No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
No Result
View All Result

Cięcie laserem, plazmą i tlenem – czyli nowoczesne technologie w branży automotive

Michał Kozłowski Autor publikacji: Michał Kozłowski
2024-04-09
w Informacje
0 0
0

Cięcie metalu wiąże się z zastosowaniem różnych technik. Cięcie laserowe, tlenowe i plazmowe to najpopularniejsze techniki cięcia metalu w przypadku większych i bardziej wymagających projektów.

Wybór techniki będzie zależał od budżetu, rodzaju ciętego metalu, poziomu precyzji oraz zastosowania wytworzonej części. Z tego artykułu dowiesz się, czym charakteryzują się poszczególne techniki cięcia i jakie mają zastosowanie.

Pokrótce opiszemy Ci również, jak dobrać rodzaj cięcia do materiału, żeby nie powstawała korozja. W naszym przeglądzie dowiesz się również, jak wygląda sprawa na Polskim rynku. Zachęcamy do lektury i podzielenia się z nami Twoimi spostrzeżeniami.

Artykuł przy współpracy z firmą OTS – kursy spawalnicze.

Spis treści:

Toggle
  • Cięcie laserem
  • Cięcie plazmą
  • Cięcie tlenem
  • Którą metodę cięcia wybrać?
  • Cięcie laserem, plazmą i tlenem w Polsce
  • UNIHUT – Nowoczesne techniki cięcia laserem w branży Automotive
    • Podsumowanie

Cięcie laserem

Cięcie laserowe polega na wykorzystaniu skomputeryzowanych maszyn laserowych o dużej mocy do przecinania metalu. Oprócz technologii laserowej maszyny te wykorzystują azot i tlen lub sprężone powietrze do precyzyjnego cięcia metalu.
Maszyny laserowe są również używane do grawerowania, spawania i przycinania metali.

Przemysł motoryzacyjny ma duże zapotrzebowanie na dokładne repliki części o różnych kształtach i rozmiarach. Cięcie laserowe znajduje również zastosowanie, podczas cięcia metali i tworzyw sztucznych w celu formowania elementów karoserii pojazdu, elementów elektronicznych, a także osłon wewnętrznych i przycisków.

Dodatkowo wycinarki laserowe mogą być używane do grawerowania przycisków we wnętrzu pojazdu, a nawet do wypalania numeru seryjnego i numeru części na produkowanych elementach. Wykrojniki używane do wycinania różnych elementów mogą być również wycinane laserowo.

Cięcie laserowe umożliwia cięcie hydro formowanych części. Są to zazwyczaj mocne rury, które służą do wsparcia konstrukcji pojazdów. Zazwyczaj te elementy są używane do tworzenia ramy silnika lub tablic przyrządów.

Cięcie laserem, plazmą i tlenem - czyli nowoczesne technologie w branży automotive
Cięcie laserem, plazmą i tlenem – czyli nowoczesne technologie w branży automotive

Cięcie plazmą

Cięcie za pomocą plazmy jest znacznie starszą techniką, która została opracowana jako bardziej wydajna alternatywa dla cięcia płomieniowego (tlenowego).
Ta metoda wykorzystuje sprężony tlen i inne gazy, takie jak azot i wodór, przetłaczane z dużą prędkością przez maszynę z małym otworem.

Wysoka prędkość, ciśnienie i kombinacja gazów wytwarzają rodzaj gazu, który jest znany jako plazma.

Podgrzane elektryczne jony gazu plazmowego pomagają w cięciu elementów metalowych.

Cięcie tlenem

Cięcie płomieniowe należy do najstarszych technik cięcia metalu. Proces ten wykorzystuje kombinację czystego tlenu i źródła wysokiej temperatury.
Najpierw metal jest podgrzewany do bardzo wysokich temperatur, a następnie maszyna do cięcia emituje tlen na nagrzaną powierzchnię

Ten proces utleniania wycina metal do pożądanych kształtów i rozmiarów.

Którą metodę cięcia wybrać?

W zasadzie nie ma czegoś takiego, jak uniwersalna metoda cięcia. Chociaż te trzy metody cięcia metalu mają pewne różnice, wszystkie są nadal używane do różnych zastosowań.
Cięcie tlenem nadaje się głównie do cięcia grubszych metali. Z drugiej strony, cienkie metale wymagają bardzo precyzyjnych, szybkich technik, takich jak cięcie plazmą i cięcie laserem.
Konfiguracja maszyny do cięcia płomieniem jest prosta i szybka, a sama technika jest niedroga. Z drugiej strony cięcie płomieniowe ogranicza się na ogół do cięcia węgla i odmian stali zawierających niewielkie ilości stopów i jest mniej odpowiednie do cięcia aluminium i stali nierdzewnej.
Cięcie tlenem powoduje również powstawanie większych stref wpływu ciepła (HAZ). HAZ to obszary metalu, które mogą obejmować korozję, kruchość i pękanie.

