik Diesla są bardziej narażone na zanieczyszczenia, a zatem filtry z magnesem są najczęściej używane właśnie w takich autach. Z powodzeniem posłużą jednak również jako filtr do samochodów z silnikiem benzynowym.
- Z zaworem zwrotnym – zawór zwrotny zapobiega cofaniu się paliwa. Ten filtr doskonale sprawdza się we wszystkich modelach samochodów, ale szczególnie w autach z silnikiem Diesla.
- Z czujnikiem wody – filtr wyposażony jest w specjalny czujnik, który wykrywa zawartość wody w paliwie.
- Z odstojnikiem – ten filtr jest wyposażony w odstojnik, w którym gromadzi się odparowana z paliwa woda. Takie rozwiązanie zapobiega korozji elementów układu paliwowego.