ACRS to Air Cushion Restraint System, który jest rodzajem poduszki powietrznej. Jest ona umieszczona w karoserii samochodu i chroni pasażerów podczas wypadku. Poduszka powietrzna rozkłada się w ciągu ułamków sekundy i zapobiega uderzeniu pasażerów w twarde elementy karoserii. Poduszki powietrzne są jednym z elementów bezpieczeństwa samochodowego, który coraz częściej jest stosowany w nowych modelach samochodów. Pomagają one ochronić pasażerów w razie wypadku i zmniejszyć ryzyko obrażeń ciała.
Czym dokładnie jest ACRS – Air Cushion Restraint System? Definicja pojęcia
ACRS – Air Cushion Restraint System to system bezpieczeństwa samochodowego, który opiera się na powietrzu i amortyzacji. Jest on stosowany w samochodach osobowych i dostawczych. Został opracowany przez firmę Ford w latach 70. XX wieku. System ten składa się z trzech elementów: poduszki powietrznej, kurtki pasażera oraz kamizelki kierowcy.
Poduszka powietrzna ma za zadanie chronić kierowcę i pasażerów przed uderzeniem w przednią część pojazdu podczas kolizji. Kurtka pasażera natomiast ma za zadanie ochronić pasażera przed uderzeniem w boczną część pojazdu podczas kolizji bocznej. Kamizelka kierowcy natomiast ma za zadanie ochronić kierowcę przed uderzeniem w tylną część pojazdu podczas kolizji tylnej. System ACRS jest bardzo skuteczny w ochronie pasażerów i kierowców podczas wypadków drogowych. Dzięki temu systemowi można uniknąć poważnych obrażeń ciała lub nawet śmierci.
Zastosowanie ACRS
Stosowany jest on przede wszystkim w transporcie lotniczym i morskim, ale można go spotkać także w pojazdach lądowych. Poduszki powietrzne służą do amortyzowania nacisku i uderzeń podczas wypadków. Dzięki temu mogą one znacznie ograniczać uszkodzenia ciała podczas wypadku. W pojazdach lądowych stosuje się je głównie do chronienia pasażerów, natomiast w transporcie lotniczym i morskim służą one przede wszystkim do ochrony ładunku. Systemy amortyzujące oparte na poduszkach powietrznych mają kilka istotnych zalet. Po pierwsze, są one bardzo skuteczne – potrafią zmniejszyć siły działające na ciało nawet o 80%.
Po drugie, są one relatywnie łatwe do zastosowania i mogą być stosowane w różnych sytuacjach. Po trzecie, są one relatywnie tania – kosztują ok. 10-20% tego, co kosztuje tradycyjny system bezpieczeństwa. Istnieją jednak pewne ograniczenia stosowania systemów amortyzujących opartych na poduszkach powietrznych. Po pierwsze, muszą one być stosowane wewnątrz pojazdu – nie mogą być stosowane np. na platformach startowych czy innych miejscach na zewnątrz pojazdu. Po drugie, musza byc one odpowiednio dobrane do typu pojazdu i ładunku – inaczej mogą one spowodować więcej szkód niż pożytku.
Podsumowując, systemy amortyzujące oparte na poduszkach powietrznych maja kilka zalet i ograniczeń. Są one bardzo skuteczne, łatwe w użyciu i relatywnie tania, ale muszą być stosowane wewnątrz pojazdu i odpowiednio dobrane do typu pojazdu i ładunku.
ACRS – Air Cushion Restraint – budowa
Poduszka powietrzna ma trzy podstawowe elementy:
- układ uaktywniający (czujnik piezoelektryczny i cyfrowy układ mikroprocesorowy),
- generator gazu (napełnia poduszkę; zawiera zapalnik i stałe paliwo),
- elastyczny pojemnik (właściwa poduszka wykonana jest z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym).
źródło: wikipedia.org