AST jest coraz bardziej popularną technologią w samochodach osobowych i autobusach komunikacji miejskiej. Wykorzystuje ona automatyczne sterowanie, które jest w stanie dokonać zmiany biegów bez konieczności używania sprzęgła.
Czym jest AST – Automated Shift Transmission?
AST – Automated Shift Transmission, to technologia, która wykorzystuje się w systemach automatycznej zmiany biegów. Jest to rodzaj skrzyni biegów, która umożliwia samodzielne zmiany biegów bez konieczności używania sprzęgła. Takie systemy są coraz częściej stosowane w samochodach osobowych, a także w autobusach komunikacji miejskiej.
Jak działa AST?
AST działa na zasadzie automatycznego sterowania. Jest ona sterowana za pomocą komputera, który jest w stanie rozpoznać, czy dana sytuacja wymaga zmiany biegów. Komputer dokonuje tego poprzez analizę danych, takich jak obroty silnika, prędkość, przyspieszenie i inne.
Automated Shift Transmission – budowa
AST składa się z automatycznego sprzęgła, skrzyni biegów, układu elektronicznego sterującego, silnika elektrycznego i czujników. Układ elektroniczny sterujący współpracuje z czujnikami, aby określić, w którym momencie należy przełączyć biegi. Sprzęgło automatyczne pracuje w celu przeniesienia napędu z silnika do skrzyni biegów. Silnik elektryczny wykorzystuje siłę wytwarzaną przez silnik i zasila skrzynię biegów.
Gdzie stosuje się AST?
Firma General Motors jako pierwsza zastosowała system Automated Shift Transmission w swoich produktach w latach 80-tych. Od tego czasu wiele firm samochodowych wprowadziło własne wersje tej technologii, w tym Volkswagen, Ford, BMW i Volvo. System ten jest również szeroko stosowany w konstrukcji pojazdów wojskowych, gdzie pozwala on na szybki i bezpieczny manewr bojowy.
System Automated Shift Transmission jest stosowany w samochodach osobowych, ciężarowych, autobusach oraz w pojazdach wojskowych. Wykorzystuje on specjalny elektroniczny sterownik, który jest odpowiedzialny za monitorowanie i rozpoznawanie ruchu kierowcy. Sterownik wykorzystuje również czujniki prędkości i obrotów silnika, aby określić, kiedy i jak zmieniać biegi.