ATR to skrót od angielskiego określenia Automatic Transmission Relay, czyli Przekaźnika Automatycznej Skrzyni Biegów. Jest to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie z automatycznym układem przeniesienia napędu.
Czym jest ATR – Automatic Transmission Relay?
ATR – Automatic Transmission Relay jest elektronicznym układem, który przetwarza sygnały elektryczne na różne pozycje skrzyni biegów. Jego głównym zadaniem jest sterowanie przełożeniami w automatycznym układzie przeniesienia napędu. Jest to układ sterujący skrzynią biegów, który jest odpowiedzialny za wybór właściwych biegów w zależności od warunków jazdy. Posiada również zdolność do automatycznego przełączania między biegami i jest głównym czynnikiem decydującym o osiągnięciu optymalnych osiągów skrzyni biegów.
Do czego służy Automatic Transmission Relay?
ATR jest odpowiedzialny za optymalne wykorzystanie skrzyni biegów. Dzięki ATR samochód jest w stanie dostosować szybkość jazdy do warunków na drodze, w tym do wzniesień i zjazdów, tak aby zapewnić najwyższy komfort i bezpieczeństwo. ATR również zapewnia płynne przełączanie między biegami, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie wydajności.
W jaki sposób działa ATR?
ATR działa w oparciu o informacje otrzymywane z czujników i innych układów samochodu. Na podstawie tej informacji, ATR wybiera odpowiednie przełożenie skrzyni biegów w celu optymalizacji wydajności. Zazwyczaj czujniki informują ATR o aktualnym poziomie obciążenia silnika, prędkości samochodu i wciśniętym pedale gazu. Na tej podstawie ATR wybiera odpowiedni bieg.
Automatic Transmission Relay – budowa
ATR składa się z kilku podzespołów, w tym z przekaźnika, czujników, układu sterującego, przełączników i silnika. Przekaźnik i czujniki są odpowiedzialne za zbieranie danych, które są następnie przekazywane do układu sterującego. Następnie układ sterujący przesyła sygnały do przełączników, które sterują silnikiem i wybierają odpowiedni bieg. Przełączniki są również odpowiedzialne za przesyłanie danych zwrotnych do układu sterującego, aby mógł wybrać właściwy bieg.