No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo
No Result
View All Result
Portal mechaniczny - samochody, nowości, mechanika pojazdowa
No Result
View All Result

ISA, czyli więcej niż tempomat – nowy system wspomagania kierowcy wchodzi do gry

Michał Kozłowski Autor publikacji: Michał Kozłowski
2024-08-01
w Poradniki
0 0
0

Prędkość poruszania się pojazdu to kluczowy parametr, który warto mieć na oku podczas jazdy. Za przekroczenie dozwolonej szybkości grożą coraz wyższe mandaty, a ryzykowna jazda to prosta droga do wypadku. A co, gdyby nie trzeba było przejmować się łamaniem ograniczeń i „przekazać tę odpowiedzialność” samochodowi? Pozwala na to ISA. Zobacz, jak to działa!

ISA, czyli co?

ISA to kolejne rozwiązanie, którego wprowadzenie ma zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Wytyczne odnośnie do jego działania na terenie Unii Europejskiej zostały już sformułowane i zawarte Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2144. Ale co to tak naprawdę jest?

Inteligentny asystent prędkości, czyli w skrócie ISA (z ang. Intelligent Speed Assistant) jest nowym układem wspomagania kierowcy. Jego zadanie jest bardzo proste: ma pomóc dostosowywać prędkość poruszania się po drodze do obowiązujących przepisów. Pozwoli to uniknąć łamania ograniczeń.

Korzystanie z tej technologii może się przełożyć na:

  • zwiększenie bezpieczeństwa na drogach – zbyt wysoka prędkość poruszania się jest nadal jedną z kluczowych przyczyn wypadków i kolizji;
  • większą wygodę dla samych kierowców – dzięki ISA prowadzący nie będą się stresować, że np. przeoczyli znak wskazujący na ograniczenie prędkości. Auto „zauważy” go za nich.

Czy ISA działa podobnie jak tempomat?

Opis działania ISA może przywoływać skojarzenia z tym, jak funkcjonuje tempomat. To rozwiązanie znacznie starsze i dobrze znane kierowcom. O ile do niedawna w Polsce korzystanie z niego było uznawane za luksus, o tyle obecnie staje się standardem, i to bardzo komfortowym!

Z czego wynika popularność tempomatu? Ten „pomocnik kierowcy” pozwala utrzymywać stałą prędkość jazdy bez ciągłego wciskania pedału gazu. Tempomat przejmuje kontrolę nad przepustnicą. Zamontowany w nim sterownik „dba” o to, aby silnik stale otrzymywał taką dawkę paliwa, jaka jest konieczna do utrzymywania zadanej prędkości. Szybkość poruszania się z tempomatem jest bardzo stabilna – i to nawet na nierównym terenie, np. podczas pokonywania wzgórz.

Takie rozwiązanie jest zatem bardzo wygodne zwłaszcza na długich trasach – choćby podczas poruszania się po autostradzie. W takich warunkach zachowanie jednostajnej prędkości jest wręcz koniecznością!

Czy jednak tempomat i ISA działają podobnie? Najwięcej wspólnego nowsze rozwiązanie ma z tempomatem aktywnym lub adaptacyjnym. Ten system samodzielnie dostosowuje prędkość poruszania się auta do warunków jazdy. Może, ale nie musi współpracować z kamerami pojazdu, aby wychwytywać informacje na temat znaków i obowiązujących ograniczeń. Jednak ISA ma działać nieco inaczej.

Jak dokładnie działa ISA?

ISA ma co do zasady informować kierowcę w sytuacji, gdy przekroczy on dopuszczalną prędkość. Może to zrobić na dwa sposoby.

  • Po pierwsze – poprzez wydanie ostrzeżenia o złamaniu przepisów. Może to być np. komunikat na desce rozdzielczej albo sygnał dźwiękowy.
  • Po drugie – działając nieco jak tempomat adaptacyjny, a zatem poprzez automatyczne zmniejszenie prędkości samochodu. Może się to objawiać np. oporem na pedale gazu.

Obie te metody mają obniżyć komfort jazdy i zmotywować prowadzącego do dostosowania szybkości jazdy do obowiązujących ograniczeń.

A skąd ISA wie, jakie limity obowiązują na danym odcinku drogi? Dane są pobierane ze środowiska – chodzi np. o sczytywanie znaków, a także z systemu GPS, który uwzględnia informacje o ograniczeniach.

ISA może też współpracować ze wspomnianym już tempomatem adaptacyjnym. Połączenie tych dwóch technologii może przynieść dużo korzyści.

ISA: już wkrótce obowiązek we wszystkich nowych pojazdach

Od 6 lipca 2022 roku wszystkie nowo homologowane na terenie UE auta osobowe, ciężarowe i autobusy muszą być wyposażone w ISA. Planuje się też, że od połowy roku 2024 każdy nowy model/typ samochodu wprowadzany na rynek unijny będzie musiał zostać wyposażony w ten system. Czy korzystanie z niego będzie obowiązkowe? Ta kwestia budzi wiele kontrowersji, zwłaszcza że już testowane systemy ISA nadal zawodzą.

Można jednak oczekiwać, że z czasem kierowcy zostaną zobligowani do korzystania z tego rozwiązania – po tym, jak zostanie ono dopracowane i upowszechnione. Od tego momentu rynek dzieli jeszcze wiele lat.