Cięcie laserem, plazmą i tlenem w Polsce

W naszym pięknym kraju możemy znaleźć szereg firm, które oferują podobne rozwiązania technologiczne. To nie prawda, że kraj jest zacofany w tej dziedzinie, ponieważ w Polsce możemy znaleźć prawdziwych profesjonalistów.
Nasza redakcja wybrała tego przedsiębiorcę, ponieważ jest to firma o ugruntowanej pozycji w tym rynku.

Firma dysponuje szeroką, wyspecjalizowaną, wyposażoną w profesjonalny i najnowszy sprzęt kadrą inżynieryjno-techniczną o wysokich kwalifikacjach zawodowych potwierdzonych przez jednostki notyfikowane: Urząd Dozoru Technicznego, Transportowego Dozoru Technicznego, Fosbel Ceramic Technologies, Fib Services International.

UNIHUT posiada wieloletnie doświadczenie w procesach spawania, cięcia i napawania zarówno stali nisko i wysoko stopowych jak i metali kolorowych (miedź, aluminium i inne), podparte szerokimi uprawnieniami. Wszystko to okraszone zostaje najwyższą jakością w najbardziej konkurencyjnej cenie.

Firma UNIHUT działa już ponad 35 lat i zatrudnia 227 pracowników. Wszystkie prace zostają wykonane w terminie i podlegają gwarancji.

UNIHUT – Nowoczesne techniki cięcia laserem w branży Automotive

Cięcie laserowe wspomagane powietrzem jest stosowane od ponad dwóch dekad i przynosi pewne znaczące korzyści w porównaniu z innymi technikami cięcia:

  • Zwrot z inwestycji: Wykorzystanie powietrza (zwłaszcza azotu) do wspomagania cięcia laserowego zapewnia znaczny zwrot z inwestycji dla operatorów, którzy instalują je do cięcia stali nierdzewnej.Technologia cięcia wspomaganego powietrzem zwiększy wydajność powiązanych procesów kształtowania metalu.
  • Czystsze krawędzie cięcia: Wspomagane powietrzem cięcie laserowe pozwala uzyskać równe krawędzie metalu z mniejszym nadmiarem materiału. Gdy lasery światłowodowe są połączone z wtryskiwanym powietrzem, cięte powierzchnie są mniej postrzępione niż w przypadku zwykłych technik cięcia. Jest to szczególnie ważne w przypadku stosowania części metalowych ze względu na ich estetykę w produktach końcowych.
  • Zwiększona wydajność dzięki szybkiemu cięciu: Wspomagane powietrzem cięcie laserowe to szybsza metoda kształtowania materiałów metalowych – szczególnie gęstszych blach. Poprawiona prędkość cięcia znacznie zwiększając wydajność produkcji.
  • Zmniejszone koszty zaopatrzenia: W porównaniu z gazem tlenowym i azotowym koszt korzystania z urządzenia do cięcia laserowego wspomaganego powietrzem jest znacznie niższy.Wykorzystanie otaczającego powietrza do wspomagania procedur cięcia laserowego wyeliminuje potrzebę zaopatrywania się przez operatorów instalacji w azot i tlen, dzięki czemu ogólne koszty produkcji będą niższe.
  • Cięcie laserowe azotem: Wszystkie operacje cięcia laserowego metalu można wykonać przy użyciu gazu azotowego. Ten gaz obojętny jest idealny do procesów obejmujących aluminium i jego stopy, a także stal nierdzewną.Obsługa wycinarki laserowej wspomaganej azotem jest prosta. Ciepło z lasera jest wykorzystywane do topienia materiału w określonych punktach, a następnie do usunięcia nadmiaru metalu z powierzchni cięcia wykorzystywany jest strumień azotu. Istotną korzyścią ze stosowania azotu jest brak jakichkolwiek dodatkowych reakcji wytwarzających ciepło, ponieważ gaz jest obojętny. Pozwala to operatorom na uzyskanie czystszych cięć w szybkim tempie.
  • Oczyszczanie wiązki laserowej: Innym zastosowaniem azotu bezpośrednio związanym z procesem cięcia laserowego jest wykorzystanie gazu w celu zapewnienia jednorodności wiązki laserowej skierowanej na materiał metalowy. Przepuszczenie strumienia gazowego azotu przez rurki wiązki laserowej wyeliminuje tlen i wszelkie inne zanieczyszczenia, które mogłyby wpłynąć na zdolność lasera do wytwarzania czystego, jednolitego cięcia.
  • Zapobieganie utlenianiu: Ze względu na swoją obojętną naturę, zastosowanie azotu w procesie cięcia laserowego zmniejsza ryzyko niepożądanego utleniania występującego na ciętych powierzchniach metalowych. Gazowy azot skutecznie wypiera tlen z powierzchni metalowych i zapewnia wysokiej jakości wykończenie, skracając czas przygotowania przed spawaniem.

