Portal poświęcony motoryzacji oraz mechanice samochodowej Sklep z częściami samochodowymi iParts.pl Skup aut Poznań Skup aut Części do samochodów w Ucando

[Foto] regeneracja alternatora Valeo 90A VW/Audi/Seat/Skoda

Własnoręczne naprawy i przeróbki naszych czterech kółek, zdjęcia, opisy oraz porady... Jeśli rozwiązałeś jakąś usterkę lub masz poradę dla innych, opisz to tutaj krok po kroku - przyda się innym.

Moderator:raptus1984

Awatar użytkownika
prezesik25
User
User
Posty:9
Rejestracja:2012-12-21, 16:54
Lokalizacja:Łęczyca

2013-04-20, 05:20

Witajcie

Rozpocząłem zabawę w regenerację alternatora Valeo 90A. Alternator miał końcówkę szczotek, wyrobione (hałasujące) łożyska oraz wytarte pierścienie ślizgowe szczotek (komutator).

Potrzebne narzędzia:
- imadło
- klucz nasadowy (lub płaski oczkowy) nr 8
- klucz płaski oczkowy nr 7
- klucz płaski oczkowy nr 10
- końcówka spline S2 T50
- klucz nasadowy nr 24
- lutownica
- cyna
- odsysacz cyny (w sklepie elektrycznym max 10 PLN)
- obcążki lub jakieś prezycyjne ucinaki
- kombinerki
- śrubokręt płaski
- dwa ściągacze do łożysk (duży i mały)
- WD-40 do zapieczonych łożysk, aby lżej schodziły z ośki
- klej Poxipol 2-składnikowy
- opaski zaciskowe (do trzymania szczotek)
- pilniki iglaki (w razie rzeźby przy dopasowaniu komutatora)

Nowe części do alternatora
- łożyska typ 6202 i 6303
- komplet (2 sztuki) szczotek o wymiarach 6,4x4,6 mm dł ok. 15 mm
- komutator

No to zaczynamy.

Widok alternatora z góry. Odkręcamy koło pasowe alternatora. Ja poradziłem sobie w taki sposób, że wkręciłem w imadło klucz nasadowy 24, a następnie kluczem spline poluzowałem ośkę z nakrętką. Następnie już palcami odkręciłem nakrętkę. Po odkręceniu nakrętki koło pasowe zeszło bez żadnych problemów.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

kolejną rzeczą będzie zdjęcie plastikowej osłony elektryki alternatora. Osłona trzyma się trzema nakrętkami nr 8 - odkręcamy je

Obrazek

po zdjęciu osłony będziemy odkręcać regulator napięcia wraz z szczotkami. Potrzebne do tego będą klucze płaskie oczkowe nr 7 i 8.

Obrazek Obrazek Obrazek

na poniższym zdjęciu widać wytarty komutator. Tragedii nie było, można było jeszcze na nim sporo przejeździć, lecz ja postanowiłem zrobić kompleksową regenerację altka razem z komutatorem

Obrazek

kolejna czynność to rozpołowienie alternatora na dwie części. Odkręcamy 4 śrubki kluczem nr 8 (możemy to zrobić później)

Obrazek Obrazek

alternator nie rozejdzie się na dwie części dopóki nie rozłączymy drutów stojana od mocowań na obudowie alternatora. Te elementy są ze sobą zgrzewane i konieczna będzie precyzja przy rozdzielaniu tych dwóch elementów. Ja zacząłem od przecięcia mocowania w poniższy sposób, następnie rozgięcia mocowania w taki sposób, aby nie uszkodzić zaciśniętych w nim drutów

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

i mamy alternator w dwóch częściach :-)

Obrazek

następnie zdejmujemy łożysko niedużym ściągaczem

Obrazek Obrazek Obrazek

zdejmujemy drugą połowę obudowy alternatora i wyciągamy wirnik. Do tego celu użyłem dużego ściągacza do bębnów hamulcowych. Alternator ustawiłem na kole pasowym, aby był bardzie stabilny; psikamy na ośkę WD-40 lub innym specyfikiem w celu łatwiejszego ściągnięcia łożyska z wirnika

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

wyjmujemy kolejne łożysko z obudowy alternatora. Potrzebny klucz nasadowy nr 8. Zdejmujemy osłonę łożyska i wybijamy łożysko z obudowy

Obrazek Obrazek

łożysko miało jakiś dziwny numer. Zaniosłem do sklepu i dobrano mi odpowiednie nowe łożysko o oznaczeniu 6303

Obrazek Obrazek Obrazek

mamy alternator rozłożony prawie na części pierwsze

Obrazek

Zdejmowanie komutatora.

Aby zdjąć komutator z wirnika konieczne będzie jego wzdłużne rozcięcie. Po rozcięciu trzeba sprawdzić i zaznaczyć która bieżnia w którym miejscu wirnika jest przylutowana, trzeba zachować polaryzację. Ja przy miejscu lutowania dolnej bieżni zrobiłem śrubokrętem znaczek, aby się nie pomylić przy montażu nowego komutatora. Przy rozmontowywaniu komutatora trzeba delikatnie oddzielić mocowanie, aby został drucik od zasilania wirnika. Jak go urwiemy nie będziemy mieć do czego przylutować nowego komutatora.

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Wymiana szczotek w regulatorze napięcia.

Sam regulator napięcia jest dość drogi. Ja postanowiłem wymienić same szczotki, które kupiłem na allegro za ok. 3 zł/szt. Potrzebne narzędzia: lutownica, cyna i odsysacz do cyny.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

szczotki montujemy bez sprężynek w taki sposób, aby między szczotką a regulatorem było miejsce na wkręcenie sprężynki, z tyłu zaciskamy lekko plecionkę szczotki, aby nie wyleciały

Obrazek Obrazek

szczotki łapiemy opaską zaciskową w taki sposób, aby wystawały, ale nie wylatywały z regulatora po zdjęciu opaski, następnie zalutowujemy je z drugiej strony

Obrazek Obrazek Obrazek

szczotki trzeba wmontować w taki sposób jak na zdjęciu, one same po pewnym czasie się dotrą i będą długo służyć

Obrazek

montaż komutatora

Zamówiony komutator miał trochę nietypowe wymiary i musiałem trochę porzeźbić, aby go dopasować do osi wirnika

Obrazek Obrazek Obrazek

gdy komutator jest dopasowany sprawdzamy miernikiem, czy między osią wirnika a miedzianymi elementami komutatora nie ma zwarcia. Następnie dopasowujemy wystające druciki na wirniku z nóżkami komutatora, aby po wklejeniu zalutować te dwa elementy. Jeżeli wszystko będzie ok zaczynamy wklejanie komutatora na oś wirnika

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

zdjęcia nowych łożysk

Obrazek Obrazek

włożenie nowego łożyska 6303

Obrazek

składamy alternator. Trzeba będzie pobielić druciki stojana, następnie po złożeniu alternatora łączymy je z mocowaniem na obudowie

Obrazek Obrazek Obrazek

wkładamy alternator do auta i sprawdzamy napięcie ładowania przy akumulatorze.

Obrazek Obrazek

Powodzenia ;-)
zico

2013-04-20, 06:15

prezesik25 pisze:Zdejmowanie komutatora.
Nie ma tam czegoś takiego, na początku napisałeś poprawnie.
Przydało by się też przetoczyć pierścienie po montażu, żeby przypadkiem bicia nie miały.
Klucz to torx, nie spline.
Awatar użytkownika
Du-Di
Automistrz
Posty:143
Rejestracja:2012-04-16, 17:15
Lokalizacja:Lublin

2013-04-20, 10:37

Pochwalić za taką fotorelację , sądzę że przydatna . Jednak jakiem mocy lutownica do rozlutowana uzwojenia (zwykła transformatorowa to katorga nie praca). Oraz jak wpływ ma polaryzacja uzwojeń wirnika ? Przy tym sposobie nawoju ja nie widzę związku tak że jest to moim zdanie nie ważne . I toczenie wskazane .
Awatar użytkownika
prezesik25
User
User
Posty:9
Rejestracja:2012-12-21, 16:54
Lokalizacja:Łęczyca

2013-04-20, 14:49

Lutowałem lutownicą transformatorową pistoletową o mocy 65W. Fakt, trzeba trochę nagrzać.

Tokarki nie mam :'( , regenerację robiłem w warunkach domowych.
Awatar użytkownika
InRed
Mod pogaduchy
Mod pogaduchy
Posty:531
Rejestracja:2012-05-28, 21:06
Lokalizacja:Bydgoszcz

2013-04-20, 16:53

Bardzo fajna fotorelacja kolego! :)
Poszukujesz auta z Niemiec ?

Napisz do mnie ;-)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”