W ostatnim czasie coraz więcej producentów samochodów oferuje modele wyposażone w system AKS – Automatische Kupplung System. Jest to układ, który automatycznie łączy i rozłącza sprzęgło podczas jazdy. Dzięki temu kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu, a nie na ciągłym naciśnięciu pedału sprzęgła.
Czym jest AKS – Automatische Kupplung System?
AKS – Automatische Kupplung System, czyli inaczej układ automatycznego łączenia, to system, który ma za zadanie łączyć i rozłączać silnik pojazdu z przekładnią bez ingerencji kierowcy. Jest to system stosowany w samochodach osobowych i ciężarowych, a także w niektórych motocyklach. Działanie systemu opiera się na elektromagnesach, które sterują pracą sprzęgła.
System ten jest bardzo przydatny, gdyż pozwala on na uniknięcie wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze. Kierowca nie musi się już martwić o to, aby prawidłowo włączyć i wyłączyć sprzęgło, gdyż system robi to za niego. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy kierowca jest zmuszony do szybkiej zmiany pasa ruchu lub do wykonania innego manewru, który wymaga jednoczesnego włączenia i wyłączenia sprzęgła.
W jaki sposób działaAutomatische Kupplung System?
System Automatische Kupplung System jest bardzo prosty w obsłudze. Wystarczy, że kierowca naciśnie pedał gazu, a system automatycznie włączy się i rozpocznie łączenie silnika z przekładnią. Podczas jazdy kierowca nie musi się już martwić o to, aby prawidłowo włączyć i wyłączyć sprzęgło, gdyż system robi to za niego. Dzięki temu kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe i uniknięciu potencjalnych niebezpieczeństw na drodze.
AKS – Automatische Kupplung System – budowa
Wiele osób nie wie, jak działa automatyczna skrzynia biegów w samochodzie. Wymaga ona od nas tylko naciśnięcia pedału gazu i hamulca, a resztą zajmuje się samochód. Jednak, aby ta skrzynia biegów mogła działać, potrzebuje ona specjalnego systemu, którym jest AKS. Jest to system, który jest odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem w samochodzie. AKS działa w oparciu o czujniki, które monitorują prędkość i pozycję samochodu. Na tej podstawie system dobiera odpowiedni moment, w którym należy włączyć i wyłączyć sprzęgło.