Podsumowanie


Najlepiej jest jednak zaufać profesjonalistom i pozwolić im wybrać optymalne rozwiązanie.

Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu. Chętnie poznamy również Wasze spostrzeżenia, więc gorąco zachęcamy do pozostawienia komentarza.

Tags: przemysł
Poprzedni artykuł

Toyota Prius: Hybrydowa Ikona Nowoczesnej Motoryzacji

Następny artykuł

Chevy Suburban – specyfikacja, data premiery, cena

Następny post

Chevy Suburban - specyfikacja, data premiery, cena

Toyota Highlander z wydłużonym rozstawem osi

Popularne artykuły

Kod-błedu-P0172

Kod błędu P0172 – co oznacza kod usterki? Jak zdiagnozować?

by Redaktor
2023-05-01
0

Podczas jazdy samochodem, często można się natknąć na komunikaty o usterkach wyświetlane przez komputer pokładowy. Jednym z takich komunikatów jest...

P0302

Kod błędu P0302 – diagnostyka i naprawa usterki

by Redaktor
2023-04-25
0

P0302 to kod błędu silnika. W niniejszym artykule wyjaśnimy dokładnie, co on oznacza, wskażemy objawy awarii, a także jej przyczyny...

Kod-błedu-P0340

Kod błędu P0340 – usterka obwodu czujnika położenia wałka rozrządu

by Redaktor
2023-05-01
0

Kod błędu P0340 pojawia się w systemie diagnostycznym samochodów, zwany jest także kodem DTC P0340. W tym artykule wyjaśnimy dokładnie,...

P0014

Kod błędu P0014 – opis naprawy usterki

by Redaktor
2023-04-24
0

W tym artykule opiszemy kod błędu P0014 i jak można go naprawić. Kod błędu P0014 jest często spotykanym błędem w...

P0304

Kod błędu P0304 – jak wykryć i naprawić?

by Redaktor
2023-04-25
0

Wiele osób korzysta z samochodów, ale niewiele osób wie, jak je naprawić. Dlatego też, gdy coś się zepsuje, mogą oni...

Najnowsze artykuły

PNT rejestracja samochodu, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

PNT rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-06
0

Zobaczyłeś na drodze pojazd z rejestracją PNT i zastanawiasz się, co ona oznacza? Dowiedz się, z jakiego województwa, powiatu i...

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

by Michał Kozłowski
2025-05-06
0

Praca w magazynie warsztatu samochodowego jest istotną, lecz często niedocenianą rolą w branży motoryzacyjnej. Bez odpowiedniej organizacji i dobrze zarządzanego...

SK rejestracja, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

SK rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-04
0

Zastanawiasz się, skąd pochodzi pojazd z tablicą rejestracyjną, która zaczyna się od SK? Dowiedz się, jakie województwo, powiat oraz miasto...

Co to jest dekoder VIN i jak działa

Co to jest dekoder VIN i jak działa

by Michał Kozłowski
2025-05-01
0

VIN, czyli numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number), jest unikalnym kodem przypisanym każdemu pojazdowi wyprodukowanemu na świecie. Składa się z...

Kluczowe Aspekty i Wybór Turbosprężarek z Wiatreo

Kluczowe Aspekty i Wybór Turbosprężarek z Wiatreo

by Michał Kozłowski
2025-05-01
0

Na rynku motoryzacyjnym obecnie można zaobserwować dynamiczny rozwój technologii turbodoładowania, który sprawia, że rynek turbosprężarek zyskuje coraz większą popularność. Wraz...

Portal mechaników samochodowych

Jeżeli masz jakieś pytania zapraszamy do kontaktu:

Wały Generała Józefa Dwernickiego 117
42-202 Częstochowa
Kontakt z redakcją: redakcja@forum-mechaniczne.pl
tel: 693 162 250

Zespół Forum-Mechaniczne.pl
Działamy nieprzerwanie od 2010 roku

Polityka Prywatności | Polityka Cookies | Regulamin | Disclaimer | Przewodnik Etyczny | Polityka Redakcyjna | Kontakt

© Forum mechaników samochdowych w sieci od 2010

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo