ACD – Active Center Differential to tzw. dyferencjał środka aktywnego, który jest używany w samochodach 4×4 do lepszego rozłożenia siły napędowej między kołami. Jest to bardzo przydatne w trudnych warunkach, gdyż pozwala na lepsze prowadzenie samochodu.
Czym dokładnie jest ACD – Active Center Differential? Definicja pojęcia
ACD to nic innego jak aktywny dyferencjał środkowy. Jest to rodzaj układu kierowniczego, który działa w połączeniu z elektronicznym sterowaniem przekładnią kierunkową. ACD jest stosowany w samochodach osobowych i SUV-ach, a także w niektórych pojazdach terenowych. ACD składa się z trzech głównych części: centralnego sterownika, przekaźnika i silnika sterującego. Sterownik środkowy jest podłączony do komputera pokładowego samochodu i służy do monitorowania ruchu koła oraz do regulacji pracy silnika sterującego. Przekaźnik pełni rolę mostka między sterownikiem a silnikiem sterującym.
Silnik sterujący jest podłączony bezpośrednio do elektronicznej przekładni kierunkowej i odpowiada za jej działanie. System ACD działa w następujący sposób: na podstawie informacji o ruchu koła otrzymywanych z czujników umieszczonych na każdym z kół, centralny sterownik ACD reguluje pracę silnika sterującego tak, aby elektroniczna przekładnia kierunkowa dostosowała swoje działanie do bieżącej sytuacji na drodze. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie lepszej trakcji i lepszej kontroli nad samochodem w trudnych warunkach drogowych, takich jak śliska nawierzchnia czy też zakrzywione drogi.
Korzyści płynące ze stosowaniaACD?
Wiele osób nadal ma wątpliwości co do skuteczności stosowania ACD. Z pewnością jednak można stwierdzić, że korzyści płynące ze stosowania tego systemu są ogromne. Przede wszystkim Active Center Differential pozwala na lepszą kontrolę nad samochodem. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, gdy warunki na drodze są trudne i niebezpieczne.
Dodatkowo ACD poprawia przyczepność pojazdu, co jest szczególnie istotne w czasie jazdy po łukach lub zakrętach. Należy jednak pamiętać, że Active Center Differential to rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się w połączeniu ze stabilizatorami i innymi elementami układu kierowniczego. Warto więc pamiętać o tym, aby dobrać odpowiedni zestaw podzespołów do swojego samochodu tak, aby cieszyć się jak największymi korzyściami płynącymi ze stosowania ACD.
ACD – Active Center Differential- Budowa
ACD składa się z trzech części: pompy oleju, sprzęgła i dyferencjału. Pompa oleju jest odpowiedzialna za utrzymanie ciśnienia oleju w całym układzie. Sprzęgło jest podłączone do silnika i pompy oleju i działa w momencie, gdy silnik pracuje z dużym obciążeniem. Dyferencjał jest podłączony do tylnej osi i rozdziela siłę napędową między lewym a prawym tylnym kołem. ACD działa automatycznie, ale można je także ustawić manualnie.