W dzisiejszych, niepewnych czasach coraz więcej osób zastanawia się nad alternatywnym źródłem zarobku lub prowadzeniem własnego biznesu. I choć jeszcze kilka lat temu prognozowano, że prywatne warsztaty samochodowe odejdą w zapomnienie, to stało się zupełnie inaczej. Klientów na rynku motoryzacyjnym nie brakuje, nie ubywa też starszych samochodów, które częściej wymagają naprawy. I choć samodzielne prowadzenie warsztatu samochodowego nie będzie zadaniem prostym, to jednak w perspektywie czasu może okazać się całkiem dochodowym i – przede wszystkim – stabilnym biznesem!
Własny warsztat – od czego zacząć?
Oczywiście, aby otworzyć własny warsztat samochodowy potrzeba mieć na to odpowiednie środki i miejsce. Kluczowe będzie także rozeznanie rynku. W całej Polsce działa około 20 tysięcy warsztatów samochodowych, ich zagęszczenie jest jednak różne. Jeśli uważasz, że dana lokalizacja ma szansę przyciągnąć klientów i pokonać konkurencję, to jesteś na dobrej drodze!
Konieczny będzie także biznes plan oraz wstępna koncepcja działania. W dużych miastach, gdzie zagęszczenie warsztatów bywa spore, placówki zazwyczaj specjalizują się w określonej dziedzinie motoryzacyjnej. W mniejszych miejscowościach znowu warsztaty świadczą usługi kompleksowe – bo na to po prostu jest klient.
Co ważne, aby prowadzić własny warsztat samochodowy, nie potrzeba koncesji! To spore ułatwienie! Nie jest wymagane też wykształcenie kierunkowe – najważniejsze, to aby mechanik znał się na rzeczy. Nie można zapominać, że branża motoryzacyjna szybko się rozwija, a zatem i sam mechanik musi stale poszerzać i uaktualniać swoją wiedzę. Ogromną rolę może też odgrywać doświadczenie. Jeśli marzysz o własnym warsztacie, ale nie masz obycia w branży, pomyśl najpierw o zatrudnieniu się na stanowisku mechanika w innym warsztacie. Pozyskane w ten sposób doświadczenie może okazać się niezwykle pomocne, gdy zaczniesz rozwijać własną działalność.
Umiejętność poruszania się w branży
Doświadczenie w branży motoryzacyjnej jest kluczowe, aby móc sprawne funkcjonować na rynku jako mechanik. Niezbędna będzie także zbudowana sieć kontaktów z innymi ekspertami, giełdami używanych aut czy hurtowniami części samochodowych. Wbrew pozorom współpraca w branży motoryzacyjnej jest kluczowa, aby móc odnieść na tym rynku sukces.
Kontakt z innymi podmiotami na rynku stanie się Twoją codziennością. Odpowiednia logistyka pozwoli Ci szybko załatwiać części zamienne dla klientów lub też znaleźć pomoc w bardziej skomplikowanych przypadkach. Kontakty z „kolegami po fachu” możesz rozwijać zarówno poprzez współpracę, jak i wzajemną kooperację i wsparcie w formie zdalnej. Funkcjonują nawet specjalne portale i fora dla profesjonalnych mechaników samochodowych.
Nie zapominaj o księgowości
Posiadanie własnego warsztatu samochodowego oznacza przede wszystkim konieczność prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli otwierasz jednoosobową firmę, będziesz musiał złożyć wniosek o rejestrację do CEIDG – można to zrobić zdalnie lub osobiście w urzędzie. Następnie otrzymasz REGON oraz NIP. Warsztat możesz zarejestrować także jako spółkę handlową – wówczas będziesz musiał zarejestrować ją w KRS. Tutaj podobnie, odpowiedni wniosek możesz złożyć osobiście lub drogą internetową.
Kolejnym obowiązkiem, który będzie Ci stale towarzyszył, będą kwestie księgowości. O tym aspekcie nie można zapominać! Jeśli planujesz skorzystać z usług księgowej lub księgowego, postaraj się znaleźć eksperta o dobrych rekomendacjach. Pamiętaj, że branża motoryzacyjna ma swoją specyfikę i potencjalny księgowy powinien mieć w niej właściwe rozeznanie.
Inną opcją jest samodzielne dbanie o spawy księgowe. Wielu drobnych przedsiębiorców decyduje się na taki krok, a z pomocą przychodzą im różne kursy, które pozwalają im nabyć wiedzę i kompetencje wystarczające do samodzielnego działania. Największą popularnością cieszy się zdalny kurs księgowości z certyfikatem. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na lepsze ogarnięcie spraw warsztatu (w końcu nad wszystkim masz wówczas kontrolę), ale także na dużą oszczędność pieniędzy! A policz sobie tylko, ile w perspektywie czasu będziesz musiał zapłacić za usługi prowadzenia księgowości!
Marketing i promocja
Gdy już Twój warsztat zacznie działać, Twoi potencjalni klienci muszą dowiedzieć się o jego istnieniu! Czasami szyld na bramie lub banner na ogrodzeniu to za mało! Trzeba zainwestować w odpowiedni marketing i reklamę. Do klientów możesz dotrzeć poprzez ulotki, reklamy w radio, lokalnej gazecie lub też przez Internet i media społecznościowe. Wielu właścicieli warsztatów decyduje się na prowadzenie kampanii na Facebooku, Instagramie czy nawet TikToku!
Działania reklamowe mogą być bardzo kosztowne. Jednym ze sposobów na ułatwienie sobie sprawnego startu w biznesie jest otworzenie warsztatu we współpracy z dużą siecią. Franczyzobiorca zyskuje wówczas markę, a czasami właśnie środki na reklamę, częściowe wyposażenie warsztatu oraz dostęp do opcji reklamy czy nawet atrakcyjnych szkoleń! Choć w pewnym stopniu może to ograniczać niezależność, to jednak dla wielu osób dopiero startujących we własnym biznesie może się okazać ogromnym ułatwieniem i po prostu – strzałem w dziesiątkę.
Sprawdź także: Warsztat samochodowy – Znajdź odpowiedni warsztat dzięki porównywarce Qservicecastrol.eu