ISA a polisa OC: czy nowy system wspomagania kierowcy wpłynie na wysokość ubezpieczenia?

Obowiązkiem każdego właściciela pojazdu mechanicznego jest wykupienie na niego ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Wysokość składki jest zróżnicowana i zależy m.in. od parametrów samochodu. Obecnie towarzystwa zwracają uwagę np. na pojemność silnika, a także na to, czy pojazd nie został stuningowany. Wysokość składki może podwyższać np. podniesienie mocy pojazdu. Powód jest prosty: na takie rozwiązanie chętnie decydują się kierowcy chcący rozwijać duże prędkości na drodze.

System ISA natomiast ma mieć odwrotne działanie – ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa jazdy. Dlatego istnieje szansa, że TU zaczną obniżać wysokość składki dla posiadaczy aut wyposażonych w tę formę wspomagania kierowcy.

Poprzedni artykuł

Opony całoroczne – co warto wiedzieć?

Następny artykuł

Jak prawidłowo wymienić olej silnikowy 10W-40?

Następny post
Jak prawidłowo wymienić olej silnikowy 10W-40?

Jak prawidłowo wymienić olej silnikowy 10W-40?

Czy warto zainwestować w filtr oleju wyższej jakości?

Czy warto zainwestować w filtr oleju wyższej jakości?

Popularne artykuły

Kod-błedu-P0172

Kod błędu P0172 – co oznacza kod usterki? Jak zdiagnozować?

by Redaktor
2023-05-01
0

Podczas jazdy samochodem, często można się natknąć na komunikaty o usterkach wyświetlane przez komputer pokładowy. Jednym z takich komunikatów jest...

P0302

Kod błędu P0302 – diagnostyka i naprawa usterki

by Redaktor
2023-04-25
0

P0302 to kod błędu silnika. W niniejszym artykule wyjaśnimy dokładnie, co on oznacza, wskażemy objawy awarii, a także jej przyczyny...

Kod-błedu-P0340

Kod błędu P0340 – usterka obwodu czujnika położenia wałka rozrządu

by Redaktor
2023-05-01
0

Kod błędu P0340 pojawia się w systemie diagnostycznym samochodów, zwany jest także kodem DTC P0340. W tym artykule wyjaśnimy dokładnie,...

P0014

Kod błędu P0014 – opis naprawy usterki

by Redaktor
2023-04-24
0

W tym artykule opiszemy kod błędu P0014 i jak można go naprawić. Kod błędu P0014 jest często spotykanym błędem w...

P0304

Kod błędu P0304 – jak wykryć i naprawić?

by Redaktor
2023-04-25
0

Wiele osób korzysta z samochodów, ale niewiele osób wie, jak je naprawić. Dlatego też, gdy coś się zepsuje, mogą oni...

Najnowsze artykuły

PNT rejestracja samochodu, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

PNT rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-06
0

Zobaczyłeś na drodze pojazd z rejestracją PNT i zastanawiasz się, co ona oznacza? Dowiedz się, z jakiego województwa, powiatu i...

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

Praca w magazynie warsztatu samochodowego: spostrzeżenia, zadania i perspektywy

by Michał Kozłowski
2025-05-06
0

Praca w magazynie warsztatu samochodowego jest istotną, lecz często niedocenianą rolą w branży motoryzacyjnej. Bez odpowiedniej organizacji i dobrze zarządzanego...

SK rejestracja, fot. tablicy: a.lapunik@gmail.com, create.vista.com

SK rejestracja – Jakie miasto ma takie tablice?

by Aleksandra Żołopa
2025-05-04
0

Zastanawiasz się, skąd pochodzi pojazd z tablicą rejestracyjną, która zaczyna się od SK? Dowiedz się, jakie województwo, powiat oraz miasto...

Co to jest dekoder VIN i jak działa

Co to jest dekoder VIN i jak działa

by Michał Kozłowski
2025-05-01
0

VIN, czyli numer identyfikacyjny pojazdu (Vehicle Identification Number), jest unikalnym kodem przypisanym każdemu pojazdowi wyprodukowanemu na świecie. Składa się z...

Kluczowe Aspekty i Wybór Turbosprężarek z Wiatreo

Kluczowe Aspekty i Wybór Turbosprężarek z Wiatreo

by Michał Kozłowski
2025-05-01
0

Na rynku motoryzacyjnym obecnie można zaobserwować dynamiczny rozwój technologii turbodoładowania, który sprawia, że rynek turbosprężarek zyskuje coraz większą popularność. Wraz...

Portal mechaników samochodowych

Jeżeli masz jakieś pytania zapraszamy do kontaktu:

Wały Generała Józefa Dwernickiego 117
42-202 Częstochowa
Kontakt z redakcją: redakcja@forum-mechaniczne.pl
tel: 693 162 250

Zespół Forum-Mechaniczne.pl
Działamy nieprzerwanie od 2010 roku

Polityka Prywatności | Polityka Cookies | Regulamin | Disclaimer | Przewodnik Etyczny | Polityka Redakcyjna | Kontakt

© Forum mechaników samochdowych w sieci od 2010

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Wiadomości
  • Informacje
  • Poradniki
  • FORUM
  • Samochody
  • Diagnostyka
  • Mechanika
  • Lakiernictwo i blacharstwo