W dzisiejszym artykule wyjaśnimy czym jest AFR – Air to Fuel Ratio. Objaśnimy zastosowanie wskaźnika oraz to, dlaczego jest on tak istotny. Zapraszamy do lektury!
Czym dokładnie jest AFR (A/F) – Air to Fuel Ratio?
AFR to stosunek masowy powietrza do paliwa w mieszance. Jest to wskaźnik, który mówi nam, jak dużo paliwa jest potrzebne do spalenia całego dostarczonego powietrza. AFR jest mierzony w jednostkach stosunku, na przykład 14,7: 1. Oznacza to, że na każde 14,7 kg powietrza potrzeba 1 kg paliwa. Mieszanka bogata to taka, w której jest więcej paliwa niż powietrza. Bogate mieszanki są używane w zimnych warunkach lub wtedy, gdy chcemy uzyskać większą moc. Natomiast mieszanka uboga jest taka, w której jest więcej powietrza niż paliwa. Ubogie mieszanki są używane w ciepłych warunkach lub gdy chcemy uzyskać większą wydajność.
Prawidłowa mieszanka AFR dla silników benzynowych jest lekko bogata, około 14,7: 1 lub bogatsza. Dla silników Diesla jest to bardziej uboga mieszanka, około 14,5: 1. Pamiętaj, że AFR jest tylko wskaźnikiem. To, co naprawdę się liczy, to ilość tlenu w mieszance. Aby uzyskać optymalną mieszankę, konieczne jest zastosowanie tlenu w odpowiednim stosunku do paliwa.
Zastosowanie wskaźnika AFR
Wskaźnik AFR odczytuje stosunek masy powietrza do masy paliwa w mieszance, którą silnik otrzymuje w danej chwili. Ten wskaźnik jest używany do określenia, czy mieszanka paliwowa jest prawidłowa, a także jest wykorzystywany do regulacji mieszanki paliwowej w silniku. Powietrze i paliwo mieszają się w silniku samochodowym w stosunku 14:1 do 25:1. Wskaźnik AFR może pomóc w ustaleniu, czy mieszanka paliwowa jest prawidłowa. Może on także służyć do regulacji mieszanki paliwowej. Jeśli mieszanka paliwowa jest za bogata, może to prowadzić do zatrucia katalizatora i przedwczesnego zużycia silnika. Zbyt uboga mieszanka może spowodować niedobór mocy i przegrzanie silnika. Dlatego ważne jest, aby mieć prawidłowo ustawiony wskaźnik AFR.
AFR (A/F) – Air to Fuel Ratio – dlaczego jest tak ważny?
AFR Air to Fuel Ratio dlaczego jest ważny? Wynika to z faktu, że ilość tlenu jest ograniczona, a spalanie nie może się odbywać bez tlenu. Zbyt mała ilość tlenu może prowadzić do niedopalonego paliwa, które może zanieczyszczać katalizator. Z kolei zbyt duża ilość tlenu prowadzi do przepalania się paliwa, które może uszkodzić tłoki. Dlatego konieczne jest ustalenie optymalnej proporcji powietrza do paliwa, aby zapewnić prawidłowe i efektywne spalanie.