W ostatnich latach producenci samochodów zaczęli stosować automatyczne blokowanie dyferencjału. Jest to układ, który przenosi moment obrotowy z koła o najniższym oporze do koła o największym oporze. Dzięki temu możliwe jest lepsze wykorzystanie mocy silnika podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu mechanizmowi i jego działaniu.
Czym jest ABD – Automatic Blocking of Differential? Definicja pojęcia
ABD – Automatic Blocking of Differential to funkcja, która blokuje dyferencjały przedni i tylny podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. Dzięki temu samochód ma lepszą przyczepność do drogi i jest mniej narażony na poślizg. Funkcja ABD działa automatycznie, nie wymaga od kierowcy żadnej dodatkowej obsługi.
Do czego służy ABD?
(ABD) to system, który blokuje mechanizm różnicowy samochodu w momencie, gdy jest on niepotrzebny. Dzięki temu można zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić osiągi pojazdu. ABD jest często stosowany w pojazdach terenowych i SUV-ach, ponieważ pozwala one lepiej radzić sobie z trudnym terenem.
ABD – Automatic Blocking of Differential – zalety
Dzięki temu możliwe jest uniknięcie uszkodzenia dyferencjału oraz całego układu napędowego. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przypadku jeżdżenia po nierównych i trudnych terenach, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia dyferencjału. ABD działa automatycznie, dzięki czemu kierowca nie musi się o nic martwić.
W przypadku wykrycia dużego obciążenia na osi tylnej, mostek dyferencjału blokuje się i cały układ napędowy jest chroniony. Funkcja ABD jest dostępna w większości nowoczesnych samochodów terenowych i SUV-ów. Jest to bardzo przydatna funkcja, która pozwala uniknąć uszkodzeń układu napędowego oraz zapewnia bezpieczną i pewną jazdę po trudnych terenach.
ABD – Automatic Blocking of Differential – wady
1. System może się zepsuć i wtedy samochód staje się trudny do prowadzenia.
2. Może być też trudny do naprawienia, jeśli się zepsuje.
3. System ABD może być bardzo kosztowny w utrzymaniu.