ADC – Active Damper Control to system kontroli amortyzatorów, który został stworzony z myślą o zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy. System pozwala na precyzyjne dostosowanie pracy amortyzatorów do aktualnych warunków jazdy oraz indywidualnych preferencji kierowcy. ADC jest obecnie dostępny w wielu modelach samochodów marki BMW.
Czym jest ADC – Active Damper Control? Definicja pojęcia
W samochodzie marki BMW Active Damper Control (ADC) to system, który reguluje pracę amortyzatorów. W zależności od sytuacji na drodze, ADC dostosowuje charakterystykę amortyzatorów tak, aby zapewnić optymalną stabilność i komfort jazdy. System ADC jest wykorzystywany w połączeniu z innymi systemami takimi jak: DSC (Dynamic Stability Control), ABS (Anti-lock Braking System) czy też ASC (Automatic Stability Control). Wszystkie te systemy mają na celu poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy. Active Damper Control to aktywny system regulacji amortyzacji, który działa w oparciu o dane zebrane przez czujniki umieszczone w różnych miejscach samochodu.
Czujniki te rejestrują parametry takie jak: prędkość jazdy, poziom naciągnięcia poduszek powietrznych, informacje o stanie nawierzchni drogi oraz stopień obciążenia samochodu. Na podstawie tych danych system ADC może wykonywać regulacje amortyzatorów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie optymalnego komfortu i stabilności podczas jazdy nawet na trudnych i nierównych nawierzchniach. ADC to bardzo przydatna funkcja, która może poprawić bezpieczeństwo oraz komfort podczas codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Warto wiedzieć, że system ADC jest dostępny wyłącznie w najwyższych i najdroższych modelach samochodów marki BMW.
ADC – rodzaje amortyzatorów adaptacyjnych
Wśród wielu rodzajów amortyzatorów adaptacyjnych na rynku, ADC można uznać za jeden z najbardziej popularnych. ADC jest skrótem od „amortyzacja dynamiczna kontrolowana” i oznacza, że amortyzator będzie się dostosowywał do terenu podczas jazdy. Jest to szczególnie przydatne w terenie górskim, ponieważ pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji, takich jak np. zderzenie z kamieniem lub innym przeszkodą.
Amortyzatory ADC mają kilka różnych trybów pracy, które można wybrać w zależności od tego, jaki typ terenu się pokonuje. Są one generalnie podzielone na trzy kategorie: tereny lekkie, średnie i ciężkie. W trybie lekkim amortyzator będzie się dostosowywał do drobnych nierówności, takich jak korzenie drzew lub małe kamienie. Tryb średni przeznaczony jest do poruszania się po gładkich drogach lub bezdrożach, natomiast tryb ciężki przeznaczony jest do poruszania się po bardzo trudnym terenie, np. podczas jeżdżenia po bezludnej pustyni.