ASD – Automatisches Sperr Differential to układ, który blokuje tylne koła w samochodzie podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Dzięki temu samochód ma lepszą przyczepność i prowadzi się lepiej.
Czym jest ASD – Automatisches Sperr Differential?
Czym jest ASD? Automatisches Sperr Differential (ASD) to skrót od technologii stosowanej w samochodach, która została wykorzystana po raz pierwszy w roku 1994. Oznacza to, że jest ona obecna w większości nowoczesnych pojazdów. Technologia ta ma na celu poprawienie przyczepności i kontroli nad samochodem.
Jak działa ASD?
ASD jest systemem, który działa na zasadzie blokady mechanizmu różnicowego, który jest częścią układu napędowego w samochodzie. To właśnie system różnicowy odpowiada za przenoszenie napędu od silnika do kół. ASD działa poprzez zablokowanie mechanizmu różnicowego, aby zapobiec utracie przyczepności i zbyt szybkiemu obracaniu się kół. ASD sprawia, że samochód jest bardziej stabilny i bezpieczny.
Technologia ta działa w taki sposób, że gdy jedno koło przestaje pracować, system automatycznie blokuje mechanizm różnicowy, aby zapobiec obracaniu się kół. Blokada ta pozwala silnikowi przenosić więcej napędu do kół, które pracują, dzięki czemu samochód jest bardziej stabilny.
Automatisches Sperr Differential – budowa
ASD jest skonstruowany tak, aby automatycznie blokować ruch obrotowy pomiędzy kółkami w momencie, gdy jedno z nich zacznie się ślizgać. System wykorzystuje mechanizm sprzęgłowy, który ogranicza ruch obrotowy kół, które są najbardziej narażone na przyślizg. W ten sposób zapewniona jest lepsza przyczepność pojazdu. System ASD wykorzystuje mechanizm sprzęgłowy, który jest sterowany przez elektroniczny system kontroli przyślizgu (TCS). Gdy jedno z kół zaczyna się ślizgać, TCS automatycznie włącza mechanizm sprzęgłowy, co powoduje, że oba kola obracają się jednocześnie. W ten sposób, pojazd staje się bardziej stabilny i ma lepszą przyczepność do nawierzchni.